16. 03. 2021
Obchod i služby zahájily rok poklesem
Zatímco průmysl vstoupil do nového roku v poměrně dobré kondici, stavebnictví, maloobchod a některé další služby zůstávají dál ve vleku pandemie. Včera zveřejněná lednová čísla maloobchodu jen potvrdila očekávání, že začátek roku bude pro toto odvětví ve znamení propadu. Pokles o více než šest procent ve srovnání s loňským prosincem i začátkem loňského roku je odrazem znovuzavedených omezení, které dopadly na část obchodní sítě. S poklesem tržeb se musely vypořádávat snad všechny typy obchodů s výjimkou těch internetových, ve kterých spotřebitelé utratili o třetinu více peněz než na začátku loňského roku. Lockdown přinesl této části obchodu další stimul pro jejich boom a domácnostem příležitost nakoupit si v časech, kdy je velká část obchodů uzavřena.
Ještě hůře než celý maloobchod na tom byla v lednu celá HORECA (ubytování a stravování), které lockdown v podstatě srazil na kolena. Tržby v celém odvětví tentokrát propadly meziročně o 69 %, přitom v případě ubytování dokonce o 83 %. Jen připomínáme, že jde o data statistického úřadu očištěná o sezónnost i rozdílný počet pracovních dnů, takže docela dobře ilustrují situaci v jednotlivých oborech. A podobně na tom byly tentokrát i cestovní kanceláře s více než osmdesátiprocentním poklesem tržeb, s nímž se musejí vypořádávat fakticky už od dubna loňského roku. Tam se totiž žádné rozvolnění – ať už to letní nebo předvánoční – na rozdíl od hotelů a restaurací na výsledcích nijak neprojevilo. Cestovní ruch tak zůstává u ledu a je otázkou, kdy vůbec a jak se mu podaří opět nastartovat. Ale to už není pouze otázkou ukončení domácího lockdownu, ale i návratu důvěry cestovatelů ze zahraničí, kteří zde před koronou utráceli okolo 150 mld. korun a loni ani ne polovinu této částky.
Ani výsledky dalších služeb nebyly na začátku roku příliš přesvědčivé. Výrazný pokles zaznamenala doprava (o letecké s 66% poklesem nemluvě), realitní trh, administrativa, pracovní agentury a již zmíněné cestovky. Dařilo se naproti tomu jen IT firmám a poštovním a kurýrním službám, kterým nahrává boom internetového nakupování. Z lednových výsledků napříč odvětvími tak jednoznačně plyne, že českou ekonomiku i nadále držel nad vodou v podstatě jen průmysl. Jde sice o závěr vyplývající z čísel jednoho měsíce, avšak vzhledem k prodlužujícímu se lockdownu lze tušit, že ta únorová nebo březnová čísla nebudou minimálně z pohledu služeb o moc lepší.
Petr Dufek
Analytik ČSOB