14. 01. 2022
Jaké škody napáchá omikron na leteckých společnostech?
Se šířením nové mutace omikron, při které je riziko nákazy třikrát vyšší než u předchozích variant, začínají trpět některé letecké společnosti. Ty totiž přicházejí o svou posádku a musí rušit stovky či tisíce letů. Tržby vykazují pokles a investoři zůstávají v nejistotě.
Delta Air Lines
Covid odstavil velkou část posádky aerolinek Delta Air Lines a ta začala rušit řadu letů již během vánočního období. Nárůst případů omikronové varianty COVID-19 přivedl společnost do ztráty v prvním čtvrtletí, přesto se očekává, že poptávka po cestování se v roce 2022 bude postupně zvyšovat a aerolinky dosáhnou nakonec zisku.[1] Čtvrté čtvrtletí bylo pro společnost Delta přínosem, vykázala nejvyšší příjmy od konce roku 2019. Důvodem byly hlavně dovolenkové rezervace letů a zvýšený zájem o služební cestování. Tržby se vyšplhaly až na 9,47 miliardy USD a překonaly očekávání. Oproti období před pandemií jsou však tržby stále na nižší úrovni. Po oznámení pozitivních výsledků vyskočily akcie nahoru o více než 2 %.*
Výkonnost společnosti Delta Air Lines Inc za posledních 5 let. (Zdroj: www.investing.com)
United Airlines
REKLAMA
Turismus a samotné letecké odvětví by už jako sůl potřebovali stopku od šíření koronaviru. Avšak ta stále nepřichází. Letecký průmysl zasáhlo i špatné zimní počasí, celkový nízký počet zaměstnanců a v neposlední řadě rychle se šířící omikron. Americká letecká společnost United Airlines očekává ztrátu již několikrát za sebou, a to ve výši – 2,12 USD na akcii. Nejenže společnost zasáhl omikron, ale přidávají se k tomu i neustávající cestovní omezení.
Lety duchů v Evropě
Podle pravidel EU musí letecké společnosti používat jejich startovací a přistávací plochy na letištích, i když nemají dostatek cestujících. Tím pádem létají často s téměř prázdnými letadly. Evropští přepravci, hlavně Lufthansa a Brussels Airlines museli zrušit tisíce letů kvůli nízké rezervovanosti. Do vysokých ztrát je dostávají pravidla EU, která od nich vyžadují, aby využívali jejich letecké sloty, jinak mohou jejich místo převzít konkurenční aerolinky.
Autorkou Hlavní analytička Společnosti ProfitLevel Lucía Žarská