31. 03. 2021
Známé společnosti vyjádřily svůj názor na nucené práce, trest přišel po roce
Známé světové značky jako H&M, Nike nebo Gap a další zaznamenávají propad svých akcií poté, co si ještě loni dovolily veřejně vyjádřit své obavy z nucených prací v čínské provincii Sin-ťiang. Například výrobce oděvů H&M kvůli těmto podezřením stopl dodávky bavlny z této provincie. Nikdo však nemohl tušit, že negativní vlna emocí ze strany čínské vlády a obyvatel na sebe nechá čekat celý další rok. Spouštěčem současné reakce je podle serveru BBC příspěvek mládežnické odnože čínské komunistické strany, který se objevil na sociální síti Weibo během uplynulé středy.
„Kvůli bojkotu bavlny ze Sin-ťiangu šíříte fámy, a přitom chcete v Číně vydělávat? To by se vám líbilo! „Zveřejnila organizace nový komentář k loňskému vyjádření H&M. Okamžitě se spustila prudká reakce ze strany pekingské vlády, tamních známých osobností, které okamžitě ukončily spolupráci se značkou, stejně i tamní obyvatelé se vyjádřili k tomu, že budou řetězec a jeho výrobky bojkotovat. Stejný scénář čekal i společnost Nike.
Následně se na sociální síti Weibo objevily i názvy dalších značek jako Zara, Gap nebo Adidas, které v minulosti vyjádřily stejný postoj k informacím o nucených pracích v tomto čínském regionu. Peking obvinění v souvislosti s nucenými pracemi popírá a tvrdí, že Ujguři (tamní obyvatelé) jsou v táborech dobrovolně kvůli zvýšení pracovní kvalifikace a převýchově.
I když se H&M v okamžité reakci na vlnu odporu vyjádřila, že nezastává žádný politický názor k tomuto tématu, akcie společnosti reagovaly na negativní zprávy propadem. Za poslední týden jejich hodnota klesla o 3,8 procenta.
Podobně reagovaly i akcie výrobce sportovního oblečení a obuvi Nike, které ztratily 3,4 procenta ze své hodnoty na burze. Jeho konkurenční značka Adidas si odepsala dokonce až 6,4 procenta. Maloobchodní značka s oblečením a doplňky Gap sice po oznámení zaznamenala výraznější pokles, ale nakonec se jí podařilo ztráty zmírnit a týden ukončila se ztrátou 4,7 procenta.
REKLAMA
Na rozdíl od ostatních zmíněných společnost Inditex, která je mateřskou firmou značky Zara skončila v zelených číslech. Celkově si za poslední týden akcie společnosti připsaly ke své hodnotě 1,4 procenta. Pomohl jim k tomu nepochybně nejen fakt, že vyjádření k situaci v čínské provincii ze svých webových stránek společnost v tichosti odstranila, ale zejména to, že hospodaření společnosti a vývoj jejích akcií na trhu nezávisí pouze na jedné, ale na celé řadě dalších oděvních značek jako Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius nebo Oysho.
Další vývoj situace bude určitě záviset na tom, jak se společnostem podaří vzniklou situaci vyřešit a utěšit vztahy nejen s čínskou vládou, ale i veřejností, protože jde o obrovský trh, který by zejména během nelehké situace restrikcí spojených s pandemií koronaviru mohl mít na akcie jednotlivých společností (jakož i výsledky jejich hospodaření) velmi výrazný vliv. Například v případě H&M představuje Čína čtvrtý největší trh pro prodej výrobků společnosti.
Olívia Lacenová, hlavní analytička TopForex