Rozdíl mezi registrací a zápisem je po ČNB velký. U registrace musí ČNB ověřovat registrujícíse osobu, při zápisu ověření je tato povinnost přesunuta na zastoupeného. Veškeré registry musí být s dálkovým přístupem. Všechny seznamy jsou průběžně aktualizované, kdy jsou zaznamenány veškeré změny s denním zpožděním.
Zlomovým rokem pro registry byl rok 2006, kdy došlo k integraci dohledu a zároveň vedení registrů pod ČNB. Některé registry byly v té době vedeny dokonce jen v tištěné podobě. Proto ČNB přistoupila ke změně.
Má-li finanční subjekt více rolí na finančním trhu (např. pojišťovací zprostředkovatel a vázaný zástupce), je veden pouze jednou a jsou u něj veškeré role zaznamenány. Registry jsou tedy v tomto směru propojené a historii od 1. 1. 2009 je možné prohlížet, ale ne u všech typů subjektu. Není tam zatím postižena např. změna role, ale i na tom v současnosti ČNB pracuje.
V současnosti probíhá mirace dat ze stávajícího systému registrace pojišťovacích zprostředkovatelů a bude pak možné sledovat i vazby v této skupině stejně jako v ostatních kategoriích.
Další etapou bude změna celého systému registrů. Všechny orgány státní správy budou muset ze zákona zajistit akualizaci informací v základním registru, což současný systém neumožňuje.
REKLAMA
V systému je sice více pojišovacích zprostředkovatelů než skutečně aktivní. Jenže výmaz musí probíhat ve správním řízení, navíc se ČNB v současnosti ani nemusí dozvědět, že poradce kupříkladu zemřel. Nejjednodušší způsob zjištění stavu pro ČNB by byla povinná přeregistrace všech pojišťovacích zprostředkovatelů apod. V tomto směru probíhají jednání, neboť k tomu může dojít jen na základě zákona.
Zpráva z konference "Aktuální podněty Evropské komise k legislativě v oblasti finančních služeb v Evropě"