22. 05. 2020
PMI se odrazil ode dna, avšak k neutrální padesátce má ještě hodně daleko
To nejhorší je za námi, ale vyhráno zdaleka není. Asi tak nějak by se daly shrnout včera zveřejněné květnové indexy nákupních manažerů za eurozónu. Nový výsledek potvrdil, že dubnová čísla byla (prozatím) naprostým dnem firemní aktivity a ekonomika se začíná pomalu vzpamatovávat s tím, jak opadávají restrikce a podniky ukončují nucené i dobrovolné odstávky. Celkový kompozitní PMI vyšplhal z předchozích 13,6 na 30,5 bodu, avšak k neutrální padesátkové hranici zbývá ještě extra velký kus cesty. A totéž vlastně platí i pro všechny zveřejněné dílčí subindexy, tedy pro výrobu, nové zakázky i zaměstnanost nebo pro jednotlivé země, jejichž předběžné výsledky byly včera rovněž zveřejněny.
Firemní sféra tak zůstává i nadále pod tlakem a zdaleka nemá ještě vyhráno. Podniky tak prozatím přečkaly nabídkový šok, který jim uštědřila nejenom různá omezení, ale i rozpad dodavatelských řetězců, nicméně největší výzva v podobě těžko odhadnutelného poptávkového šoku je ještě čeká. Své existenční problémy prozatím mohou řešit v rámci vládní pomoci, avšak silný tlak na propouštění je patrný i z nových výsledků. Zvlášť když zatím panuje i všeobecné přesvědčení, že poptávka zůstane po delší dobu spíše utlumená a firmy tak nebudou potřebovat tolik zaměstnanců jako před korona-krizí. To se však nepochybně odrazí nejenom v nižší zaměstnanosti, ale i v nižší investiční aktivitě soukromého sektoru, kterou průzkumy rovněž docela jasně naznačují.
Nové předběžné výsledky PMI odpovídají očekávání, že největší propad ekonomika eurozóny zažívá právě ve druhém kvartálu a její HDP propadne o více než deset procent. Přetrvávající nejistoty a především strach z druhé vlny korona-krize budou limitujícím faktorem pro oživení ve druhé polovině roku. Návrat k dřívějšímu „normálu“ zabere přece jen delší dobu, než se mohlo dříve zdát. Kritickým momentem bude rychlost, s jakou budou jednotlivé vlády přicházet s fiskálními stimuly nebo s jakou firmy budou propouštět a nepřímo tak držet spotřebitelskou důvěru – a tedy i ochotu utrácet a investovat – u dna.
Petr Dufek
Analytik ČSOB