14. 03. 2022
Po krátkém prosincovém útlumu se začíná situace ve službách opět zlepšovat
Z pohledu celkových tržeb se služby v lednu opět přiblížily k úrovni předkovidového roku 2019. Výrazné zaostávání je však i nadále vidět v oblasti HORECA, především pak hotelů, jejichž reálné tržby dosahují zhruba polovinu (přesněji 52 %) průměrné úrovně roku 2019. Celé odvětví stále trpí útlumem mezinárodního cestovního ruchu, který v našem případě postihuje především hlavní město. Restaurace si nicméně vedou podstatně lépe než hotely a covidový skluz se jim daří postupně zmenšovat.
Z hlediska dosahovaných reálných tržeb je na tom podobně jako HORECA i letecká doprava nebo cestovní kanceláře, i když i v jejich případě je už vidět výrazné zlepšení oproti předchozím dvěma letům díky vyšší ochotě cestovat, mj. díky očkování a uvolňování restrikcí v zahraničí.
Mnohem příznivější situace panovala v poslední době v dopravě a skladování, které těžilo jednak z oživení ekonomiky i ze změny přístupu firem k just-in-time zásobování. Svoji roli sehrál i boom internetových obchodů, který podpořil expanzi kurýrních služeb.
Mírný nárůst je patrný i u služeb na realitním trhu, který ovšem i nadále zůstává pod tlakem vysokých cen a omezené nabídky secondhandových bytů a rodinných domů.
Výsledky služeb v prvním měsíci letošního roku jsou nepochybně příznivé a pozitivně se promítnou i do vývoje HDP. Vzhledem k rizikům panujícím v průmyslu to budou právě služby, na které bude muset ekonomika spoléhat v letošním prvním pololetí.
REKLAMA
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS