Cena havarijního pojištění se odvíjí od ceny vozu. V některých případech je pojistná smlouva uzavřena na tzv. novou hodnotu a pojistné odpovídá stále stejné částce, která by byla klientovi vyplacena v případě likvidace pojistné události. Nicméně převážná většina pojistých smluv kalkuluje s cenou vozu v tzv. obecné či časové hodnotě. Což znamená, že klient v případě havárie dostane pojistné plnění odpovídající aktuální "tabulkové" hodnotě vozu ke dni vzniku pojistné události.
„Stárnoucí vůz postupně ztrácí ze své ceny. To je neoddiskutovatelný fakt, kterého využívají samotné pojišťovny při výpočtu eventuálního odškodnění. Je tedy na místě žádat, aby obdobnému poklesu odpovídalo pojistné, jež za svůj vůz platíme,“ říká Michal Kebort, finanční specialista SOS.
Proto Sdružení obrany spotřebitelů doporučuje pravidelně (ročně, jednou za dva roky) pojistné smlouvy překontrolovat a v případě, že pojistná částka neodpovídá hodnotě vozu tuto částku upravit, čímž se sníží i cena pojištění – pravidelně placené pojistné.
Pojišťovny působící na našem pojistném trhu nemají povinnost na tuto skutečnost své klienty upozorňovat a velká část z této situace těží. Podle průzkumu SOS pouze 5 pojišťoven nabízí svým klientům, při uzavírání pojistné smlouvy, každoroční automatické přepočítání pojistné částky.
Tabulka1: Možnost sjednání automatické rekalkulace
Zdroj: Sdružení ochrany spotřebitelů (M. Kebort)
Zdroj: Tisková zpráva Sdružení ochrany spotřebitelů
Čtete dále:
Luboš Svačina: Klid za pár stokorun – pojištění odpovědnosti
Ondřej Záruba: Neživotní pojištění: Pojištění osob – kdy ano kdy ne