29. 06. 2022
Průzkum: Téměř polovina Čechů do 35 let se nijak nepřipravuje na důchod
Na důchod se finančně připravuje pouze 53 % lidí do 35 let. Dvě třetiny mladých lidí ve věku 18 až 35 let jsou přitom názoru, že na stáří je vhodné začít šetřit nejpozději ve 30 letech. Vyplývá to z průzkumu ČSOB Penzijní společnosti. Pro udržení životního standardu i ve stáří však není vhodné se spoléhat pouze na stát a je dobré se spořením začít co nejdříve.
Tři čtvrtiny mladých lidí se obávají, zda budou mít v důchodu dostatek peněz. Avšak jak ukazují výsledky průzkumu, nad úsporami začínají obvykle uvažovat až ve třiceti. Téměř polovina mladých Čechů považuje za vhodné začít spořit mezi 20–30 lety. Další čtvrtina z nich uvádí nejpozději v 18 letech. Zbylých 10 % lidí do 35 let naopak uvádí, že na důchod stačí spořit nejdříve od 40 let. Ačkoli jsou mladí lidé ve vnímání stáří optimističtí, pouze polovina z nich si na toto období skutečně šetří.
Čím dříve, tím lépe
Klíčem k důstojnému stáří je dle expertů z ČSOB Penzijní společnosti začít spořit co nejdříve a naučit se pravidelně si část příjmů odkládat. Lidé by nad vlastními rezervami měli podle nich uvažovat v okamžiku, kdy začínají být ekonomicky produktivní, nejlépe v prvním zaměstnání hned po ukončení studia.
„Kromě již uvedeného mají mladí jednu velkou výhodu. Tou je dlouhý investiční horizont, který pro ně bude pracovat ve zhodnocení peněz. I z malých pravidelně odkládaných částek po dobu 30 až 40 let díky státní podpoře vznikne opravdu hezká suma, která bude zajímavým příspěvkem k udržení životní úrovně i po odchodu do penze. Mladí si tak mohou své investiční portfolio postupně poskládat z menších částek, a nepřipraví se tak o příspěvky od státu a zhodnocení,“ vysvětluje Václav Lokaj, obchodní ředitel ČSOB Penzijní společnosti.
REKLAMA
Jak ukazuje průzkum, téměř třetina mladých Čechů využívá ke spoření na důchod penzijní spoření. Dalších 38 % lidí do 35 let spoří na spořícím či běžném účtu, životní pojištění má sjednáno 17 % z nich. Jako další možnost spoření na důchod uvádějí mladí lidé nejčastěji investice do nemovitostí, kryptoměn či komodit. Téměř 10 % mladých lidí uvádí, že je vhodné začít spořit již od dětství formou dětského penzijního spoření.
„Je důležité si uvědomit, že spoření na důchod už v mládí má spoustu výhod. Ideální je, pokud dětem penzijko založí rodiče či prarodiče, tím totiž dávají svým ratolestem či vnoučatům hezký základ do života. A tím nemyslím jen první úspory, ale taktéž díky tomu mohou děti vychovávat k větší finanční gramotnosti. Rodiče si také často neuvědomují, že penzijní spoření není jen spořením na stáří je vlastně i spořením na život, neboť peníze vložené na penzijko lze při splnění určitých podmínek vybrat i dříve, třeba právě při koupi prvního bydlení,” dodává Václav Lokaj.
Zaměstnanecký příspěvek jako benefit pro mladé
Zájem u mladých lidí o spoření na důchod by mohl zvýšit zaměstnanecký příspěvek na penzijní spoření, který jako atraktivní benefit dle průzkumu vnímá 67 % lidí do 35 let. Avšak jak dále vyplývá z průzkumu, dostává ho pouze třetina z nich.
„Nejčastěji zaměstnavatelé přispívají zhruba každému třetímu klientovi v průměru tisíc korun měsíčně, tudíž prostor pro růst je stále značný. Právě navýšené příspěvky zaměstnavatelů spolu s vyšším počtem klientů, kteří by je dostali, by mohly zásadně pomoci s akcelerací spoření a kumulací prostředků na penzi,“ uvádíVáclav Lokaj.
REKLAMA
Osobní kontakt na prvním místě
Z průzkumu dále vyplývá, že 41 % Čechů do 35 let by se při výběru penzijního spoření obrátilo na pobočku svojí banky. Jedna třetina mladých lidí by využila služby finančního poradce a jen necelá čtvrtina dotázaných by si připojištění sjednala sama online. I přes to, že v roce 2021 vrostl podíl digitálně sjednaných smluv u ČSOB Penzijní společnosti na více než 5 000, mladí lidé stále volí raději osobní návštěvu pobočky své banky nebo finančního poradce.
„Mnoho mladých klientů, kteří se spořením teprve začínají se potřebuje před svým rozhodnutím poradit, pomoci zhodnotit všechny alternativy a svou konkrétní finanční situaci. V tom jsou pracovníci na pobočkách nenahraditelní. A zdaleka nejde jen o asistenci při sjednání nové smlouvy, tím to pouze začíná. Život přináší různé události a servis zkušeného poradce má vysokou hodnotu, obzvlášť pro ty, kteří s tímto produktem teprve začínají,“ uzavírá Václav Lokaj.
Průzkum byl v únoru 2022 realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1027 respondentů.