05. 04. 2024
Únor v maloobchodu zklamal, odražení ode dna se opět odkládá
Reálné tržby českého maloobchodu v průběhu února oproti předchozímu měsíci klesly o 0,8 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 1,6 %. Výsledek tak poměrně výrazně zaostal za očekáváním trhu, který vyhlížel růst o 2,3 %. Série předchozích čtyř po sobě jdoucích meziměsíčních zlepšení tak byla únorem ukončena.
Meziměsíčně hlásí pokles tržeb prakticky všechna odvětví, nejhlubší pak obchody s výrobky pro kulturu a rekreaci (-3,8 %), výrobky pro domácnost (-3,3 %) a prodeje ve stáncích a na trzích (-1,7 %). Růst byl pozorován pouze u obchodu prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (1,2 %), kosmeticky narostly i prodeje oděvů a obuvi (0,1 %).
Meziročně se tržby snížily nejvýrazněji u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (-10,0 %), výrobků pro domácnost (-9,9 %) a počítačového a komunikačního vybavení (-9,6 %), rostly naopak u kosmetických a toaletních výrobků (13,3 %), farmaceutického a zdravotnického zboží (5,2 %) či potravin (1,1 %).
Únorová data bohužel nelze hodnotit jinak než jako zklamání. Češi si z obchodů odnášejí podobný objem zboží jako na začátku roku 2018, tedy před těžko uvěřitelnými šesti lety, a reálné tržby maloobchodníků tak zůstávají o více než pět procent pod úrovní z předpandemického ledna 2020. Průměr států Evropské unie je přitom již 2,4 procenta nad před-pandemickou úrovní a lépe jsou na tom i všechny sousední země, kde vyniká hlavně Polsko, které tehdejší hodnotu převyšuje o závratných 13 procent. Právě slabá spotřeba domácností přitom představuje hlavní brzdu růstu české ekonomiky.
S příchodem nového roku se k útratám domácností upínaly velké naděje vzhledem k uklidnění inflace, obnovenému růstu reálných mezd a zlepšení spotřebitelské nálady. Tyto naděje ovšem v únoru nebyly naplněny, když po čtyřech měsících postupného zlepšování tržby meziměsíčně opět zamířily směrem dolů. Nezbývá než věřit, že se jednalo o jednorázovou anomálii, nikoliv o skutečný obrat v trendu. Jediným pozitivem zůstává skutečnost, že absence pokrizové nákupní horečky tak nemá potenciál opětovně rozdmýchávat tuzemskou inflaci a i České národní bance tak umožňuje pokračovat ve snižování úrokových sazeb.
Autor, Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus