08. 12. 2020
Služby sčítají ztráty za dobu lockdownu
I když už od poloviny října ČR fungovala v nouzovém režimu a řada obchodů a služeb byla uzavřena, nedopadly výsledky maloobchodu úplně nejhůř. Zatímco v březnu se z měsíce na měsíc tržby obchodníků propadly o více než desetinu, tentokrát to nebyla ani dvě procenta.
V meziročním srovnání byly téměř na svém, i když to platí samozřejmě pro celková čísla obchodu. Při pohledu do struktury je vidět, že zatímco některým se tržby výrazně smrskly (prodejcům elektroniky, zboží pro volný čas, textilu nebo oblečení a obuvi), jiným (zejména velkým marketům) zase poskočily vzhůru. Vůbec nejvíc se podle očekávání dařilo internetovým prodejcům, kterým oproti září vzrostly tržby o 4,5 % a v meziročním srovnání o více než 29 %. Jak je již uvedeno v úvodu, k omezení prodejů došlo až v průběhu měsíce, takže mnohem zajímavější budou až čísla za listopad, kdy restrikce platily po celou dobu.
Samostatnou kapitolu představují služby spojené s cestovním ruchem, které byly lockdownem postiženy nejvíce.Ty se v podstatě pořádně nevzpamatovaly ani v čase letního rozvolnění a už v říjnu přišly o další desítky procent tržeb. V případě ubytování a stravování dosáhl meziměsíční pokles dohromady 43 % (meziroční 57 %), u cestovních kanceláří a agentur byl tentokrát pokles mírnější, avšak už se počítal z tak nízkého základu, že oproti loňskému říjnu byly jejich tržby jen zhruba desetinové. Když se však podíváme na služby jako takové, i zde je vidět – podobně jako u maloobchodu – že se podzimní lockdown projevuje méně dramaticky. Přičítat to můžeme fungujícímu průmyslu, který na sebe váže dopravu a další služby, nebo i vlastní zkušenosti, díky kterým firmy dokážou fungovat i v rámci omezených možností. V každém případě to jsou služby, které odnesou podzimní lockdown nejvíce a které HDP srazí v posledním kvartále opět do mínusu. O tom, jak hluboký bude, však napoví nejenom až listopadová čísla, ale třeba i nová čísla z průmyslu, která přijdou na řadu už dnes.
Petr Dufek
Analytik ČSOB