Maloobchodní řetězce: Výborná příležitost k nákupu!
Poté, co jsme brouzdali ve světě počítačových technologií a vojenského průmyslu, se zaměříme na obyčejnou činnost nákup-prodej.
Wallmart
Wal-Mart Stores. Kdybych čtenáře Investujeme.cz ochudil o tuto firmu, tak bych skončil v investičním pekle. V mnoha ohledech je jedinečná. Prvním poznávacím znakem je velikost. Myslíte si, že firmy, které jsme si doposud představovali, jsou velké? Drtivá většina z nich jistě byla, ale není mezi nimi ani jedna, která by se vyrovnala Wal-Martu v počtu zaměstnanců ani velikosti tržeb. Wal-Mart uvádí, že zaměstnává 2,1 milionu lidí!
Wal-Mart není zas tak stará firma, jak by se mohlo zdát podle jeho velikosti. První Wal-Mart Store otevřel zakladatel firmy Sam Walton až v roce 1962. Sam už ale byl v tu dobu vyzbrojen více než dvacetilotou zkušeností s maloprodejem. Svou firmu z Arkansasu řídil až do smrti v roce 1992, kdy ho nahradil jeho nejstarší syn Robson. Ten je dodnes předsedou správní rady.
Postavení na trhu retailu (segment potraviny a spotřební zboží) v USA působí až děsivě: 20 %. K tomu připočtěte mexickou pobočku Walmex, britský ASDA, japonský Seyiu a aktivity v Jižní Americe a Číně a výsledek je obrat atakující v blízké budoucnosti 400 mld. USD! To jsou bezesporu báječná čísla, ale investor si klade otázku: je to vrchol? Může ta firma ještě více ukrojit z tržního koláče, nebo už jen bude žít ze setrvačnosti a rostoucí objem tržeb bude zajišťovat pouze hospodářský růst?
Domnívám se, že Wal-Mart má šanci být globálním hráčem se vším všudy. Podívejme se na situaci v Evropě. Když si firma Wal-Mart usmyslí, že koupí kohokoliv ze svých konkurentů na starém kontinentu, tak neexistuje tržní síla, která by mu v tom zabránila. Bohudík, nebo pro některé bohužel, Wal-Mart soustředí své rozvojové aktivity do momentálně perspektivnějších míst, jako je Čína nebo Jižní Amerika.
Způsob expanze v rozvojových trzích je značně odlišný. V těchto regionech je potřeba postavit nové hypermarkety, zatímco Evropa je takovými obchody až na východní Evropu přehlcená. V Evropě už není velký prostor pro výstavbu, protože relativně bohatí Evropané mají hlad spíše po luxusnějším zboží a to s heslem Wal-Martu „Save money, Live better“ úplně neslučuje. Z toho důvodu jedinou možností významné expanze Wal-Martu v EU je akvizice.
REKLAMA
Další šance, jak zvýšit zisky, je podle vedení firmy úspora nákladů spojených s energií provozovaných marketů. Wal-Mart investuje každý rok okolo 500 mil. USD na vývoj snížení energetické náročnosti svých obchodů s cílem snížení spotřeby energie na 50 % a přechodu na využití energie z obnovitelných zdrojů. Tento projekt si vyžádal založení vlastní elektrárenské společnosti v Texasu.
Jedna statistika uvádí, že každý týden navštíví Wallmart přibližně 100 milionů Američanů. Zajímavé také je, že tento průzkum mimo jiné zdokumentoval, že přibližně 75 % zákazníků této firmy patří k voličům Republikánské strany. Jaký z toho lze vyvodit závěr? Nejspíš, že politika nízkých cen funguje na konzervativní část populace. To by mohla být užitečná indicie pro posuzování teritorií pro expanzi.
V roce 2006 dosáhl Wal-Mart obratu 348,65 mld. USD a zisku 11,29 mld. USD. V roce 2007 tato čísla posunul na hodnoty 383,26 mld. USD, respektive 12,927 mld. USD. Tržní kapitalizace vzrostla z hodnoty okolo 200 mld. USD na 231 mld. USD. P/E je 18, P/D pak 61.
Ještě taková perlička na závěr: Kdyby se posčítal majetek všech z rodiny Waltonů, tak by dal dohromady cca 80 mld. USD, na což by byl krátký i sám Warren.
Home Depot
„Emerickej baumax“, řekl by typický našinec na Home Depot. Tato firma totiž zaujímá přední postavení na poli prodeje nářadí, stavebního materiálu, zahradnických a bytových potřeb. Již od svého vzniku v roce 1978 sídlí ve strategickém městě Atlanta, kde byly také otevřeny první dva obchody Home Depotu.
Prodejní slogan Home Depotu je „You can do it, we can help“. Jako správná firma tohoto druhu nabádá všechny kutily, aby neváhali využít svého talentu pro realizaci konstrukčních potřeb.
Před případnou investicí do firmy, jako je Home Depot, ale i Wal-Mart a ostatních „retail“ firem, je třeba si uvědomit zásadní věc. Toto odvětví je značně procyklické. To neznamená nic jiného, že je velmi citlivé na výkyvy v hospodářském růstu ekonomiky. Když roste ekonomika, daří se těmto firmám dobře. Když roste inflace, rostou těmto firmám výrazně náklady, snižuje to jejich ziskovost. Ve špatných obdobích sázejí tyto firmy na prodej levnějších substitutů, což je dokáže udržet nad vodou, ale nenahradí jim to ziskové marže z dražšího a kvalitnějšího sortimentu.
Home Depot kromě USA působí v dalších zemích. Nikoho asi nepřekvapí, že významný tržní podíl zaujímá v Kanadě a Mexiku. Další zemí je Čína, do které Home Depot vstoupil teprve na konci roku 2006 akvizicí firmy The Home Way.
REKLAMA
Home Depot v roce 2006 utržil 90,84 mld. USD a vydělal 5,76 mld. USD. O rok později zaznamenal obrat jen 76 mld. USD a zisk 3,70 mld. USD. P/E je 13,5 a P/D 30.
Target
Firma Target se zaměřuje na prodej tzv. suchého zboží. Co si pod tím představit? Oblečení, obuv, domácí potřeby z látky, bytové dekorace, šperky, kosmetiku, elektroniku, sportovní potřeby, nábytek, zahradní vybavení nebo i potřeby pro domácí mazlíčky. Firma vznikla již roku 1902 jako Dayton Dry Goods Company.
Název Target se objevil až v roce 1962. Zaměřovač ve znaku má spolu s názvem symbolizovat cílovou destinaci pro spotřebitele za nízkými cenami. Síť Target tvoří 977 obchodů po celých Spojených státech. Kromě obchodů Target patří pod tento holding ještě obchodní společnosti Dayton´s a Hudson´s. I s nimi je to dohromady okolo 1500 obchodů. Mimo USA zatím Target chystá expanzi zatím pouze v Indii, kterou započal v roce 2006 ve městě Bangalore.
Obchody značky Target jsou rozděleny do třech kategorií podle velikosti: Target, Target Greatland a Super Target. Prodej především oblečení a elektroniky je založen na klíčovém partnerství s vybranými výrobci. Klíčovým dodavatelem elektroniky je japonský Sony, v oblečení pak Target využívá nápadů návrháře Michaela Gravese nebo značky Converse.
V USA je firma Target velmi populární díky své charitativní činnosti. Celých 5 % zisku před zdaněním směřuje na filantropické projekty do škol, dětských nemocnic ale i na humanitární projekty po katastrofách Tsunami a Katrina.
Důkazem, že Target je velkou společností, budiž obrat z roku 2006 – 59,49 mld. USD, zisk v témže roce 2,79 mld. USD. O rok později zveřejnil obrat ve výši 64,128 mld. USD a zisk ve výši 2,80 mld. USD. P/E je 15, 8 a P/D 93.
Lowe´s
Na začátek jedno malé upozornění pro všechny investory. Nezaměňujte firmu Lowe´s Companies s Loews Corporation, kterou jsme si už představovali v segmentu amerického pojišťovnictví.
Firma Lowe´s, která nás nyní zajímá, je konkurentem Home Depotu. Lowe´s je trochu úžeji zaměřený. Na rozdíl od Home Depotu neprodává stavebniny, které nahrazuje spíše větším prodejem nářadí a elektrospotřebičů.
REKLAMA
Se spoustou značek tohoto sortimentu má Lowe´s exkluzivní smlouvy. Nejvýznamějšími z nich jsou Bosch, Husquarna, Black and Decker, Hitachi, Bolens, Roundup a nářaďová divize GE.
Firma Lowe´s vznikla před 87 lety v Severní Karolíně díky Luciusovi Lowesovi. Když se objevil v 80. letech trend BIG BOX obchodů, tato firma se rozhodla vzdorovat. Do té doby sázela na to, že měla velmi mnoho menších obchodů. Když ale konkurence Home Depot začala Lowe´s válcovat se svými krabicemi o rozloze 10 – 15 000 m2, tak Lowe´s přistoupil na jeho hru.
Dnes je Lowe´s zastoupen jak menšími tak i těmi hyper mega obchody. Tržby Lowe´s byly 46,93 mld. USD v roce 2006 a 48,12 mld. USD v roce 2007. Zisk byl ve stejných obdobích 3,11 mld. USD, respektive 2,68 mld. USD. P/E je 13,1 a P/D 69.
Sears Holding
Symbolem této společnosti je známý chicagský mrakodrap Sears Tower, který byl po dlouhá léta (1973 – 1998) nejvyšší budovou na světě. Paradoxem je, že Sears Tower už Sears Holdingu nepatří. Tato firma, pod kterou patří mimo jiné maloobchodní sítě K-Mart, totiž nebyla ochotna dále platit hypotéku na toto monstrum a roku1993 se ho zbavila. Od té doby si budova vystřídala několik vlastníků a je využívaná především jako prestižní kancelář pro advokáty a finančníky.
Sears Holding vznikl jako Sears Rebuck and Company. Tato firma byla koupena roku 2005 větším a známějším řetězcem K-Mart. K-Mart je řetězec obchodů specializující se na prodej tzv. suchého zboží (viz Target). Na Kmart je navázaná síť lékaren, K-Cafe a Little Ceasar´s Pizza Station.
Větší provedení K-Martu se nazývá Big K-Mart. Existuje však ještě jedna modifikace K-Martů, která se jmenuje Super K-Mart, kde už naleznete i potravinový sortiment. Super K-Mart dosahuje velikost nejméně 13 000 a maximálně 17 000 m2. Pro vaši představu, my v Evropě jsme zvyklí na podobné obchody ve velikosti maximálně jedné třetiny.
Oděvní sortiment prodává Land´s End. Nářadí je distribuováno skrze firmu Orchard. A obchody nesoucí označení Sears jsou zástupci holdingu ve velkých nákupních pasážích, kde se specializují na prodej oblečení, šperků, sportovních potřeb a eletroniky. Suma sumárum, Sears Holding prodává takřka vše. Za jeho konkurenci označme především Wal-Mart a Home Depot.
Kromě USA působí holding i v Kanadě, Mexiku a Austrálii. V roce 2006 utržil Sears Holding 53 mld. USD a dosáhl zisku 1,49 mld. USD. V roce 2007 se mu nedařilo. Tržby jen 50 mld. USD a zisk 554 mil. USD. Tržní kapitalizace spadla z 27 mld. USD na 11 mld. USD. Zisk byl ovšem naposledy tak malý, že P/E vyletělo na 21. Dividendu Sears Holding nevyplácel, přestože zisk na akcii byl 3,92 USD. Cena jedné akcie je okolo 80 USD.
Walgreen
2. největší americká síť lékáren se jmenuje Walgreen. Firmu založil syn švédských přistěhovalců Charles Walgreen, který celý život bojoval s křehkým zdravím. Tak se vyučil lékárníkem a roku 1901 rozjel vlastní lékárnu. Když firmu v roce 1934 zdědil jeho syn Charles Junior, byla firma tvořena již 600 pobočkami v 33 státech USA. Dnes je těchto poboček už těžko uvěřitelných 6000.
Zajímavé je evropské vnímání američanů jakožto znečišťovatelů životního prostředí. Zaujala mě totiž informace, že lékárny sítě Walgreen jsou schopny 20 – 50 % elektrické energie, které spotřebují, vyprodukovat pomocí solárních panelů. Nedokážu si představit něco podobného v ekologicky svaté Evropě.
Průměrný obchod Walgreen má okolo 1300 m2. To na lékárnu je celkem dost. Uvádí se, že prodejní plocha z toho je přibližně 1000 m2. Zajímavé srovnání je opět s Evropou. Tato plocha je přibližně polovina prodejní plochy průměrného Kauflandu v ČR.
Walgreen se stará o svou dobrou pověst mj. i vlastní televizní show „Health Corner“, kterou uvádí lékařka Lisa Thornton. Pod Wallgreen patří rovněž firma Walgreen Health services.
Walgreen v roce 2006 utržil 49,22 mld. USD a vykázal 1,84 mld. USD zisku. O rok později tržby dosáhly 56,54 mld. USD a zisk 2,09 mld. USD. P/E je na hodnotě 16,8 a P/D 93.
CVS
Největším prodejcem farmaceutických výrobků v USA je CVS Caremark. Lékaren má CVS přibližně 6200 a je schopná v nich zpracovat přes 1 miliardu recepisů za rok. Firma CVS je rozdělena na 2 části: CVS Caremark a Caremark Pharmacy Services. CVS je prodejní síť, která tvoří více než 2/3 firmy. Caremark Pharmacy Services se zabývá zdravotními plány a systémem zdravotních zaměstnaneckých benefitů.
Zajímavé pro někoho možná bude, že CVS vznikla původně jako Melville Shoe Company. Z ní se stala Melville Corporation a od roku 1996 je to CVS Corporation. V roce 2007 došlo k akvizici firmy Caremark. Caremark byl tou částí firmy, která byla orientovaná na poskytování zdravotnických služeb. Můžeme tak říct, že to byla vertikální fúze.
Se jménem CVS je spojeno několik skandálů. CVS čelí obvinění z nedbalosti při zpracování recepisů, z korupčního jednání a ze záměrného klamání klientů. Za zmínku stojí ještě, že CVS koupilo v roce 2006 síť lékařských zařízení MinuteClinic v rozsahu přibližně 400 poboček.
Tržby v roce 2006 byly 43 mld. USD a zisk 1,37 mld. USD. To je ale ve srovnání s rokem 2007 pakatel. Tržby 84,46 mld. USD a zisk 2,97 mld. USD jsou důsledkem výše zmíněných akvizic. P/E je 21,5 a P/D 177. Tržní kapitalizace vzrostla z 26 mld. USD na 61 mld. USD.
Macy´s
Macy´s je poněkud odlišný od firem, které jsme si doposud v tomto dílu představili. Nebudeme se bavit o několikatisícové síti BIG BOXů, ale o největších historických obchodních centrech v New Yorku, San Franciscu, Chicagu, Seatlu, Miami a Atlantě. V těchto obchodech se prodává opět tzv. suché zboží, tedy především oblečení, elektronika, nábytek, šperky, kosmetika a domácí potřeby.
Největším obchodem Macy´s je obchod na Broadwayi, který má prodejní plochu 198 500 m2. Konkurentem takového obchodu může být snad jen moskevský GUM, londýnský Harrod´s nebo tokyjský Tobu´s Ikebukuro. Pod Macy´s patří i divize trochu menších obchodů Marsahall Fields a Kaufmann´s.
Macy´s symbolizuje takový retailový protiklad Wal-Martu. Krédem není nízká cena, ale kvalitní a široký sortiment. Proto také firma Macy´s dominuje především ve velkých a bohatých městech.
Tržby koncernu Macy´s v roce 2006 byly 26,97 mld. USD a zisk 1 mld. USD. Minulý rok pak 26,13 mld. USD připadlo na tržby a jen 798 mil. USD na zisk. Tržní kapitalizace padla z 23 mld. USD na 9 mld. USD, což vedlo k poklesu P/E na 12,2. P/D je 41.
Costco
Jak už název Costco Wholesale napovídá, nejedná se o maloobchodní řetězec. Jedná se tzv. warehouse club, což je princip, na kterém funguje např. nám známý řetězec Makro. O Costcu se dá bez nadsázky říct, že tam lze pořídit prakticky všechny kategorie spotřebního zboží.
Tato firma působí v USA (394 obchodů), Kanadě (75), Mexiku (31), Velké Británii (19), Jižní Koreji (6), Japonsku (8) a Taiwanu (5). Expanze se chystá v Austrálii. Costco je velmi nízkonákladovým typem prodeje, o čemž svědčí úroveň vybavení v prodejnách a třeba i to, že první Costco Store byl vytvořen přestavěním leteckého hangáru.
Firma vznikla v roce 1983 a okolo roku 1990 už se mohla pochlubit tržbami přesahujícími 3 mld. USD. Roku 2006 už to bylo 62,42 mld. USD při zisku 1,8 mld. USD. V roce 2007 dosáhly tržby 67,90 mld. USD, zisk však klesl na 1,18 mld. P/E je 25,2 a P/D 111. Tržní kapitalizace vzrostla z 25 mld. USD na 31 mld. USD.