Praha – Stát chce omezit sjednávání spotřebitelských smluv po telefonu. Některé firmy totiž zneužívají dosavadní pravidlo, podle něhož je smlouva uzavřena pouze na základě telefonátu, jestliže člověk během hovoru souhlasí s objednávkou.
Nově má platit, že souhlas spotřebitele začne být závazný až poté, co jej písemně potvrdí. Obchodník tak bude muset po skončení hovoru ještě jednou nabídku zopakovat.
Zpřísnění je součástí změn v novém občanském zákoníku, jejichž pracovní návrh v tomto týdnu dokončilo ministerstvo spravedlnosti. Omezení smluv po telefonu prosazovalo ministerstvo průmyslu a obchodu, do jehož resortu ochrana spotřebitele spadá.
Uzavření smlouvy přímo po telefonu nicméně bylo možné i podle dřívějšího občanského zákoníku. Nejde tedy o novinku kodexu, který je účinný od letošního ledna a jejž chce nová vláda postupně „opravit“.
REKLAMA
Překvapení, tlak a chybějící informace
Díky dosavadní volné úpravě mohou podnikatelé zneužívat momentu překvapení spotřebitele. Lidé se tak nevědomky zaváží k platbě za zboží nebo služby, ačkoliv hovor považovali jen za nabídku, jejíž přijetí potvrdí písemně až později po podrobném prozkoumání podmínek.
Operátoři přitom mnohdy na potenciálního zákazníka tlačí a zamlčují nebo nepřesně uvádějí důležité informace. I podle současného zákoníku přitom nesmí používat agresivní nebo klamavé obchodní praktiky a musí jasně sdělit základní informace včetně ceny. Není však reálné ani povinné, aby hovor obsahoval všechny podrobné podmínky.
Odstoupit lze do 14 dnů, nebo i po roce
Obchodník musí klienta také výslovně seznámit s jeho právem na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, a to i bez uvedení důvodu. Pokud tak operátor neučiní, prodlužuje se tato lhůta na jeden rok.
Hovor samozřejmě musí být archivován, aby měl obchodník důkaz o jasném souhlasu klienta a splnění podmínek.