Autoři testu si dali skutečně záležet. U každé poradenské společnosti vykonali více než deset prvních schůzek (více než patnáct kontaktů u každé společnosti) a dostali minimálně pět finančních řešení. Motivů k realizaci testu bylo několik, hlavními byla nedůvěra v poradenský byznys, zvýšení povědomí veřejnosti o jeho fungování, a rovněž březnový test serveru iDnes.cz a České televize, který podle redakce Osobních financí „pouze poukázal na kvalitu, resp. nekvalitu poradenství konkrétního poradce, nikoliv poradenství dané společnosti jako celku.“
Roli mystery shoppera se zhostila společnost Ipsos Tambor, která se podobnými výzkumy zabývá a podílela se i na vytvoření metodiky testu. Základním kritériem pro výběr společností byla jejich velikost z hlediska podílu na trhu, délka působení a promoční aktivita v oblasti poradenství. Do výběru se tak dostaly společnosti AWD, Broker Consulting, Fincentrum, OVB a Partners.
Vzorovým klientem byl muž, 35 let, ženatý s 32letou ženou, mají dvě děti. Čistý příjem muže je 35 tisíc korun, žena pobírá na rodičovské dovolené 7 500 korun. Mají čtyři stavební spoření, na děti 500 korun měsíčně a na rodiče 1 000 korun. Volná částka je 5 000 korun, ale nad rámec všech odvodů na finanční produkty chtějí dát maximálně 1 000 korun.
Hodnocení probíhalo v několika kategoriích s různou vahou. Domluvení schůzky a první dojem (15 %), analýza současného stavu a potřeb (30 %), kvalita a vhodnost nabídnutého řešení (30 %), osobní dojem z kvality poradce (20 %) a celkový dojem (15 %).
První kategorie byla poměrně vyrovnaná, nicméně nejlépe dopadli poradci z Fincentra. Analýzu současného stavu a potřeb klienta provedli nejlépe poradci ze společnosti AWD, nejkvalitnější a nejvhodnější řešení nabídli poradci Broker Consultingu.
REKLAMA
Nejlepší dojem z kvality poradce a celkový dojem zanechali poradci společnosti AWD, kteří nakonec zvítězili i v celkovém pořadí, když jejich práce byla ohodnocena do výše 75,7 procent. Na druhém místě se umístila společnost Partners (73 %), třetí byli poradci ze společnosti Broker Consulting (71 %), čtvrté místo obsadilo OVB (67,9 %) a poslední, páté místo si vysloužili poradci ze společnosti Fincentrum (58,6 %).
Závěrečné hodnocení testerů konstatuje, že „přestože je patrné, že se poradci a celé poradenství posouvá směrem k vyšší kvalitě, naznačuje hodnota indexu stále dosti vzdálená své maximální výši, že i nejlepší hráč má stále prostor pro své zlepšování.“ K tomu není co dodat.
Zdroj: Osobní finance