Lenka Peterová: Už bude těžší vytáhnout ze mě peníze
Byla jste klientkou pana Štorka. Jak jste se s panem Štorkem seznámila?
Když jsem získala určitý obnos peněz, tak jsem pátrala po okolí a chtěla jsem pomoc s investicí. Pana Štorka mi doporučil můj přítel. Můj přítel mi řekl, že má relativně dobrého finančního poradce, který mu pomohl investovat peníze, a dal mi na pana Štorka kontakt.
Váš přítel je také klientem pana Štorka. Očividně je s jeho poradenstvím spokojený, když vám jeho služby doporučil.
Přítel to neřeší.
Pana Štorka jsem ostatně také několika známým doporučila. Teď jsem ráda, že do toho nikdo nešel.
Věřila jsem také tomu, že negativní reference se šíří dvakrát až třikrát rychleji než kladné. A bohužel jsem o panu Štorkovi nic špatného neslyšela. V jeho kanceláři byla tuna diplomů za první místo. A to někde získat musel. Tak tomu člověk napoprvé věří. Když přijdete do kanceláře, kde se blyští samá ocenění, tak si říkáte, aha, tak jsem tady asi dobře.
REKLAMA
Za panem Štorkem jste šla proto, aby vám pomohl uložit obdržené prostředky. O jaký obnos a na jakou dobu se jednalo?
Jednalo se pro mě o větší obnos peněz v řádu desítek tisíc korun, které jsem nechtěla mít na běžném účtu, aby nebyly znehodnocované. Na základě toho mi pan Štork doporučil mimo jiné produkt od České pojišťovny na dobu 40 let s tím, že jsem se ptala, zda po dvou letech budu moci na peníze sáhnout. On odpověděl, že samozřejmě tam nějaká částka bude. Byla jsem seznámena s tím, že tam nejspíš nebude plná částka, a tak jsem se ptala, zda tam bude alespoň větší část. Pan Štork odpověděl, že tam nějaký obnos bude. Na základě toho jsem podepsala smlouvu a čekala jsem dva roky, kdy jsem zjistila, že tam nic není.
Panu Štorkovi jste říkala, že sháníte produkt na dobu dvou, tří let?
Říkala jsem mu, že jdu na vysokou školu a po dobu studia finanční prostředky budu potřebovat, nebo alespoň ke konci studia, abych měla něco do začátku. Pan Štork mi říkal, že je samozřejmě možné po nějaké době peníze vybrat a případně pozastavit ten produkt.
Upozorňovala jsem, že nevím, jestli budu schopná platit 12 tis. Kč ročně po dobu studia. Pan Štork vyhodnotil mé příjmy a řekl, že si myslí, že budu schopná platit alespoň po dobu dvou, tří let.
Jak na vás pan Štork působil?
Velmi dobře.
Jak probíhalo jednání s panem Štorkem?
Byl hodně profesionální. Na druhou stranu byl hodně rychlý. První schůzka probíhala přibližně 20 minut, kdy chtěl znát moji finanční situaci, čemuž jsem se nebránila, protože jsem chtěla peníze někam investovat.
Druhá schůzka probíhala už podpisově. To mě trochu zarazilo. Když jsem se začala cukat, tak se pan Štork tak trochu urazil a říkal, že toto je jediný produkt, který je pro mne vhodný, a tak by s tím přeci neměl být problém.
Všechno bylo takové rychlejší, ale na druhou stranu vystupoval profesionálně. A mému příteli nedoporučil nějaký hodně špatný produkt.
REKLAMA
Pan Štork uměl na všechno „dobře“ odpovědět. Na otázku typu ano – ne odpovídal několik minut. A nyní s odstupem času mohu říci, že odpověď nebyla zcela k věci, vždy to byla odpověď ano i ne.
Mezi dvěmi schůzkami byl přibližně týden, v němž mi po třech čtyřech dnech zavolal a chtěl se sejít. Na druhé schůzce jsem nechtěla nic podepsat, myslím, že jsem podepsala jen penzijní připojištění, čehož si dnes také velmi „vážím“. Asi až na třetí schůzce po dalších dnech, kdy mi pan Štork několikrát volal, jsem podepsala onu „nejlepší pojistku šitou na míru“.
S panem Štorkem jste uzavřela více produktů. Penzijní připojištění, investiční životní pojištění…
… a jednorázový vklad do podílového fondu, což jsem původně asi i chtěla pro celý obnos, ale on my vysvětlil, že je lepší peníze rozložit. A protože i na střední škole nám radili, rozkládejte si investice, tak jsem si řekla, že asi má pravdu a rozumí tomu víc než já. A tak jsem mu důvěřovala.
Když s vámi pan Štork probíral vaši situaci, dělal nějaký záznam o jednání? Nechal vás podepsat nějaké dokumenty?
Určitě. Podepisování bylo opravdu hodně už na první, druhé schůzce. To mě trošku zaskočilo. Psal si něco do svého dotazníku, který jsem asi potom podepsala, s tím, že se mě ptal, jaký mám měsíční příjem, jestli mě živí rodina. Uvedla jsem částku asi 3 500 Kč, už přesně nevím. Tehdy mi bylo asi 18 nebo 19 a chodila jsem na brigády. Podepisovala jsem něco takového, jako že mi může vypracovat návrh produktů, a zbytek si kreslil na papír.
S panem Štorkem jste uzavírala i smlouvu o investičním produktu. V takovém případě s vámi musel vyplnit i investiční dotazník.
Pravděpodobně ano. Už na první schůzce podpis určitě padl. I na druhé schůzce podpisy padaly. Tam šlo asi spíš o lovení podpisů, takže co vše jsem podepsala, těžko říci. Určitě ty tři smlouvy, nějaký dotazník, ale jestli to byl investiční dotazník, nevím. Ve svých dokumentech od pana Štorka jsem kopii investičního dotazníku ale nenašla.
Podepsala jsem třeba smlouvu, a pak se do ní ještě něco dopisovalo. To mě trochu šokovalo. Pak jsem to ale přestala řešit. Říkala jsem si, že když je to pro můj zájem, když se mi bude starat o peníze, tak ať si tam něco dopíše. Bylo to ale jen v kopii smlouvy, ne v hlavní smlouvě, takže trochu mě to zaskočilo. Ale nedávala jsem tomu tehdy velkou váhu, protože jsem důvěřovala člověku, který dobře poradil mému příteli.
Jak jste zjistila, že doporučení pana Štorka neodpovídalo vašim potřebám a požadavkům?
Zašla jsem si do České pojišťovny zeptat se, zda si mohu vybrat určitou částku, a paní na přepážce říkala, že tam bohužel nic nemám a že je to dlouhodobý produkt, na kterém něco budu mít přibližně až za 5, 6 a více let.
Poté, co jste po dvou letech zjistila, že produkt od pana Štorka nesplňuje vaše požadavky, jak jste postupovala dál?
Napsala jsem otevřený dopis panu Štorkovi se žádostí o náhradu škody, kterou mi způsobil. Na základě dopisu mě pan Štork kontaktoval. Byl nervózní… a vyžadoval schůzku. Tu jsem zpočátku odmítala, pak jsem si ale uvědomila, že by bylo fér na schůzku jít.
REKLAMA
Na schůzku jsem si s sebou vzala svého přítele, protože jsem nebyla schopná tam jít sama. Pan Štork mě uklidňoval, že produkt je přesně takový, jaký mi slíbil, že tam peníze samozřejmě jsou – a vyrukoval s částkou kolem 12 tis. Kč, což měla být i výše třetí splátky. Naléhal na mě, jestli má okamžitě zavolat do pojišťovny a vybrat ty peníze, jestli je hned chci. Myslím si, že několikrát zvýšil hlas.
Říkala jsem, že nechci, že jsem byla v pojišťovně a že tam nic nemám. A ptala jsem se, jak je to možné, že on ty peníze může získat a já ne, když jsem vlastník toho produktu. Řekl mi, že tak to prostě někdy jde a tak to někdy je.
Po osobní schůzce s panem Štorkem jste nenechala záležitost jen tak ležet, ale podnikla jste další kroky.
Pan Štork mi asi týden na to volal a asi třikrát se mě ptal, zda chci opravdu těch 12 tis. Kč vybrat, načeš jsem mu odpověděla, že nechci, že už jsem mu to několikrát řekla. Byla jsem opět v České pojišťovně a opět mi řekli, že tam nic není. Pan Štork na to řekl, že musím přes něj, on je můj lékař na finance, a tak musím přes něj. Odpověděla jsem mu, že bych si svůj produkt docela ráda hlídala sama.
