09. 09. 2020
Německé automobilky tlačí marně na šrotovné, ve hře je kapitálová pomoc
Německé automobilky začínají volat po znovu-zavedení šrotovného a po kapitálových injekcích státu. Výroba německých automobilek je stále zhruba 40 % pod maximy z let 2017 a 2018 a i když jsou v posledních měsících nové objednávky zase vzhůru, na rychlý obrat k lepšímu to zatím nevypadá.
Německá vláda zatím odolávala zavedení šrotovného na jiné typy vozidel než elektromobily. A to platí i po včerejší schůzce šéfů automobilového průmyslu se zástupci vlády. Na rozdíl od roku 2009 tak zatím německé automobilky marně čekají na výraznější vzpruhu, a především subdodavatelské řetězce začínají mít vážnější potíže. Zástupci německé vlády tak na včerejší schůzce slíbili, že se pokusí vymyslet, jak jim eventuálně kapitálově pomoci.
Pro Německo je přitom autoprůmysl podobně významný jako pro Česko. Dohromady se subdodavateli tvoří automobilky skoro 10 % německého HDP a zaměstnávají skoro milion Němců. Navíc skoro 40 % výdajů na vědu a inovace mají na svědomí právě automobilky. Slabá poptávka spojená s pandemií COVID 19 v kombinaci s globálním převisem nabídky a přechodem na elektromobilitu jsou však pro celé odvětví velkou zatěžkávací zkouškou.
Pokud by bylo zavedeno klasické šrotovné, bezesporu by z toho profitovaly nejen německé automobilky. V roce 2009 podpora v celkovém objemu 5 miliard euro zvýšila prodeje aut skoro o 30 %. Podobný impuls by měl i tentokrát výrazné okamžité pozitivní dopady na Česko – vedle přímého dopadu na výrobce dopravních prostředků (dopad na produkci by mohl být plus 5 až 10 %), by pozitivní efekt pocítili i čeští výrobci kovů, gumárenský průmysl, výrobci plastů a elektrických zařízení.
Takový program si však zatím těžko představit – znamenal by obrat v politice německé vlády o 180 stupňů a odklon od tlaku na přechod k elektromobilitě. Nic takového i podle výsledku včerejší schůzky zatím Angela Merkelová neplánuje.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance