Praha – Zpřísnění autoškol, které má mimo jiné zavést dvoustupňovou zkoušku žáků autoškol a vydávání řidičských průkazů „na zkoušku“, začne platit nejméně s ročním zpožděním oproti původnímu plánu.
Návrh věcného záměru zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel zveřejnilo ministerstvo dopravy již v říjnu roku 2012. Kvůli častým personálním obměnám v čele úřadu a předčasnému rozpuštění Poslanecké sněmovny však začnou změny platit zřejmě až v průběhu roku 2016 – pokud se nyní nevyskytne další komplikace.
Současný systém vzdělávání řidičů přitom chtějí experti na bezpečnost silničního provozu změnit co nejdříve, aby se snížil vysoký počet vážných dopravních nehod zaviněných mladými a jinými začínajícími řidiči.
TEST: Prošli byste autoškolou? Vyzkoušejte se
S přípravou zákona, který mimo jiné zpřísňuje i státní dohled nad zkušebními komisaři, teď chce pohnout nový ministr Antonín Prachař. Podle legislativního plánu by měla záměr zákona projednat vláda do konce letošního srpna.
REKLAMA
„Měl by být předložen bez zásadnějších změn oproti původní podobě,“ říká mluvčí ministerstva Martin Novák. Je ovšem podle něj otázkou, jaké úpravy pak přinese meziresortní připomínkové řízení a projednávání ve Sněmovně.
Jak dlouhá má být zkušební lhůta?
Návrh počítá se zavedením lhůty pro začínající řidiče – dostali by řidičský průkaz „na zkoušku“.
„Zkušební doba bude vyznačena ve standardním řidičském průkazu. Navíc takový řidič bude disponovat sníženým počtem dosažitelných bodů v systému bodového hodnocení,“ vysvětluje Karel Bezděkovský z oddělení agend řidičů ministerstva dopravy:
„Pokud se řidič osvědčí, není mu vysloven zákaz činnosti a podobně, získá po uplynutí lhůty řidičské oprávnění bez omezení. Naopak když se neosvědčí nebo se těsně přiblíží k maximálnímu množství možných bodů, zkušební lhůta se mu prodlouží a navíc bude muset absolvovat kurzy bezpečné jízdy,“ upřesňuje Bezděkovský.
REKLAMA
To je ale stále poněkud mírnější systém, než jaký nyní funguje v sousedním Rakousku. „Zde se musí každý nový držitel řidičského oprávnění v rozmezí od tří do dvanácti měsíců dostavit na polygon k výcviku bezpečné jízdy,“ říká expert rakouského autoklubu ÖAMTC Vladimír Machatý.
„Navíc můžeme upozornit příslušné orgány, že daný řidič či řidička při úkolech na cvičišti své vozidlo dobře neovládá. Následně pak dostanou pozvánku ke zdokonalovacím kurzům do autoškoly,“ vysvětluje Machatý. Podle něj se to nestává často, nicméně jde o další způsob, jak vyřadit potenciálně nebezpečné jedince z běžného provozu.
Test vnímání rizik
České ministerstvo chce nastavit určité síto zavedením takzvaného testu vnímání rizik (Free hazard perception test), který by byl součástí první fáze zkoušky v autoškole.
„Test prověřuje, do jaké míry je žadatel o řidičské oprávnění připraven z hlediska odhadu rychlosti své i ostatních vozidel. To vše s ohledem na okolní dopravní prostředí, na snížené podmínky viditelnosti a zejména na způsob, rychlost a přiměřenost reakcí na vzniklé, potažmo simulované dopravní situace. Test může ve značném předstihu odhalit skrytou agresivitu budoucího řidiče, případně i nepřiměřenou opatrnost až strach ze samostatné jízdy v provozu,“ vysvětluje Bezděkovský. Jestliže jej žadatel třikrát po sobě nezvládne, musel by se podrobit dopravně-psychologickému vyšetření.
REKLAMA
Podobný test se podle Machatého chystá zavádět i Rakousko. Dopravní psycholog Alois Hudeček si ale nemyslí, že by tento test mohl skutečně odhalit potenciální hazardéry za volantem. Dá se totiž podle něho celkem snadno natrénovat. Hudeček se přimlouvá za prodloužení zkušební doby pro začínající řidiče. „Pokud by totiž musel tři roky jezdit s vědomím, že o oprávnění může snadno přijít, byla by to hodně účinná vnitřní brzda,“ tvrdí.
Koalice je pro
V Poslanecké sněmovně je poměrně velká šance, že zákon o zásadní proměně autoškol projde. „Nemáme s tím žádný zásadní problém. Ministerský návrh se jeví jako poměrně dobrá cesta,“ potvrzuje online deníku Aktuálně.cz například dopravní expert Stanislav Huml z vládní ČSSD.
Podle něho se bude diskutovat vlastně jen o detailech, například délce zkušební lhůty nebo podmínkách, za jakých budou moci tito začínající řidiči v provozu jezdit (s omezenou maximální rychlostí a podobně).
„Já osobně bych byl ale ještě pro zavedení druhé zkoušky po získání řidičského průkazu,“ dodává Huml. Tu by podstoupili řidiči po nějaké době v praxi a museli by prokázat i to, jak jsou schopni zvládat kritické situace.
Pro jsou i zástupci autoškol. „Dobře promyšlená, koncepční změna by současný stav určitě zlepšila,“ říká Ondřej Horázný, předseda výkonné rady Asociace autoškol. Podotýká ale, že na přípravě zákona se pracovalo od roku 2010. „Mezitím byl několikrát novelizován zákon o autoškolách a zákon o silničním provozu a došlo například k zpřísnění podmínek pro činnost zkušebních komisařů. Určitě by bylo vhodné nejprve vyhodnotit tyto dopady, protože častá změna právní úpravy neposiluje jistotu těch, kterých se dotýká,“ dodává.
Stížnosti asociací autoškol či dopravních psychologů, že s nimi ministerstvo dopravy při přípravě zákona nyní nespolupracuje, jsou však podle mluvčího ministerstva neoprávněné. „Nebylo prostě co konzultovat, návrh se zatím nezměnil,“ konstatuje Novák.