05. 04. 2022
Spotřebitelé začínají být při nákupech stále více obezřetní
Domácnosti, podle nových údajů statistického úřadu, v únoru nakupovaly ve stejné míře jako na začátku roku. Meziroční čísla sice opět mohou někomu imponovat (+4,6 %), avšak stejně jako v lednu je třeba mít na paměti, že jde o porovnání s lockdownovými měsíci loňského roku. Podstatný je trend na rozdíl o meziročního srovnání vycházejícího z loňského propadu.
Mnohem zajímavější na dnes zveřejněných únorových číslech z maloobchodu jsou proto meziměsíční změny, které neukazují žádnou změnu v rozsahu reálných útrat domácností. Když se totiž podíváme na vývoj tržeb v obchodech od loňského května, kdy došlo k výraznému rozvolnění protipandemických opatření, žádný nákupní boom neuvidíme. Je dokonce vidět postupný útlum, který nabere na obrátkách v nejbližších měsících, kdy ještě zesílí inflační tlaky.
Nelze proto mluvit ani o boomu nakupování, ani o rozpouštění rezerv vytvořených v době pandemie.Ostatně ani vývoj bankovních vkladů, kde se tyto úspory primárně kumulovaly, nic takového nenaznačuje.
Jednotlivé segmenty maloobchodu jsou na tom samozřejmě různě. Zatímco prodejcům IT techniky se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 % méně zboží než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU.
Tržby v maloobchodu pomalu ukazují na obrat spotřeby domácností, která tvoří skoro 45 % HDP. Pesimismus spotřebitelů pramení z obav o jejich finanční situaci rozhodně k utrácení nevybízí. Možná občas zafunguje efekt předzásobení se před dalším zdražováním, avšak na postupném útlumu spotřeby se nic nemění.
REKLAMA
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS