CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

19. 01. 2021

0 komentářů

Prodeje automobilů v EU v covidovém roce 2020 extrémně propadly

 

Pro evropský trh s osobními automobily byl rok 2020 naprosto výjimečným. Z pohledu počtu registrovaných vozů v EU sice nebyl úplně nejslabší (tím byl rok 2013), avšak rychlost pádu celého trhu byla dosud nevídaná. Zatímco po pádu Lehman Brothers trh padal pět let, až se dostal pod hranici 10 mil. prodaných vozů, v době pandemie na to stačil ani ne rok, jak potvrzují dnes ráno zveřejněné výsledky. V celé EU se tak v roce 2020 zaregistrovalo celkem 9,9 mil. nových vozů, což bylo o téměř 24 % méně než v roce předchozím.

Loading



 


Meziroční výpadek více než tří milionů vozů jde především na vrub pandemie a jejích ekonomických důsledků. Určité známky cyklického zpomalení sice byly vidět už v prvních dvou měsících roku, avšak ten hlavní pád nastal až po vypuknutí pandemie v unijních zemích. Nejprve automobilový průmysl zažil vlnu odstávek způsobených rozpadem dodavatelských řetězců i ostražitostí samotných výrobců. Ty ovlivnily především výsledky druhého čtvrtletí, nicméně poté začal být stále více patrný i útlum poptávky. Další vlna pandemie tento trend jen zesílila a navíc přinesla i dočasné uzavírání autosalónů a omezení příležitostí pro nákupy. Trh proto zažil bezprecedentní pád, který nezastavily ani nadějné podzimní prodejní výsledky.
Ve všech zemích počty registrovaných vozů padaly dvouciferným tempem. Nejvíce v Chorvatsku (-42,8 %), nejpomaleji pak v Dánsku (-12,2 %). Propad tří největších evropských trhů v rámci EU – německého, francouzského a italského – je sám o sobě odpovědný za více než polovinu celkového poklesu. Propad zasáhl především italské a francouzské automobilky, které tak ztrácely svůj tržní podíl ve prospěch těch německých.
Největší evropská automobilka (VW) si tak připsala více než čtvrtinu v EU prodaných automobilů. Škoda jako jeho součást byla při dobývání tržního podílu dokonce nejúspěšnější, když dosáhla 5,6% podílu trhu (o 0,6 procentního bodu větší než v předchozím roce). Lépe než řadě ostatních se vedlo i dalším v tuzemsku působícím automobilkám. A to je s ohledem na pozici automobilového trhu v ČR nepochybně dobrá zpráva, zvlášť když právě i automobilový průmysl zadržuje pád ekonomiky v době třetího lockdownu.
Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Proč jsou emoce v investování tak důležité?

Investování je mnohem více než jen otázka matematiky a výpočtů. Mnozí investoři však často opomíjejí emoce, intuici a myšlenkové zkratky, jejichž vliv či dopad na investiční rozhodnutí bývá zásadní. Přirozené lidské sklony, jako je sklon k nadměrnému sebevědomí nebo averze ke ztrátě, mohou výrazně ovlivnit investiční rozhodnutí […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 12. 2024

Promyšlená diverzifikace portfolia bude pro investory v příštím roce klíčová

Investiční výhledy společnosti Amundi pro rok 2025 reflektují svět plný proměn a zároveň upozorňují na zajímavé investiční příležitosti. I přes geopolitické změny zůstává vývoj v globální ekonomice příznivě nakloněn rizikovým aktivům. Klíčem k úspěchu bude důsledná diverzifikace portfolia a schopnost rychle reagovat na tržní a politické změny.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

06. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *