08. 02. 2022
Maloobchodní tržby jsou zpátky pod předpandemickou úrovní
České maloobchodní tržby příliš nepotěšily, když v prosinci namísto vyhlíženého meziročního růstu o 7,6 přidaly pouze 3,3 %. Po očištění o kalendářní vlivy pak šlo o růst na úrovni 1,5 %. Ve srovnání s listopadem pak došlo dokonce k poklesu tržeb o 1,0 % (sezónně očištěno). Za celý rok 2021 tuzemský maloobchodní sektor vykázal růst tržeb o 4,5 %.
Srovnání s lednem 2020, tedy obdobím těsně před začátkem pandemie, pak ukazuje, které sektory se z ní nejhůře „oklepávají“. Patří mezi ně obchod s oděvy a obuví, který po očištění o sezónní a kalendářní vlivy na předpandemickou úroveň nadále ztrácí téměř 16 %. Dále pak obchod ve stáncích a na trzích (-15 %) a obchod s motorovými vozidly (-11,5 %). Naopak stěžovat si na pandemii logicky nemohou prodejci přes internet a zásilkové služby, jejichž tržby během ní narostly o úctyhodných 38,7 %.
Navzdory obstojné kondici české ekonomiky během roku 2021 jej český maloobchod uzavřel těsně pod předpandemickou úrovní tržeb (tedy pod objemy z ledna 2020). Ani úvod roku 2022 patrně nebude pro české obchodníky nijak oslnivý. Spotřebitelská nálada zůstává přinejlepším opatrná, nezanedbatelná část maloobchodního sortimentu naráží na nedostatečné zásoby a co skladem je, často výrazně zdražuje. Češi se navíc potýkají s rostoucími cenami energií, což omezuje jejich možnosti nákupů zbytného zboží. Nepomůže ani skutečnost, že velké části spotřebitelů letos růst mezd nepokryje zrychlující inflaci, a reálně tak zchudnou. Za úspěch bychom tak považovali, kdyby rok 2022 přinesl v maloobchodu růst tržeb v okolí 3 %.
Vít Hradil, hlavní analytik CYRRUS