06. 04. 2021
Letos trh s lithiem naznačí, zda se sázka na obří naleziště na Cínovci vyplatí
Cena lithia v posledních letech navzdory rostoucí elektromobilitě klesala, ale v současnosti sílí hlasy komoditních analytiků, že poptávka získává navrch nad nabídkou: Analytik společnosti CRU, James Jeary se vyjádřil: „Všichni se připravují na okamžik, kdy přijde další vlna nových investic. Je to téměř jako klid před bouří. „
Podle CRU bilance nabídky a poptávky po lithiu klesla v roce 2020 poprvé do deficitu. Na rok 2021 společnost předpovídá poptávku po lithiu na asi 450 000 metrických tun, což převyšuje nabídku zhruba o 10 000 metrických tun.
David Archer, výkonný ředitel společnosti Savannah Resources očekává, že globální ceny uhličitanu lithného a hydroxidu lithného v roce 2024 dosáhnou maxima kolem 16 100 a 18 800 dolarů za metrickou tunu. Při vycházení z posledních zveřejněných údajů benchmarku čínských spotových cen lithia za únor by cena uhličitanu lithného měla vzrůst o přibližně 43 % a hydroxidu lithného o 213 % za metrickou tunu.
Pokud se trh bude vyvíjet směrem k těmto předpovědím, potvrdí se, že sázka společností European Metals Holdings a ČEZ na těžbu lithia na českém Cínovci byla „zlatým“ rozhodnutím.
Ložisko u Cínovce pokrývá celkem téměř 19 km2. Jde o vůbec největší projekt těžby lithia z horniny v Evropě a jedno z největších nevyužitých ložisek cínu ve světě.
REKLAMA
Ryan Long, analytik pro oblast těžby na ProactiveInvestors.com, uvedl: „Projekt těžby cinvalditu u Cínovce má v souladu s kritérii JORC 2012 odhadované nerostné zdroje v celkové výši 695,9 mil. tun v jakosti 1 % ekvivalentu lithného karbonátu (Li2CO3 E), a proto představuje třetí největší naleziště lithia ve vyvřelé hornině na světě s obsahem Li2CO3 E 7,2 mil. tun.“
Strategická poloha projektu Cínovec
Jelikož je Cínovec přibližně 100 km na severozápad od Prahy na hranici s Německem, má přístup ke koncovým uživatelům, jako jsou výrobci automobilů a společnosti vyrábějící elektromobily nové generace. VW se rozhodl umístit svůj první závod na výrobu elektromobilů do Cvikova – 90 km od Cínovce.
V jednání jsou automobilky skupiny VW
REKLAMA
Český ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček potvrdil, že vláda jedná s německou automobilkou VW o tom, že společnost vybuduje jeden z plánovaných závodů na výrobu baterií pro elektromobily v České republice.
Jednání o závodu společnosti VW souvisejí z dříve oznámeným projektem energetické skupiny ČEZ.
„Jednáme o tom intenzivně, váže se to na projekt Gigafactory ČEZ, který považuji za jednu z priorit a klíčovou investici v dalších letech. Tato příležitost nám nesmí uniknout. Rozhodnout chceme v tomto roce, jsme od ČEZ pravidelně informováni a buď já, nebo lidé z týmu ministerstva průmyslu jsme u jednání s potenciálními klíčovými investory vznikajícího konsorcia,” uvedl Havlíček.
Ministr také komentoval oznámení z loňského roku, že skupina ČEZ zvažuje v příštích letech stavbu továrny na lithiové baterie pro automobily v severních Čechách. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách. „Partnerství s lokálním výrobcem, jako je Škoda, by bylo přirozené, ale nyní takováto jednání nemůžeme komentovat.“
REKLAMA
Zdroje: verietyinfo.com, fnarena.com, EMH, skupina ČEZ.
Historie projektu
V roce 2012 koupila společnost European Metals Holdings 100% podíl na právech těžby v oblasti Cínovce. Získala i rozsáhlou databázi a zahájila vrtný průzkum pro ověření komplexních údajů shromážděných na základě předcházející činnosti, zaměřené na průzkum a hospodářské využití.
V roce 2015 společnost dokončila studii rozsahu využití projektu Cínovec. Podle studie společnost zjistila, že díky velikosti, jakosti a umístění ložiska představuje Cínovec velmi atraktivní příležitost pro hospodářský rozvoj, a doporučila, aby projekt pokračoval předběžnou studií proveditelnosti.
20. listopadu 2019 dosáhly česká energetická společnost ČEZ a EMH podmíněné dohody, která by společnosti ČEZ přinesla 51% podíl v projektu těžby lithia na Cínovci.
ČEZ, největší evropská veřejně obchodovaná společnost vlastněná ze 70 % státem, nejprve v červenci 2019 poskytla úvěr ve výši 2 miliony eur. Po provedení due diligence měla společnost ČEZ povinnost uhradit 34,1 mil. eur za podíl ve společnosti Geomet, která je dceřinou společností EMH a držitelem přednostních práv.
Skupina ČEZ potenciálně získá podíl 51 % v projektu v hodnotě 10,3 USD na tunu ekvivalentu lithného karbonátu ve zdroji.”
„Na základě všech těchto informací je těžké spočítat, nakolik bude projekt Cínovec ziskový. Ale jsem si jistý, že bude pozitivní pro EMH, ČEZ i český průmysl obecně,“ shrnul ve své analýze projektu cínoveckého ložiska Jozo Perić, hlavní analytik CapitalPanda.
Přehled sestavil Jozo Perić, vedoucí oddělení pro řízení portfolia a investiční poradenství