CZK/€ 25.290 -0,08%

CZK/$ 23.891 -0,54%

CZK/£ 30.298 -0,45%

CZK/CHF 26.927 -0,29%

05. 08. 2024

0 komentářů

Maloobchod roste, ale neoslňuje

 

Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu června oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 4,4 %. Tento výsledek je téměř přesně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy překvapení. Zároveň statistici zrevidovali květnový údaj, který namísto původně udávaného meziměsíčního poklesu o 0,1 hlásí pokles o 0,5 %.

Loading



 

V meziročním srovnání vykázal nejsvižnější růst prodej kosmetických a toaletních výrobků (18,9 %), s odstupem pak následuje kategorie farmaceutického a zdravotnického zboží (6,4 %), potravin a pohonných hmot (shodně 2,5 %). Naopak pokles hlásí prodejci výrobků pro domácnost (-2,9 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (-0,5 %) a jen těsně nad nulou se drží obchod s oděvy a obuví (0,2 %).

Meziměsíčně tržby narostly u kosmetických a toaletních výrobků (2,3 %), oděvů a obuvi (2,0 %) či počítačového a komunikačního vybavení (1,2 %). Neslavně si naopak vedli prodejci potravin (-0,8 %), výrobků pro domácnost (0,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (0,4 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (0,4 %).

Naděje původně vkládaného do letošního dynamického oživení spotřebitelské poptávky se zatím příliš nenaplňují. Meziroční nárůsty tržeb sice vypadají relativně slušně, ovšem to vyplývá pouze z efektu nízké srovnávací základny loňského roku. Meziměsíčně k žádným razantním nárůstům nedochází a jeden slušný výsledek bývá následován naopak zklamáním. V souhrnu pak od začátku letošního roku reálné maloobchodní tržby přidaly pouze 1,1 %, což skutečně nelze označit za rozkvět. Ještě pochmurněji vypadá historické srovnání, podle kterého si Češi aktuálně z obchodů odnášejí zhruba stejně zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety.

K hodnotám z předpandemického ledna 2020 jim pak stále chybí citelná 3 procenta. To vše navzdory obnovenému růstu reálných mezd a nadále mizivé míře nezaměstnanosti. Vysvětlení lze patrně hledat v psychologických faktorech, jelikož ekonomická důvěra domácností v uplynulém čtvrtletí setrvale klesala a dostala se zpět pod svůj dlouhodobý průměr, tedy do pásma „blbé nálady“. I přesto očekáváme, že tržby obchodníků budou ve zbytku letošního roku postupně narůstat, ovšem na žádné velké po-krizové žně to nevypadá. V souhrnu by maloobchod letos mohl vykázat meziroční růst kolem 4 procent, ovšem pouze díky tomu, že se srovnáváme s velmi slabým rokem 2023.

Autor: Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Revoluce v AI – pohled napříč sektory

Od poloviny 50. let 20. století jsme byli svědky tří období výrazného růstu produktivity, která byla poháněna zaváděním nových technologií, konkrétně mainframů, osobních počítačů a webových prohlížečů. Nyní stojíme na prahu další technologické revoluce, přičemž je jasné, že umělá inteligence (AI) představuje nové technologické paradigma, které by […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

15. 11. 2024

Je ESG investování mrtvé? Vzestup a pád udržitelného investování

Investování do ESG (Environmental, Social, and Governance) v posledním desetiletí změnilo podobu financí. Původně slibovalo investorům způsob, jak podpořit společnosti, které se zabývají globálními problémy, jako je změna klimatu, sociální nerovnost a odpovědnost podniků, a zároveň usilovat o solidní výnosy. S rostoucím zájmem o odpovědné investování přilákaly […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *