Lukáš Štork je evropská „hvězda“
Německá asociace finančních poradců VOTUM se prostřednictvím evropské federace FECIF dotazovala české asociace AFIZ na kauzu „Štork“. Co bylo motivem tohoto dotazu?
AFIZ je významným členem FECIF a patří k jednomu z nejaktivnějších. Otázky etiky podnikání na finančním trhu jsou středem zájmu v celé EU a není to tedy nějaké specifikum ČR. Vzhledem k tomu, že jsem členem Boardu FECIF a tedy i v běžném kontaktu s ostatními kolegy, je přirozené, že se dělíme o své zkušenosti na jednotlivých trzích. Koneckonců stejným způsobem se diskutují témata mezi členy na půdě asociace i federace.
Jaké informace měla asociace VOTUM o vyloučení Lukáše Štorka z AFIZu?
Členem Boardu FECIF je i zástupce významné německé asociace VOTUM. Celkem podrobné informace jsou dostupné i na webu v našich tiskových zprávách.
Asociace VOTUM obdržela ale rozdílné informace o vyloučení Lukáše Štorka a odchodu OVB z AFIZu od německé OVB, která byla informována českou OVB, než od AFIZu. V čem se informace těchto dvou zdrojů lišily?
Rozdílnost názorů na celou záležitost je koneckonců patrná i z uveřejněných komentářů OVB v mediích. Konkrétní informace, které měla či má asociace VOTUM skrze centrály OVB k dispozici, nemohu hodnotit, protože je neznám. Předpokládám však, že i tato kauza bude na programu dalšího jednání FECIF, kde je potvrzena účast i kolegy z německé asociace.
REKLAMA
Lukáš Štork dále působí ve finančně poradenském oboru a pracuje i nadále pod hlavičkou společnosti OVB. Obracejí se na AFIZ i po vyloučení Lukáše Štorka jeho klienti se stížnostmi?
Vzhledem k tomu, že pan Štork ani společnost OVB již nejsou členy AFIZ, není řešení případných stížností již v naší kompetenci. Případné stěžovatele proto odkazujeme jak na centrálu společnosti OVB, tak i na ČNB – odbor ochrany spotřebitele.
Kolik klientů, kteří se cítí poškozeni Lukášem Štorkem, se na AFIZ po vystoupení OVB obrátilo?
Řádově jednotky případů.
Jak mají postupovat klienti, kteří se cítí být poškozeni jednáním finančního poradce?
REKLAMA
V první řadě by se měli obrátit na centrálu společnosti, pro kterou poradce pracuje. V oblasti pojišťovnictví zodpovídají firmy ze své poradce od 1. ledna 2005, v oblasti investic od 1. dubna 2009. Každá rozumná firma se snaží oprávněné stížnosti vyřešit „doma“ .
Nicméně pokud klient neuspěje a poradce či společnost, pro kterou pracuje, je členem AFIZ, může se klient obrátit na nás. My si samozřejmě vyžádáme stanovisko příslušného poradce či společnosti a pokud dospějeme k závěru, že klient je v právu, snažíme se věc řešit smírnou cestou v rámci naší služby AFIZ SMÍR. Již v několika případech se nám podařilo dojednat smírné řešení – tedy vyrovnání mezi klientem a poradcem.
Nezávisle na tom se případem zabývá Etický výbor AFIZ, který může zahájit disciplinární řízení. V něm lze udělit fyzické osobě pokutu do 100 000 Kč, právnické do 1 000 000 Kč, popřípadě člena vyloučit. Samostatnou sankcí je zveřejnění provinění s uvedením konkrétního jména poradce.
Má AFIZ možnost ovlivnit kvalitu práce finančních poradců působících v členských společnostech AFIZu? Jakým způsobem?
Členské společnosti mají jasně stanovenou disciplinární odpovědnost za všechny své poradce. Pokud tedy poradce není sám členem AFIZ, lze za jeho provinění postihnout členskou společnost.
REKLAMA
Všichni naši členové tak vědí, že jim za nekvalitní práci hrozí sankce na půdě AFIZ, což určitě kladně působí na kvalitu jejich práce. Pokud zjistíme nějaký systémový problém u členské společnosti, máme možnost ji vyzvat k nápravě a do doby zjednání nápravy třeba pozastavit její členství. To byl právě případ OVB – tam jsme chtěli doložit nastavení mechanizmu vnitřní kontroly dodržování odborné péče o klienty, tedy mimo jiné i systémové opatření centrály, které by řešilo nápadně vysoké platby do IŽP a ověřovalo, zda je takové řešení pro klienta optimální a hlavně zda je seznámen se všemi poplatky s tím souvisejícími.
Dalším účinným nástrojem jsou naše vnitřní předpisy – od 1. ledna platí například předpis o informování klientů o průběhu rezervotvorných životních pojistek – to je předpis, který přímo zasahuje do každodenní práce našich členů s klienty a přímo tak ovlivňuje kvalitu jejich práce.
Byl předmětem dotazu asociace VOTUM také odchod OVB z AFIZu na podzim loňského roku?
Jistě, OVB je členem VOTUM a samozřejmě kolegy z Německa mimo jiné zajímá, jakým způsobem se jejich člen chová na jiných trzích.
Jedním ze základních poslání FECIF je dbát na dodržování etických pravidel při poskytování služeb finančního zprostředkování a poradenství. Každá asociace má pak své etické kodexy a věřím, že kolegové taktéž dbají na to, aby tyto kodexy byly ze strany jejich členských společností dodržovány.
Jaké informace o odchodu OVB z AFIZu měla německá asociace?
Obdobně jako v případě vyloučení L. Štorka.
Může mít vystoupení OVB z AFIZu důsledky i na evropské úrovni?
Samozřejmě, že může, ale to ukáže čas.
Děkuji za rozhovor.