CZK/€ 25.355 +0,10%

CZK/$ 24.337 +1,15%

CZK/£ 30.464 +0,17%

CZK/CHF 27.279 +0,12%

10. 01. 2015

0 komentářů

První auta schopná jízdy bez řidiče budou mít prémiová loga

 


 

První auta schopná jízdy bez řidiče budou mít prémiová loga

I když na autech, která jsou schopná autonomní jízdy v současné době pracují téměř všichni významní hráči na poli výroby automobilů, a také například firma Google, větší rozšíření takových vozů v běžném provozu nastane až po roce 2025, tedy za nejméně deset let.

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas to předpověděl Mark Fields, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. „Naší prioritou není vypouštět marketingová tvrzení či závodit o to, kdo uvede autonomní vůz na trh jako první. Naší prioritou je přivést na trh autonomní vůz značky Ford, který bude dostupný širokým masám a skutečně přispěje ke zkvalitnění životů našich zákazníků, dodal Fields.

Ale už o dalších deset let později, v roce 2035, by podle společnosti Boston Consulting Group, mohly plně automatizované vozy tvořit skoro desetinu globálního prodeje aut.

Průzkum provedený mezi řidiči ve Spojených státech potvrdil, že  o nákupu plně autonomního vozu v příštích deseti letech uvažuje 44 procent oslovených. Zhruba pětina by navíc byla ochotna zaplatit za vyspělou technologii nutnou k fungování takového vozidla minimálně 5000 dolarů navíc.

REKLAMA

Zatím je ale velmi pravděpodobné, že jízdu bez nutnosti řídit si nejdříve užijí vlastníci velkých a luxusních vozů prestižních značek.

Například Mercedes na veletrhu představil koncept luxusního samořiditelného sedanu Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion, který je schopen jízdy bez řidiče a sedadla v něm se dají otáčet proti sobě.

Nejde pouze o technologie

„Kdokoli se soustředí pouze na technologie, ještě nepochopil, jak autonomní řízení změní naši společnost,“ prohlásil výkonný ředitel Daimler Dieter Zetsche. Role auta se podle něj rozšiřuje, to přestává být pouhým dopravním prostředkem a „stane se nakonec mobilním životním prostorem“.

Koncept vozu Mercedes jezdí na elektřinu a je možné ho řídit manuálně, nebo přepnout do autonomního modu. V kabině je celkem šest digitálních displejů, které je možné uvést do chodu dotykem, gesty nebo pohyby očí.

REKLAMA

Audi pak vystavilo koncept Prologue, který naznačuje budoucí design značky, má výkonný motor, a přitom je rovněž schopný samočinné jízdy. To, že má tato značka již v současné době k dispozici technologie, díky kterým se „neřízené“ auto může pohybovat v normálním provozu, dokázalo tím, že na místě řidiče v patřičně upraveném modelu A7 svezlo na trase dlouhé 900 kilometrů novináře.

Smysly řidiče nahrazuje ve voze systém, který  používá řadu radarů. Pomocníkem jsou také laserové skenery umístěné pod maskou chladiče a zadním nárazníkem a rovněž 3D kamera.

Podstatně dříve než plně autonomní řízení, budou mít řidiči k dispozici nové typy parkovacích asistentů. Ty vyvíjí například Volvo, Ford a Volkswagen. Funkce „Trained Parking“, kterou svůj parkovací asistenční systém obohatí Volkswagen, nejprve umožní naskenování často používané cesty k parkovacímu stání, tu pak uloží do paměti a následně může podporovat řidiče částečně automatizovaným ovládáním vozidla.

V dalším evolučním stupni bude možné celý proces parkování ovládat dálkově. Řidič tedy bude moci vystoupit již před garáží a pouze vůz sledovat prostřednictvím chytrého mobilu. Před odjezdem si pak zase auto z garáže obdobným způsobem přivolá.

 používá řadu radarů. Konkrétně jde například o radar dlouhého dosahu používaný také pro adaptivní tempomat, systém Audi Side Assist, další dva radary středního dosahu, laserové skenery umístěné pod maskou chladiče a zadním nárazníkem nebo 3D kameru.Více na: http://www.autorevue.cz/audi-a7-schopne-jizdy-bez-ridice-dojelo-ze-silicon-valley-na-veletrh-ces#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylinkVíce na: http://www.autorevue.cz/audi-a7-schopne-jizdy-bez-ridice-dojelo-ze-silicon-valley-na-veletrh-ces#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *