Počet účastníků penzijního připojištění v tuzemských penzijních fondech se blíží k hodnotě 4,5 mil. osob. Zejména v poslední době tak dosahovali agenti penzijních fondů stále častěji nových obchodů jen díky přetahování účastníků z konkurenčních penzijních fondů. Atraktivní velké skupiny klientů s daňově zvýhodněnými firemními příspěvky byly penzijními fondy lákány za cenu neúměrných bonusů adresovaných zaměstnavateli, který svým zaměstnancům nařídil uzavřít smlouvu s konkrétním fondem.
„Jde o dlouho očekávanou úlevu pro trh penzijního připojištění. Někteří klienti byli kvůli bonusu zaměstnavateli nuceni k přestupu i vícekrát během několika let, což náklady systému významně a hlavně zcela zbytečně zvyšovalo,“ uvedl Pavel Hulák, ředitel divize Zaměstnanecké výhody skupiny Fincentrum.
Viditelným příkladem z poslední doby je například nejmenovaná zemědělsko-potravinářská skupina, kde byly zaměstnancům vybrány kvůli velkému bonusu dva penzijní fondy, zatímco předtím jednotlivé podniky skupiny preferovaly ze stejných důvodů zase odlišné dodavatele. Zaměstnanec tak mohl přestupovat už potřetí během pár let a třikrát se také vyplácela provize. Návratnost obrovských bonusů vyplacených penzijními fondy podobným firmám je přitom často více než desetiletá.
Sami zástupci penzijních fondů v poslední době přiznávali, že vzájemné přetahování klientů je neúnosné. Honba za tržními podíly však dlouho bránila v dosažení shody třeba na úrovni Asociace penzijních fondů.
„Zájem zlatokopů se po omezeních v penzijním připojištění logicky přesune k životnímu pojištění. Očekáváme proto přípravu podobných úprav také pro případ daňově zvýhodněných příspěvků u pojistných smluv,“ doplnil Pavel Hulák.
REKLAMA