Lucie Pěchová: Finanční poradenství je perspektivní obor, nesmíte to ale vzdát
Jak dlouho se věnujete finančnímu poradenství?
Finančnímu poradenství se věnuji od roku 2008. Nejprve 1,5 roku pro OVB Allfinanz, do Fincentra jsem nastoupila začátkem roku 2010. Od roku 2009 se více než práci s klientelou věnuji managementu a vedení lidí.
Mají to podle vás ženy v tomto odvětví těžší?
Každá mince má dvě strany. Jsou činnosti, ve kterých to my ženy máme těžší a naopak také ty, ve kterých to máme lehčí. Z mého pohledu finanční poradenství pro klientelu má v počátcích lehčí žena než muž. Žena většinou působí důvěryhodněji, umí se velmi dobře vcítit do požadavků druhé strany, má přirozenou potřebu pomáhat lidem a to jí usnadňuje prvotní cestu finančního poradenství. Oproti tomu však stojí menší cílevědomost a sebevědomí, hůře se vyrovnáváme s neúspěchy, od kterých se často velmi špatně odprošťujeme, jelikož je vnímáme více emotivně.
Z hlediska managementu a vedení lidí, tuto roli spíše přisuzujeme mužům a raději se do ní nepouštíme. Pokud se do naší role přidá péče o domácnost a rodinu, máme jasno v tom, že management nemůžeme zvládnout J. Milé dámy, věřím, že opak je pravdou, jelikož nevyhraje ten, kdo stráví v práci více času, ale ten, kdo bude efektivní. Neustále mi to dokazuje několik úspěšných žen, které kolem sebe mám. Naše nejlepší poradkyně v týmu je žena, zároveň oblastní ředitelka a zároveň matka ročního dítěte. Držím palce všem ženám, které se do tohoto oboru pustí. Pevně věřím, že zde mají a vždy budou mít své místo a pokud budou chtít, mohou být stejně úspěšné jako muži.
Co vás na finančním poradenství baví?
Práce s lidmi. Náš tým, kolegové a nadřízení, se kterými mohu pracovat. Předávání zkušeností a dovedností, dosahování vlastních úspěchů skrze úspěchy lidí v našem týmu. Dělá mi radost, když vidím jejich růst a vývoj, to jak na sobě pracují a neustále se posouvají. Zároveň zajímavý, smysluplný, perspektivní obor v souladu s kvalitní prací pro klienta, co víc si přát?
A naopak. Byla chvíle, kdy se vám nedařilo a chtěla jste to vzdát?
Ano, těchto chvil bylo několik a myslím, že se s tím dříve nebo později setká každý. Nebyly to lehké situace a dodnes na ně vzpomínám s určitým respektem. Vím, že tyto momenty byly a opět být mohou. Dnes se však na ně dívám jako na chvíle, které nás učí, posouvají a díky nímž jsme silnější. Každý člověk, v každém oboru, pokud chce být úspěšný, zažije nespočet pádů, aby se mohl zvednout a být zase o kus dál než dříve.
REKLAMA
Co byste poradila začínajícím finančním poradcům?
Najít si dobrého vedoucího, od kterého se může nováček učit, dobrý tým a firmu ve které funguje systém zapracování a zázemí. Klíčové však je chtít, pracovat na sobě a vydržet.
Je teď nějaký trend ve finančním poradenství?
Trh se profesionalizuje a zkvalitňuje. Pryč jsou doby, kdy finanční poradenství bylo hezkým přivýdělkem. Dnes se vyžaduje spousta znalostí, dovedností a práce na plno, jinak si troufám říci, že poradce nemá šanci uspět. Je potřeba se neustále vzdělávat a dávat jak klientům, tak svým poradcům tzv. stupeň navíc. Něco, čím se odlišíte od zástupů poradců a manažerů, kteří již zde byli.
Na druhé straně, stoupá zájem o to být finančním poradcem?
Celkově si myslím, že stoupá zájem o kvalitu. A to jak z hlediska požadavků uchazečů o práci, tak z hlediska manažerů na vybírané adepty. Uchazeči chtějí pracovat pro firmu, která má dobré veřejné povědomí a kvalitní zázemí. Na pohovory již uchazeči chodí více informovaní než dříve. Fincentrum tyto aspekty plně splňuje a to vnímám jako velkou podporu v našem oboru.
Jak by si lidé měli správně vybrat finančního poradce?
Dle komplexnosti. Správný finanční poradce má mít zájem pomoct klientovi ve všech oblastech a se všemi produkty. Mezi jasný ukazatel kvality patří poradenství v oblasti majetku, ať už pojištění aut, nemovitostí, domácností či odpovědností, tak v oblasti krátkodobých a střednědobých investic a v neposlední řadě také hypotečních úvěrů. Pokud narazíte na poradce, u kterého všelékem na veškeré řešené oblasti je životní pojištění, berte nohy na ramena.
REKLAMA
Myslíte, že podle chování klientů už je krize pryč?
O krizi se často mluví v souvislosti s nedostatkem práce a strachem lidí utrácet peníze. Žiji a pracuji převážně v Praze, avšak pracovně navštěvuji i lokality Teplicka a Benešovska. Součástí naší práce je i personalistika, přijímání nových lidí. Neustále mě překvapuje, že lidé, byť jedním dechem mluví o krizi a nedostatku práce, druhým odmítnou vstoupit do nejlépe placeného oboru na trhu. To mě přivádí k zamyšlení, zda práci skutečně nemohou sehnat, či sami nechtějí? Z hlediska klientely vnímám „finanční krizi“ jako naši příležitost. Klienti více přemýšlí o tom, kam své peníze uložit a vyhledávají vyšší kvalitu a informovanost než před několika lety, avšak potenciál volných prostředků a chuť utrácet vidím velmi podobně jako dříve. Stačí se podívat do víkendových nákupních center, plné nákupní košíky a nemožnost najít místo na přilehlém parkovišti mě vedou k přesvědčení, že lidé nemají strach utrácet a tím pádem se o krizi nedá hovořit. Osobně vnímám krizi v ČR převážně jako mediální záležitost.
Kdybyste měla dnešní zkušenosti, pustila byste se do finančního poradenství znovu?
Nedávno jsem četla statistiky ohledně spokojenosti lidí se svou prací. 50 % lidí v ČR není spokojeno se svou prací. Ať už finančně, kariérně, časově, náplní či vztahově. Většina z nás tráví v práci minimálně 8 hodin denně, zhruba 40 let produktivního věku, to znamená velký podíl celého našeho života. Já jsem vděčná za to, že spadám do druhé poloviny populace a mám práci, která mě baví, naplňuje, obohacuje a velmi slušně živí. Pokud mohu první polovině doporučit, nebojte se udělat změnu, velká část vašeho života za to víc než stojí. Tudíž má odpověď zní ANO, šla bych do tohoto oboru znovu a jsem šťastná, že jsem tuto příležitost dostala.
Rozhovor původně vyšel v časopisu Reportér ve vydání pro společnost Fincentrum.