02. 06. 2022
Komentář Petra Dufka: Spotřeba domácností dál zaostává
S vysokou inflací, která trápí nejednoho českého spotřebitele, se logicky otevírají debaty o tom, kdo za současnou situaci může. Jako jeden z argumentů se občas objevuje vysoká spotřebitelská poptávka přiživovaná rychlým růstem mezd v nedávné minulosti a úspory z dob lockdownů. Lze však skutečně mluvit o nadměrné spotřebě, kterou je nutné nyní zchladit, nebo je vše náhodou trochu jinak? Podívejme se na to, co nám říkají podrobné statistiky HDP, které byly zveřejněny tento týden.
Spotřeba domácností představuje velmi významnou část HDP, která v meziročním srovnání roste v důsledku nízkého srovnávacího základu z doby loňského uzavření obchodů skoro až dechberoucím tempem. Ve skutečnosti je ovšem stále reálně nižší, než byla těsně před vypuknutím pandemie na konci roku 2019. Propad, který způsobilo uzavření obchodů, hotelů, restaurací a dalších služeb se sice už podařilo z větší části překonat, avšak když do našich životů v mezičase vstoupila inflace, celý příběh o vytouženém návratu do normálu dostal výrazné trhliny.
I když ve skutečnosti nyní za zboží i služby utrácíme výrazně více než před kovidem, reálně si jich pořizujeme stále méně. Vidět je to v podstatě u všech druhů zboží, nejvíce pak u výrobků určených pro střednědobou a dlouhodobou spotřebu. Konkrétně jde o nižší nákupy automobilů a nábytku, méně rovněž nakupujeme vybavení do domácnosti, oblečení a obuv. Ať už kvůli vyšším cenám tohoto zboží, nebo proto, že jeho nabídka zůstává – jako v případě automobilů – stále omezená.
S vysokou inflací, kterou přiživují stále vyšší náklady na bydlení a dražší potraviny, a s ní spojeným propadem reálné kupní síly velké části domácností dochází ke změně chování spotřebitelů. Zjednodušeně řečeno, o co více zaplatíme za základní životní potřeby, o to méně zbude na ostatní zboží a služby a jak se zdá, nezabrání tomu ani větší zájem spotřebitelů o akční nabídky všeho druhu.
Chvíli to přitom bude ještě vypadat, že se nic v podstatě neděje. Už kvůli nižším srovnávacím základům z doby lockdownu spotřeba stejně jako maloobchodní tržby opět meziročně výrazně poskočí nahoru a opět uslyšíme, o kolik stovek procent jsme zase nakoupili více oblečení či bot (byť to bude stále méně než v roce 2019). Na trendu směřujícímu k útlumu tyto „ohromující“ výsledky nejspíš nic nezmění. Stejně jako třeba snaha užít si ještě před novými cenami energií „pořádnou“ dovolenou. Možná takto na chvíli podpoříme spotřebu, avšak ve skutečnosti jen posunujeme svoji poptávku (výdaje) v čase, a navíc tak i podporujeme tolik nenáviděnou inflaci.
REKLAMA
Některé obchody a provozovny služeb však nakonec nejspíš čeká podobně těžké období, jako bylo to kovidové, i když tady v Praze to nemusí být na první pohled hned tak patrné. Vyšší ceny a s nimi občas spojené i vyšší marže mohou skutečný problém chvíli zakrývat, avšak už letní měsíce ukážou, jak moc naše životy rostoucí inflace skutečně ovlivňuje. V každém případě je už nyní zřejmé, že nákupy domácností budou i letos skromnější než v době před kovidem.
Autor: Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS