15. 11. 2021
Proč německý průmysl zaostává za italským?
Evropský průmysl vysílá trochu rozporuplné signály. Celkový pohled není nijak optimistický a je jasné, že z motoru oživení se ke konci roku 2021 stává jeho brzda. Na druhou stranu ne všude jsou výpadky v subdodávkách, špatná logistika a drahé energie stejně velkou brzdou. Z odvětví je nejvíce zasažena výroba automobilů, kterou daleko více než jiné sektory zasáhl výpadek polovodičů. Výrazné problémy s produkcí hlásí v eurozóně více než 90 % firem z odvětví automotive. Zatímco v textilním nebo potravinářském průmyslu (významném ve Francii a Španělsku) je to jen necelá třetina firem. Německý automotive se podílí na HDP zhruba 5 %, což je výrazně více než francouzský nebo italský (zhruba 1 % HDP).
Pravděpodobně i proto je daleko více zasažen celý německý průmysl, který se na konci září pohyboval více jak 15 % pod svými maximy z roku 2017 (německý automotive byl 50 % pod svými maximy). Možná trochu překvapivě italský, španělský i francouzský průmysl odolává pandemii lépe a pohybuje se o poznání blíže předkrizovým maximům. Kromě nižšího podílu sektoru automotive to může být i důsledek menší propojenosti italského a španělského průmyslu s asijskými ekonomikami (odkud váznou dodávky nejvíce). A svoji roli mohou sehrát i menší problémy s nedostatkem zaměstnanců v italském a španělském průmyslu (německý trh práce je o poznání přehřátější) – nedostatek pracovníků je podle posledního průzkumu EK problémem pro více než třetinu německých průmyslových firem, ale pouze pro 5 % italských firem.
I přes tyto rozdíly ale nakonec pravděpodobně šlápne na brzdu průmysl v celé eurozóně a konec roku bude proto ve znamení o poznání slabšího růstu celé Evropy. Očekáváme, že růst v celé eurozóně nepřekoná ve čtvrtém kvartále 1 % mezikvartálně a největší evropská ekonomika Německo může dokonce opět poklesnout.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance