Modrava (Šumava) – Pouze ze slunečních paprsků, případně z větru budou získávat energii potřebnou k dobíjení svých baterií dopravní prostředky využívané v projektu e-Šumava. Tato síť zatím pěti půjčoven vozidel poháněných elektřinou začala fungovat o víkendu.
„Nyní jsou půjčovny v Dobré Vodě u Hartmanic, v Prášilech, v Modravě, na Brčálníku a v Hartmanicích, ale do dvou let by jich mělo být přibližně 200,“ uvedla pro online deník Aktuálně.cz manažerka půjčovny Lada Přibylová. Počítá s tím, že síť rozšíří zejména provozovatelé hotelů a horských penzionů.
V současné době jsou pro návštěvníky Šumavy v každé půjčovně připravena čtyři elektrokola a dva skútry, navíc je možné využít i čtyři elektromobily.
Půjčovné za elektrokolo na den činí 480 Kč, za skútr 590 Kč, půjčení malého elektrického náklaďáčku I’moving Smile stojí 790 Kč a klasický pětimístný automobil Nissan Leaf bude stát 990 Kč. Zákazníci energetické firmy E-on mají při půjčení kol a skútrů nárok na slevu ve výši 10-30 procent.
REKLAMA
Právě Nissany (Leaf či NV 200) budou v budoucnu tvořit základ elektrické flotily aut používaných v těchto půjčovnách.
Elektromobilitě možná propadnou i místní
Pozoruhodné na projektu je i to, že k dobíjení velké části vozidel současné flotily se bude využívat energie získaná pouze z obnovitelných zdrojů. „V bývalé zemědělské usedlosti v Palvínově jsme instalovali průtočnou baterii, do které přitéká elektřina vyrobená ve fotovoltaických panelech, a v blízké budoucnosti i v malé větrné elektrárně,“ uvedl Juraj Donoval ze společnosti B-64, která je jedním z partnerů projektu E-Šumava. V baterii je zásoba energie pro noční dobíjení, kdy samozřejmě fotovoltaická elektrárna nepracuje. V případě přebytku může tento chytrý energetický bod dodávat elektřinu i do klasické veřejné sítě.
Podobné úložiště energie pro potřeby elektromobility je zatím v České republice jediné.
Turisté, kteří si kolo, skútr či auto půjčí, mohou využívat přípojky u všech zmíněných půjčoven a také na bavorské straně Šumavy u dobíjecích stanic E-Wald. „Dobíjení kol a skútrů je a bude zcela zdarma, za dobíjení elektromobilů se časem bude platit,“ uvádí Přibylová.
Ta věří, že mimo turistickou sezonu elektromobily využijí pro své potřeby i obyvatelé šumavských obcí. „Nyní mnoho z nás kvůli dojíždění do práce, za nákupy a podobně utratí měsíčně velkou část rodinného rozpočtu za benzin či naftu. Využívání elektromobilu by tedy jednoznačně přineslo úspory,“ tvrdí Přibylová.