„Administrativní zásahy jsou na místě tam, kde tržní prostředí nefunguje. Na českém trhu působí několik desítek peněžních ústavů, z nichž dobrá třetina nabízí celé spektrum služeb pro fyzické osoby,“ konstatoval prezident asociace Jiří Kunert.
Otázka bankovních poplatků není v České republice novým tématem. Více či méně intenzivní diskuse probíhá už několik let. Výše poplatků nemůže být předmětem jednání ČBA, ani nemůže být z její strany komentována, a to s ohledem na stanovy asociace. S naším názorem, že nejlepším řešením této otázky jsou konkurenční prostředí, transparentnost a informovanost spotřebitelů, se již dříve ztotožnilo ministerstvo financí, stejně tak Česká národní banka.
Význam, který právě dostatečné informovanosti a vzdělávání spotřebitelů a klientů banky a ČBA přikládají, byl vyjádřen jak přijetím kodexu chování mezi bankami a klienty v roce 2005, tak vedením pracovní skupiny pro vypracování Etického kodexu finančního trhu. K němu se ČBA jako první profesní asociace přihlásila již v říjnu 2007.
Současně české finanční asociace spustily pod gescí ČBA – jako výsledek společného projektu s MF a ČNB – webové stránky finančního vzdělávání, vysvětlující základní pojmy a produkty na finančním trhu. Dosavadní čísla vykazují návštěvu těchto stránek v řádu desítek tisíc měsíčně.
Zcela novou aktivitou, o které hovoří tiskové prohlášení KDU-ČSL (jež téma bankovních poplatků opět zvýraznilo) je přenositelnost bankovního účtu včetně jeho čísla. Stalo se tak v době, kdy se blíží ke konci důležitá jednání mezi Evropskou komisí a zástupci celoevropské bankovní industrie sdružené v EBIC. Jejich výsledkem bude pravděpodobně jak řešení formou samoregulace, která by zjednodušila převod účtu pro klienta, tak i upuštění od požadavku přenosu čísel účtů z důvodů velkých technických problémů a neadekvátnosti nákladů. Česká bankovní asociace už má připravený a s členy projednaný návrh Standardu bankovních aktivit k převodu účtu, který bude dopracován v září podle konečných výsledků uvedeného jednání a v říjnu letošního roku by měl být zveřejněn.
REKLAMA