16. 01. 2024
Nejzásadnější změna, kterou přináší nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla? Přechod na online režim
Minulý týden jsme v rozhovoru s JUDr. Lucií Žulavskou ze Slavia pojišťovny prodiskutovali vznik unijní směrnice o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která je z velké části českým dílem. Nyní jsme se jí zeptali na nejzásadnější změny, které transpozice této směrnice do českého zákona letos přinese – a to jak pro české občany, tak pojišťovny. Lucie Žulavská sleduje vývoj směrnice a nového českého zákona od jejich zrodu, nejprve jako gestorka ČAP, nyní jako projektová manažerka ve Slavia pojišťovně.
Už víme, od kdy budou platné všechny změny, které se do české sbírky zákonů promítnou na základě tzv. unijní „motorové směrnice“?
Není to jedno fixní datum. V současnou chvíli ještě čekáme na schválení Senátem a podpis prezidenta. Nová právní úprava navíc bude vstupovat v platnost postupně, je to rozdělené na tři balíčky: účinnost nového zákona jako takového, ta nastane nejspíše s 1. dubnem. Záležitosti, týkající se jednotného evropského potvrzení o pojistně-škodním průběhu, připadnou zřejmě na jaro, ale zde je to plně v gesci Evropské komise. A přechod na online režim, by měl v České republice nastat k 1. říjnu.
Vy tuto směrnici a nový český zákon sledujete od jejich úplných začátků. Je tam spousta revolučních změn. Které z nich vnímáte jako nejvýznamnější?
Neberu to teď přesně podle důležitosti, to se dělá těžko. Velice významnou změnu představuje redefinice vozidla, pro které je povinnost mít uzavřené pojištění odpovědnosti z provozu, tedy stanovení rychlostních a váhových limitů. Dále přechod na plně online režim, domnívám se, že ten je pro pojišťovny, ale také třeba pro makléře, leasingové společnosti a další obchodníky v pojišťovnictví procesně i technicky nejvýznamnější změnou, které v této souvislosti čelí. A za třetí zcela zásadní věc považuji zvýšení minimálních limitů pojistného plnění na 50 milionů korun. Jako čtvrtý aspekt musím zmínit novou povinnost provozovatele. Garance toho, že bude dané vozidlo korektně pojištěno, přechází z vlastníka právě na něj.
REKLAMA
Zmiňujete, že přechod na online režim bude oříšek. Co je cílem, a co budou muset pojišťovny a další prodejci splnit?
Základní tezí „motorové směrnice“ bylo garantovat poškozeným jistotu, že pokud jim v souvislosti s dopravní nehodou vznikne škoda, budou odškodněni, a to napříč Evropou. Způsobem, jak toho dosáhnout, je mimo jiné možnost zkontrolovat v reálném čase existenci pojištění odpovědnosti z provozu jakéhokoli vozidla, a to bez nutnosti ta vozidla stavět. To je cílový stav v rámci EU. Na národní úrovni nám to teď zamíchá s veškerými sjednávacími procesy, protože to znamená, že v okamžiku, kdy si nějaký občan sjedná pojištění ke svému vozidlu přes jakýkoli distribuční kanál, tak se tato informace musí ihned dostat do České kanceláře pojistitelů (ČKP), a z ČKP zase ihned půjde do registru silničních vozidel, na dopravní inspektoráty, a hlavně k Policii ČR.
Co to bude znamenat pro klienty? Poznají, že sjednávací proces se změnil?
Běžný občan si všimne, že za nějaký čas s sebou nebude muset vozit zelenou kartu v rámci celé EU. Ještě nevíme, kdy to nastane, ale očekává se, že brzy bude stanoven nějaký deadline. V tomto směru byla EU benevolentnější, protože státy typu Rumunsko, Bulharsko a další zatím tyto systémy nemají tak propracované a na zavedení tohoto postupu budou potřebovat více času. Jinak z pohledu klienta bude také změna v tom, že smlouvu nebude možné v podstatě sjednat zpětně. Dosud tam standardně byla prodleva zhruba 14 dnů, které měl klient na to, aby provedl platbu v případě sjednání smlouvy distančním způsobem. Třeba elektronicky, přes sjednávače a podobně. Zjednodušeně řečeno, teď už nebude možné mít platnou smlouvu bez zaplacení před počátečním datem.
Co když do systému proteče od pojišťoven mylná informace?
Pojišťovny teď budou pod poměrně přísnou kuratelou, kdy za každý jeden obchodní případ byla stanovena možnost sankce až 5 milionů korun od České národní banky. Takže předpokládám, že jakýkoli zprostředkovatel pojištění se bude snažit riziku sankce vyhnout, a to jak včasným (online) odesláním dat relevantním subjektům, tak co nejmenším počtem obchodních případů, kde bude nutné provádět určitou změnu, či opravu a zasahovat tak do již odeslaných dat.
Pojďme se ještě podívat do budoucna, vidíte tam prostor pro nějaké další změny nad rámec této unijní směrnice a nového českého zákona? Je něco, o čem se třeba už teď mluví?
Myslím si, že do budoucna zřejmě bude Česká republika donucena k tomu, aby šla cestou bezlimitního krytí, protože to je už teď trendem v mnoha západních státech. U nás se na to zatím zajistitelé netváří úplně dobře, ale řekla bych, že tohle bude do budoucna krok, s jakým se EU ještě porovná. Zatím by to však představovalo pro některé státy nepřiměřené zatížení a ekonomický šok. Vidím to ale tak, že do budoucna se půjde cestou sjednocení i v tomto ohledu. Pro klienty to bude znamenat menší stres při cestování.