CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

09. 09. 2020

0 komentářů

Německé automobilky tlačí marně na šrotovné, ve hře je kapitálová pomoc

 

Německé automobilky začínají volat po znovu-zavedení šrotovného a po kapitálových injekcích státu. Výroba německých automobilek je stále zhruba 40 % pod maximy z let 2017 a 2018 a i když jsou v posledních měsících nové objednávky zase vzhůru, na rychlý obrat k lepšímu to zatím nevypadá.

Loading



 


Německá vláda zatím odolávala zavedení šrotovného na jiné typy vozidel než elektromobily. A to platí i po včerejší schůzce šéfů automobilového průmyslu se zástupci vlády. Na rozdíl od roku 2009 tak zatím německé automobilky marně čekají na výraznější vzpruhu, a především subdodavatelské řetězce začínají mít vážnější potíže. Zástupci německé vlády tak na včerejší schůzce slíbili, že se pokusí vymyslet, jak jim eventuálně kapitálově pomoci.
Pro Německo je přitom autoprůmysl podobně významný jako pro Česko. Dohromady se subdodavateli tvoří automobilky skoro 10 % německého HDP a zaměstnávají skoro milion Němců. Navíc skoro 40 % výdajů na vědu a inovace mají na svědomí právě automobilky. Slabá poptávka spojená s pandemií COVID 19 v kombinaci s globálním převisem nabídky a přechodem na elektromobilitu jsou však pro celé odvětví velkou zatěžkávací zkouškou.
Pokud by bylo zavedeno klasické šrotovné, bezesporu by z toho profitovaly nejen německé automobilky. V roce 2009 podpora v celkovém objemu 5 miliard euro zvýšila prodeje aut skoro o 30 %. Podobný impuls by měl i tentokrát výrazné okamžité pozitivní dopady na Česko – vedle přímého dopadu na výrobce dopravních prostředků (dopad na produkci by mohl být plus 5 až 10 %), by pozitivní efekt pocítili i čeští výrobci kovů, gumárenský průmysl, výrobci plastů a elektrických zařízení.
Takový program si však zatím těžko představit – znamenal by obrat v politice německé vlády o 180 stupňů a odklon od tlaku na přechod k elektromobilitě. Nic takového i podle výsledku včerejší schůzky zatím Angela Merkelová neplánuje.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Budoucnost automobilového průmyslu: Revoluce a vliv na dodavatele

Automobilový průmysl prochází zásadními změnami, ať už se jedná o autonomně řízená vozidla, či elektrifikaci. Co můžeme od nadcházející revoluce očekávat a jaký bude mít dopad na dodavatele? Automobilový průmysl prochází revolučními změnami, které pro dodavatele představují existenční hrozbu. Ti, kteří se zaměřují na hardware, se ocitli […]

Text: Filip Kučera

19. 07. 2023

Nejdůležitější trendy v automobilovém průmyslu z pohledu investorů a zákazníků

Které spotřebitelské trendy a přelomové technologie budou mít v nadcházejícím roce největší vliv na automobilový průmysl? Již více než deset let zveřejňuje Deloitte ve své Globální studii mezi spotřebiteli v automobilovém sektoru data a poznatky, které mohou firmám z oboru pomoci stanovit priority a lépe nastavit obchodní […]

Text: Filip Kučera

07. 03. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *