05. 03. 2021
Ropné kohouty zůstanou utažené. Řidiči si sáhnou hluboko do kapsy
„Kartel OPEC a jeho spojenci redukují nabídku ropy na světových trzích přibližně o 8 milionů barelů denně. To vzhledem ke světové poptávce po ropě v rozsahu kolem 93 milionů barelů denně vytváří extrémně silný tlak vedoucí k prudkému růstu ceny ropy,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Z jednání kartelu OPEC a jeho spojenců je zřejmé, že ropné státy si chtějí kompenzovat ztráty z koronavirové krize a budou dál tlačit na růst ceny ropy. Prodloužily proto restrikce na těžbu ropy až do konce dubna. Výjimku získalo Rusko, které může svou těžbu ropy mírně navýšit o 130 000 barelů denně. Další výjimku dostal Kazachstán, který svou těžbu může navýšit o zanedbatelných 20 000 barelů denně.
Sadská Arábie prodlouží své dobrovolné omezení těžby o 1 milion barelů denně. Vzhledem k obnovující se světové ekonomice jde o překvapivou informaci, která vedla k růstu ceny ropy na světových trzích. Ropa Brent překročila úroveň 67 dolarů za barel a je nejdražší od ledna 2020. V tuto chvíli se cena ropy pohybuje na úrovních, které byly obvyklé před vypuknutím pandemie koronaviru.
Zdražení ropy na světových trzích není dobrou zprávou pro řidiče. Při současných cenách ropy se pohonné hmoty na čerpacích stanicích v České republice brzy přehoupnou přes hranici 30 korun za litr. K růstu cen pohonných hmot navíc přispívá oslabování koruny vůči dolaru. Řidiče naftových vozidel může těšit, že vláda od letošního roku snížila spotřební daň, což tlumí nárůst ceny nafty. Řidiči benzinových vozidel však mají smůlu a výrazně si připlatí.
Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS
REKLAMA