05. 06. 2020
Maloobchod přišel o více než desetinu tržeb
Maloobchod v nejhorším měsíci letošního roku propadl o necelých 11 %. Tedy pokud do něj nezapočítáme motoristický segment, který měl sám o sobě tržby meziročně nižší o 43,4 %. Tržby celého maloobchodu se pak snížily o více než pětinu (-21,2 %).
Uzavření některých obchodů a obezřetnost zákazníků se odrazily v nižších tržbách téměř celého odvětví. Slovo téměř je na místě, protože je tu jeden segment, kterému restrikce přihrály další zákazníky, a tím jsou internetové obchody. Jejich tržby v dubnu poskočily o 47,5 % a dále posílily již tak rostoucí podíl těchto obchodů na trhu. Jejich expanze je dlouhodobě neuvěřitelná a vlastně i v rámci EU nesrovnatelná.
Pokud se podíváme na jednotlivé typy kamenných obchodů, tak nejhůře dopadl duben u prodejců oblečení a obuvi (-81,1 %). O více než polovinu tržeb přišli prodejci knih nebo sportovního vybavení. Výrazný propad zaznamenali „klasičtí“ prodejci elektroniky a o deset procent přišly i drogérie. Na druhou stranu nejméně byly restrikcemi a změnou chování zákazníků postiženy hyper a supermarkety. V jejich případě byl pokles spíš symbolický, protože se staly v podstatě jedním z mála míst, kde se dalo relativně volně nakupovat.
Duben byl pro maloobchod (a vlastně nejenom pro něj) pro letošek nejhorším měsícem. Dá se očekávat, že po uvolnění omezení se začne maloobchod vzpamatovávat a potvrdit to mohou už květnové výsledky. Přesto je pravděpodobné, že po naplnění odložené poptávky se už obchod nevrátí ke svižnému růstu, který jsme viděli ještě na začátku roku. Už třeba proto, že růst mezd a tedy i kupní síly spotřebitelů výrazně zpomaluje, zatímco obavy z budoucnosti jsou vysoké. To není kombinace, která by nahrávala zvlášť nákupům zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou třeba auta nebo nábytek.
Velkou otázkou pro tradiční prodejce je, zda se jim vůbec podaří zákazníky „stáhnout“ z internetu a vrátit je do kamenných prodejen.
Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.