30. 10. 2023
Vyplatí se nakupovat dluhopisy, pokud směřujeme do recese?
Je překvapivé, kolik je u nás optimistů, kteří po letošní recesi čekají automatický růst. Za pravdu jim dávají statistiky od státních úřadů či MMF. Jenže v Americe už zaznívají hlasy, že koncem roku 2024 přijde do největší ekonomiky světa recese a – jak známe z poslední zkušenosti –recese se umí rychle dostat přes oceán.
O recesi přitom nemluvím já, ale Michael Hartnett z Bank of America, který tvrdí, že vyšší úrokové sazby udusí americkou ekonomiku. V tu chvíli začnou výnosy americký dluhopisů klesat a cena prudce vzroste, proto Hartnett tvrdí, že v první polovině roku 2024 by měly být nejvýkonnější třídou aktiv. Možná si říkáte, že je to je jen jeden hlas z mnoha nebo že není tak dobrým ekonomem. Mýlit se samozřejmě může, ale Michael Harnett zastupuje druhou největší banku v USA.
Pokud se Harnettova prognóza naplní, půjde o skvělý a logicky znějící kšeft. Stále od více lidí slýchám, že se chystají nakupovat americké dluhopisy. Stávající ceny dluhopisů jsou totiž nejnižší od roku 2007.
Jak to je v ČR?
U nás to je podobné, ale očekávání snížení úrokových sazeb se v dluhopisech již projevilo. Ceny dluhopisů už rostou, protože byly opravdu nízké.
REKLAMA
V ČR zatím nikdo nepřišel s tím, že by měla přijít recese. I s malým růstem ekonomiky však bude centrální banka snižovat úrokové sazby. Většina trhu očekává, že k tomu ČNB přistoupí krátce před Vánoci. S tím souhlasím. Rozpory panují jen v tom, zda hned napoprvé sníží své úrokové sazby o půl procentního bodu, nebo jen o čtvrt.
Pokud centrální banka sníží sazby, uvidíme v ČR stejnou situaci jako v Americe. Mělo by to platit jak pro státní, tak pro korporátní dluhopisy. U těch korporátních je však dluhopis často málo likvidní, a obvykle je třeba ho držet až do splatnosti. To není nic špatného. Dluhopisy, které mají kupon vázaný na PRIBOR, zaznamenají jeho pokles. Jejich výnos tedy bude férový, ale nikterak zázračný. Ti, kteří však drží pevný kupon, mají v portfoliu zlaté vejce. Tento dluhopis ponese vysoký kupon i v době, kdy ostatní budou mít jen nízký.
Podnikové dluhopisy
S korporátním dluhopisem se pochopitelně pojí rizika. Nedávný průzkum agentury Ipsos pro společnost Bondster zjistil, že 16 % respondentů ztratilo vloni na firemních dluhopisech peníze. To mi přijde jako přehnaně vysoké číslo, protože naše statistiky říkají něco jiného.
Ovšem, pokud hodně lidí investuje do jedné špatné emise, můžeme se na oněch 16 % dostat. Teoreticky platí, že kdyby tu byla jedna špatná emise se skvělým marketingem, mohl by si takový dluhopis koupit každý. Statistika by poté uváděla, že 100 % lidí přišlo o peníze, ačkoli vedle tohoto špatného dluhopisu vyšlo tisíc jiných, které skončily dobře. Jinými slovy, tvrzení Ipsos není tak špatné, jak na první pohled vypadá. Myslím, že podobně bychom mohli mluvit o akciích. Tam letos hodně lidí také přišlo o peníze, a přitom nikdo neříká, že jsou akcie špatný finanční nástroj.
REKLAMA
Tuším, proč tolik prodejců tlačí do klientů a médií, že je dluhopis v principu špatný a nemají ho nakupovat. Mnoho řetězců finančních poradenství má totiž z prodeje dluhopisů malou provizi. Poradcům se proto vyplatí nabízet raději nástroje jiné.
Objevuje se také tvrzení, že v roce 2024 bude mít splatnost mnoho dluhopisů v hodnotě mezi 30 až 35 miliardami, přičemž problémy se splacením bude mít 10 až 20 % z nich. Nechápu, kde toto číslo vzali, ale slýchám ho poměrně často. To, že některé dluhopisy nebudou splaceny, je jasné a vyplývá to z rizikovosti podnikových dluhopisů. To není nástroj pro lidí, kteří nejsou ochotni do rizika jít. Ale i 10 % mi zkrátka a jednoduše přijde moc.
Teď jde ještě o to, jak velké emise budou padat. Předpokládám, že to budou hlavně malé emise, takže procento neúspěchu vyskočí, ale objem špatných dluhopisů bude malý. Těžko očekávat, že to budou 3 mld. Kč, jak by se z výše uvedených procent mohlo zdát.
Z průzkumu Comfort Finance Group vyplývá, že dnes nabízí 44 % emisí kupony v rozmezí 8 až 10 % a 18 % emisí nabízí výnosy vyšší než 10 %. Z toho plyne, že když někdo nabízí třeba 15 %, vypadá to podezřele. Těžko lze věřit podnikatelskému příběhu, který je schopný každý rok vydělat pro investory 15 % a ještě vydělat pro emitenta, aby mu emise stála za to. Jinými slovy, člověk musí být obezřetný a nepodceňovat varovné signály. Pokud investoval s očekáváním, že každý rok dostane 15 % a ani si nepřečetl byznys plán emitenta, nejspíše spláče nad výdělkem. Nákup dluhopisu je vhodné předem konzultovat nebo si alespoň přečíst o emisi nějakou analýzu.
Vladimír Pikora, hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group