10. 02. 2016
Jiří Šindelář: Placené poradenství je dosažitelné pouze vyšším příjmovým skupinám
Pokud dojde k omezení provizí, poklesnou podle Jiřího Šindeláře prodeje produktů minimálně v bezprostředním období po regulaci. Provize jsou zdrojem střetu zájmů a misselingu, proto dochází k dlouhodobému tlaku na transparentnost produktů a omezení přípustnosti pobídek/provizí.
Fee-only modely jsou založené pouze na platbě zákazníka. Odměňování v tomto modelu je teoreticky ideální, v realitě českého mass-retailu je ale jen obtížně dosažitelný. Fee-based modely kombinují provize a platby zákazníka poradenství, mohou být přechodným krokem mezi provizním a placeným poradenstvím. Nesou sebou ale závažná etická rizika v podobě zdvojování akviziční platby apod.
Ve Velké Británii funguje poradenství placené klientem, došlo zde k omezení přístupu k finančnímu poradenství. Placené poradenství minimálně v našich podmínkách je jednoznačně dosažitelné pouze vyšším příjmovým skupinám. Problémem je také neochota klientů platit za radu. Přímé platby mají i daňové nevýhody pro zákazníka, platba podléhá DPH.
Na závěr podotkl, že Česká republika je stále v diskuzi o implementaci základních efektivních pravidel na pojistném trhu o několik pater níže oproti Německu i Velké Británii.