22. 11. 2023
Komentář: Výhody gigafactory v ČR převažují nad riziky
V případě pokračující podpory e-mobility ze strany EU není vysoká závislost Evropy na dodávkách baterií z jiných částí světa uspokojivá. I proto Volkswagen dvě místa v Evropě pro výstavbu už vybral, jedná se o španělskou Valencii a Salzgitter v Něměcku. K tomu plánuje výstavbu gigafactory v St. Thomas v Kanadě. Jejich výrobní potenciál se podle společnosti pohybuje kolem až dvě stě gigawatthodin ročně.
Délka období rozvoje e-mobility je samozřejmě závislá na rozvoji technologií jak výroby baterií, tak i alternativních řešení postavených například na vodíku. Musíme si uvědomit, že rozšíření vodíku jako paliva pro osobní automobily je zároveň jedním z významných rizik celého projektu.
Je nutné doplnit, že baterie jsou využitelné nejen pro autoprůmysl, ale i pro další aplikace včetně zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy, eliminaci lokálních výpadků i mikro výpadků dodávek elektřiny i optimalizaci provozu jiných výrobních zdrojů elektřiny včetně fotovoltaických elektráren.
Při úvahách o výrobě baterií v ČR je nutné posuzovat také vstupy výrobního procesu. Ten je vysoce energeticky náročný a vyžaduje stabilní, spolehlivé a v evropském kontextu konkurenceschopné dodávky energií, tedy i elektřiny. Při jejich zhotovování, ale ani při vlastním nabíjení elektroaut, se nelze spoléhat pouze na obnovitelné zdroje elektřiny. Dodávky energií by měl zajistit klasický výrobní zdroj se stabilní celoroční výrobou elektřiny. Dosavadní strategický odklon většiny evropských zemí od uhelných a částečně i jaderných elektráren znamená zapojení zejména zdrojů postavených na bázi elektrárny spalující zemní plyn umožňující flexibilitu dodávek elektřiny. Podle mého názoru ale potencionální výhody gigafactory v ČR převažuje nad riziky.
REKLAMA
Nedávno zveřejněný návrh Energetického regulačního úřadu (ERÚ) o zvýšení cen distribuce rozhodně rozhodování investorů o umístění nových průmyslových výrob nepřispívá.
Autor: Václav Skoblík, obchodní ředitel UCED