Nejprve si ale zrekapitulujme co se od pátečního úpisu na americké technologické burze Nasdaq vlastně stalo. Po dlouho očekávaném rozjezdu obchodování, kdy pro údajný převis poptávky emitent navýšil nabídku akcií o 25 %, uzavřely akcie Facebooku jen nepatrně nad upisovací hodnotou. To by nebyla až taková tragédie, neboť akcie byla emitována na samé horní hranici upisovacího pásma, přičemž z hlediska očekávaných zisků šlo o velmi drahou akcii (P/E přes 80). Nicméně včera – již bez podpůrných intervencí emitenta – banky Morgan Stanley – akcie zahučely o 11 %.
Facebook je komunikačním fenomén doby a tak nepřekvapí, že finanční média – speciálně ta z anglosaských zemí – jsou touto akcií logicky fascinována. Nicméně když už člověk čte o této akcii všude kam se podívá, nemůže si přitom nevzpomenout na slavnou knihu profesora Roberta Shillera Investiční horečka (Irrational Exurbance). Shiller, který patří k těm několika málo ekonomů, kteří opravdu předpověděli finanční krizi roku 2008, totiž ve své knize velmi hezky popisuje, kterak cena akcie může být „posílena existencí dobrého a konverzačně atraktivního příběhu“. Úpis akcií Facebooku přitom musí být z podstaty věci atraktivní pro miliony lidí a to ani nemusí mít jeho akcie v portfoliu.
Fascinace akciemi Facebooku však může mít i jiné, z pohledu jeho nových investorů i méně lichotivé vysvětlení. To lze najít v jiné slavné knize, jež se příznačně jmenuje Inteligentní investor a je od Benjamina Grahama. Ten upozorňuje, že většina nových emisí se na trhu nabízí za příznivých podmínek (čti na vrcholu), což přeloženo znamená příznivé pro emitenta a méně příznivé pro investora…
Jan Čermák, Analytik ČSOB