26. 06. 2014
Subjekty:
MasterCard představuje nové možnosti řešení plateb ve veřejné dopravě v České republice
V analýze, kterou v rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje zpracovala Vysoká škola ekonomická v Praze, se uvádí, že v roce 2013 přepravila veřejná hromadná doprava v ČR 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy u nás ročně najezdí více než 400 mil. km, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět. Veřejná doprava je proto významným tématem na národní i regionální úrovni.
„Aktuálně v regionální veřejné dopravě existuje jedenáct krajských a tři meziměstské systémy integrované dopravy, které pokrývají 70 % území České republiky, integrující více než 200 dopravců a 112 systémů městské hromadné dopravy. V systémech existují výrazné odlišnosti jak v hloubce integrace, tak i platebních způsobech.“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard pro Českou republiku a Slovensko. „Regionální veřejná doprava v České republice je roztříštěná, to je neefektivní. Vzájemně nekompatibilní řešení jsou hrozbou pro další rozvoj a vyšší komfort ve veřejné dopravě,“ dodává Milan Damborský z Vysoké školy ekonomické v Praze.
Pět z těchto integrovaných dopravních systémů má vlastní karty, například Opencard v Praze nebo Plzeňská karta v Plzni. Řada dopravců má pak další vlastní karty. Vedle toho mají cestující možnost platit za jízdenky pomocí SMS a různých mobilních aplikací. Nicméně bankovní karty v ČR zatím nelze použít ani pro platbu v automatu na jízdenky, ani přímo v dopravních prostředcích. V dnešní době, kdy si lidé stále více zvykají a preferují bezhotovostní – a nyní již i bezkontaktní – platby, je toto mnoha cestujícími vnímáno jako nepohodlné.
Bezkontaktní řešení MasterCard pro oblast dopravy
Společnost MasterCard má velmi bohaté zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa již od roku 2005, kdy poprvé představila co-brandovanou hybridní platební kartu na Tchaj-wanu ve spolupráci s Taipei Smart Card Corporation. Ta platila nejen na všech linkách veřejné dopravy ve městě Tchaj-pej, ale šlo s ní i nakupovat v obchodech. Od té doby již podobným způsobem zavedla úspěšná řešení pro městská dopravní centra v dalších zemích Asie a Tichomoří, v Kanadě, v Latinské Americe a Karibiku, ve Spojených státech a v Evropě například ve Francii, Itálii, Velké Británii, Turecku, Rusku, Polsku a na Slovensku, kde se podílela na projektu Bratislavské městské karty.
REKLAMA
Bratislavská městská karta je vydávána od začátku roku 2011 a má nejen aplikaci pro veřejnou dopravu, ale lze s ní uplatnit slevu na vstupném do městské zoo, do galerií a muzeí i u obchodních partnerů. Rovněž slouží jako průkazka do knihovny.
„Inovativní řešení bezkontaktních plateb s technologií Paypass™ se uplatňují v dopravních systémech po celém světě hned z několika důvodů,“ dodává Martina Kirchrathová. „Nabízejí totiž příležitosti ke snížení provozních nákladů, zvládání rizik a finančního řízení dopravních podniků, zároveň také přispívají k větší plynulosti dopravy a pohodlí pro cestující.“
Využít se dají jak v metru, tak v příměstských vlacích, v tramvajích, autobusech, taxících, na trajektech, v parkovacích zařízeních a u mýtných stanic.
Výhodou řešení společnosti MasterCard je i to, že globální strategie pro oblast dopravy podporuje celou řadu řešení – například hybridní, co-brandované, retailové či předplacené. Tato řešení lze upravit pro mnoho různých akceptačních scénářů, z nichž každý má složité specifické nároky. Každé řešení přitom nabízí výhody plynoucí z projektové koordinace, rychlosti, bezpečnosti, ale také zapojení marketingu sítě MasterCard. V neposlední řadě zapojení otevřených standardů MasterCard limituje korupční prostor a městu i dopravním podnikům poskytuje flexibilitu ve volbě dodavatelů.
REKLAMA
Výhody vnímají i cestující, pro které je bezkontaktní způsob placení tím ideálním, protože je jednoduchý, rychlý a bezpečný. To potvrzují i čísla z průzkumu, který uskutečnila firma Harris Interactive:
-
66 % cestujících v USA, 83 % cestujících v Singapuru a 88 % v Jižní Koreji by k placení používalo bezkontaktní prostředky;
-
72 % procent dotazovaných si přejí, aby se ve všech systémech místní hromadné dopravy mohlo platit jen jednou kartou;
cestující v USA odhadují, že při používání bezkontaktního placení by v hromadné dopravě ušetřili celé dva dny (50 hodin) ročně.