Následně jsem po dohodě s mým novým finančním poradcem napsala předžalobní výzvu k náhradě škody do společnosti OVB, která se mi po více než měsíci ozvala, že záležitost řeší a že se mi neprodleně ozvou. To bylo v září. Napsali mi až koncem listopadu zamítavý dopis.
Vaše stížnost se týká jen investičního životního pojištění, které vůbec nesplňuje vaše požadavky.
Přesně tak. Jedná se jenom o tento produkt, který jsem zkoušela zrušit už na jaře a povedlo se mi to až na podzim. Jako náhradu škody žádám dvě roční splátky, které měly podle pana Štorka na produktu být. A nejsou.
Penzijní připojištění jsem sice momentálně pozastavila, rušit ho ale nebudu. A Conseq Classic také rušit nehodlám a tady mi škoda nevznikla, protože toto byl jednorázový vklad, který splnil mé požadavky. Sice je fond ve ztrátě, ale to je v dnešní době v pořádku. S touto možností jsem počítala.
Plánujete další kroky?
Stále očekávám nějaké vyjádření od OVB – ať už záporné, že si stojí za svým finančním poradcem panem Štorkem, a nebo uznají, že jeho doporučení bylo špatné.
Budete podávat stížnost i České národní bance?
Zatím jsem nic takového neudělala, ale mám to v plánu. Chci, aby se lidé o tom dozvěděli, aby si dávali pozor na své finance. A rozhodně to chci nějakým způsobem dořešit – ať už kladně, nebo záporně. Nechci to hodit za hlavu a nechat vyšumět.
Co byste doporučila klientům, kteří se možná teď ještě ani necítí být poškozeni „finančním poradcem“?
Pokud vám někdo dává nějaký produkt, nechte si vysvětlit všechno a najděte si o tom i něco na internetu.
Nyní máte nového finančního poradce. Tomu důvěřujete?
Zatím ano. Snažím se. Je to trochu těžší. Asi k tomu ale i jinak přistupuji. Můžu mu věřit, protože se budu víc ptát, budu opatrnější a rozhodně si budu produkty mnohem víc prověřovat, než jsem to dělala doteď.
Asi už bude těžší vytáhnout ze mě peníze.
Děkuji za rozhovor.
Zdůvodnění zamítnutí žádosti o náhradu škody ze strany OVB Allfinanz:
- z podkladů, kt máme k dispozici, vyplývá, že jste byla standardním způsobem seznámena s pojistnými produkty i se smluvními podmínkami, které se k nim vázaly,
- při zhodnocenení vašich finančních prostředků bylo zjištěno, že jste schopna zajistit úhrady 500 Kč/měs. a 30 tis. Kč jednorázově
- poradce na základě zjištěných skutečností navrhl jednorázovou investici ve výši 10 tis. Kč, penzijní připojištění ve výši 200 Kč/měs. a roční životní pojištění ve výši 12 tis. Kč, u kterého jste byla upozorněna, že i přesto, že jste studující, můžete díky tomuto produktu snižovat daňový základ, protože si brigádně přivyděláváte a máte tudíž měsíční příjem; tuto skutečnost jste pozitivně hodnotila a na příslušný produkt jste přistoupila
- současně jste byla upozorněna, že vybírat finanční prostředky je možné vybírat až od 3. roku trvání smlouvy (tj. vyjma prvních 2 let existence smlouvy), jak je uvedeno i v pojistných podmínkách
- smlouvy jste na základě shora uvedeného zcela dobrovolně podepsala
- produkt, který máte uzavřený přes OVB Allfinanz u České pojišťovny, má speciální podmínky, z nichž plynou velmi výrazné výhody, jako je např. mimořádný výběr; o této skutečnosti vás poradce řádně informoval; tento produkt je produktem vytvořeným přímo pro OVB, proto vám nemohla být informace o možnosti mimořádného výběru poskytnuta na standardníc pobočkách České pojišťovny
- následné kroky jste prováděla z vlastní vůle bez konzultace s poradcem, který se vás snažil marně kontaktovat, jedná se tedy o vaše rozhodnutí, nikoli o pochybení poradce
Je nám opravdu velice líto, že máte ze spolupráce s naším poradcem pocit, že vám nebyly poskytnuty stoprocentní služby, jak popisujete ve své stížnosti. Z podkladů, které máme k dispozici, však nebyla orávněnost vašeho požadavku na úhradu nebo kompenzaci jakékoli újmy prokázána.
Zkrácený a místy upravený výtah z odpovědi OVB klientce ze dne 20. listopadu 2009.