CZK/€ 25.230 +0,55%

CZK/$ 24.735 +1,58%

CZK/£ 29.982 +0,02%

CZK/CHF 26.995 +1,27%

20. 11. 2023

0 komentářů

Průlom Toyoty na poli baterií: Pomůže i evropskému automotivu?

 

Český automotive v posledních měsících překonával v produkci německý i evropský. Je to však do značné míry “úspěch starých časů” – poptávka odráží dohánění “neuspokojené poptávky” po autech se spalovacími motory z dob pandemie covidu. A spalovací motory budou s vysokou pravděpodobností na ústupu. I proto je znepokojivé pozorovat, jak evropské značky ztrácí půdu pod nohama na poli elektromobility (v tuto chvíli hlavní “cesta vpřed”), což vede v posledních třech letech k viditelné ztrátě podílu Evropy na globální automobilové produkci. Pokud by tomu tak mělo být i nadále, bude to problém i pro český průmysl.

Loading



 

Jedním z hlavních důvodů, proč evropský automotive v elektromobilitě zaostává zejména za Čínou, je produkce baterií. Čína má výrazný náskok ve vertikální integraci výroby vedoucí až k těžbě klíčových surovin. I proto stojí skoro za třemi čtvrtinami globální produkce lithium-iontových baterií, nejčastěji používaných v elektromobilech. Těžko si představit, jak by mohla Evropa bez zásadních technologických průlomů v nejbližších letech Čínu v produkci baterií dohnat. Jednou z cest by však podle analýzy Financial Times ( https://on.ft.com/3QdhUyo ) mohla být nadějná práce japonské Toyoty na bateriích s pevným elektrolytem. Nejenže by ve finále taková technologie mohla nabídnout výrazně vyšší kapacitu (teoreticky dojezd přes 1000 kilometrů) a kratší nabíjení (až 10 minut), ale současně by v porovnání s dnešními bateriemi nebyl k výrobě zapotřebí grafit – kterého se těží 68 % světové produkce v Číně a u kterého Čína plánuje zavést přísnější kontroly vývozů. Lithium, které by v nových bateriích bylo i nadále zapotřebí, je z velké části z Austrálie (necelých 50 %) a z Chile (30 %) a velké nevyužité zásoby se nachází v Jižní Americe.

Oznámení Toyoty o průlomu ve vývoji baterií s pevným elektrolytem sice vyvolává velké množství otazníků – a i když se optimismus potvrdí, bude pravděpodobně nasazení do masové výroby hudbou “vzdálenější budoucnosti”. V té by však nejen japonský, ale nakonec i německý a český automotive opět mohl začít tahat při porovnání s Čínou za “stejně dlouhý” konec provazu… minimálně v oblasti výroby baterií.

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Komentář: Optimismus jako investiční strategie

Pesimismus má v debatách často navrch. Je intelektuálně svůdný, snadno se opírá o tvrdá data a jeho argumenty znějí přesvědčivě, zvláště když rezonují s našimi obavami. Špatné zprávy dominují titulkům a pesimistické scénáře se zdají být na dosah ruky. Optimismus naopak působí naivně, jako by ignoroval rizika […]

Text: Milan Vodička

Foto: Shutterstock

10. 01. 2025

Jak se budou trhy chovat v roce 2025, když se blíží Trumpův nástup?

Donald Trump se připravuje na své druhé funkční období ve funkci prezidenta Spojených států a investoři bedlivě sledují, jak jeho návrat do Bílého domu ovlivní finanční trhy v roce 2025. V minulosti trhy vykazovaly citlivost na změny v administrativě, zejména pokud byly doprovázeny sliby zásadních ekonomických a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

09. 01. 2025

Index českého investora CII750: Podílové fondy zakončily rok pozitivní výkonností

Za minulý rok zaznamenal průměrný český investor zhodnocení v podílových fondech 9,01 %. Vyplývá to z Indexu českého investora CII750, který sestavuje společnost Swiss Life Select. Navzdory turbulentnímu tržnímu prostředí v roce 2024, které ovlivnily zejména významné politické události a změny úrokových sazeb, vykázaly podílové fondy pozitivní […]

Text: Redakce

Foto: Swiss Life Select

07. 01. 2025


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *