Multilevel ve finančním poradenství
Multilevel aneb Efektivní prodejní nástroj
Multilevel marketing (MLM) je efektivní prodejní nástroj. Jeho úspěch leží na dvou základních pilířích – na „samospotřebitelství“ a na „pasivním příjmu“. Oba sloupy přitahují svou zdánlivou bezpracností výdělku a vidinou toho, že aniž by zapojená domácnost příliš měnila zvyky, bude odměňována za vlastní spotřebu.
Firmy zabývající se MLM zpravidla apelují na „samospotřebitelství“. Na prezentacích se potenciální účastníci systému dozvídají, kolik procent z ceny výrobku je určeno na úhradu nákladů na reklamu – a že všechny tyto peníze mohou získat oni. Stačí, když budou spotřebovávat výrobky té správné firmy, do jejíhož spotřebního MLM se sami zapojí.
Provozovatelé MLM se ale mnohdy již nezmiňují, kolik tvoří náklady rozdělovaného zisku mezi celou strukturu. Když pak člověk prohlédne pod pokličku, zjistí, že jsou často mnohonásobně vyšší než náklady na reklamu, které se pomocí MLM měly ušetřit. A to i po odečtení provize, kterou zlákaný účastník obdrží.
„Pasivní příjem“ je lákadlem pro jedince s touhou po zbohatnutí zpravidla bez vlastního podnikatelského nápadu. Stačí získat dostatečné množství dalších spotřebitelů a na základě meziprovizí jen čerpat ovoce bezpracného příjmu. Není třeba provozovat podomní prodej, není třeba svou spotřebu exponovat do závratných výšek. O vše se postarají další lidé zapojeni do struktury.
Podaří-li se rozjet MLM, vzniká tak efektivní prodejní nástroj téměř čehokoli. Motor v podobě sítě je třeba čas od času promazat motivačním školením či bonusovým zájezdem, ale touha po snadném výdělku udělá většinu práce za marketingové oddělení sama.
REKLAMA
Multilevel ve finančním poradenství
Naprostá většina a všechny větší finančně poradenské firmy v České republice (i v okolních zemích) fungují na bázi MLM. To je optimální způsob distribuce – či zprostředkování finančních produktů. Díky rozvětvující se struktuře dosáhne i do nejzazších koutů republiky a každému člověku mohou být nabídnuty finanční produkty. Není divu, že i interní distribuční sítě pojišťoven a stavebních spořitelen fungují na principu MLM.
I u finančních poradců funguje princip „samospotřebitelství“. Začínající poradci si zpravidla sjednají smlouvy pro sebe, pro svou rodinu, známé… a teprve poté hledají další potenciální klienty.
K dokonalosti samospotřebitelství ve finančním poradenství dovedla ZFP Akademie, jejímž je základem. Ovšem i u mnoha jiných společností je stěžejní. Jakmile dojdou nováčkovi příbuzní a známí, často zjišťuje, že získat klienty není tak snadné, jak mu jeho (nadřízený?, sponzor?, vedoucí? – to je vlastně jedno…) říkal na prvních schůzkách a školeních. Pak odchází a na jeho místo nastupuje nový „poradce“ s dostatkem blízkých lidí ve svém okolí.
„Pasivní příjem“ se ukazuje ne tak snadno dosažitelný. Aby struktura neztrácela svou výkonnost, musí být neustále motivována, podporována a živena novou motivací. To ale zpravidla zjišťují až lidé, kteří se přiblíží k vrcholu. Pro začínající bývá pasivní příjem uváděn jako jeden z benefitů… a konec konců, určitý čas může i skutečně fungovat.
REKLAMA
Prodej a finanční poradenství…
MLM je efektivní prodejní nástroj. Ale finanční poradenství není o prodeji, nebo by alespoň nemělo být, je o radě. Je MLM s finančním poradenstvím slučitelné?
Finanční poradci jsou dobří, průměrní a špatní. Je to stejné jako ve všech oborech. U finančních poradců záleží kvalita především na lidech, ale částečně také na společnosti, v níž pracují.
Na lidech samotných závisí jejich schopnost a snaha vzdělávat se a jejich morální a etický kredit. Společnost, pod níž pracují, rozhoduje o příležitostech ke vzdělávání a – měla by třídit „zrno od plev“.
Pokud jde společnosti o dlouhodobou prosperitu, přestože je založena na prodejním systému MLM a je odměňována z provizí za prodej finančních produktů, nemůže před neetickým jednáním jedinců zavírat oči. Ani „plochá struktura řízení“ ale nezaručuje, že její „zaměstnanci“ budou pracovat eticky a vždy ve prospěch klienta.
Kromě snahy o dlouhodobé působení na trhu by bylo větší zárukou poradenství placené klientem, nikoli z provizí za zprostředkování od finančních institucí. Na tento způsob ale nejsou zase připraveni ve větším počtu klienti. A tak i společnosti, které se zaměřují na placené poradenství, nejčastěji sahají k „hybridnímu modelu“, kdy částečně platí klient a částečně finanční instituce.
Slučuje se tedy MLM a finanční poradenství? Podívejme se na to ze současné reálné perspektivy, kdy řadový klient má možnost buď navštívit svoji banku nebo si nechat poradit od poradce z MLM. Odpověď pak nemůže být jiná než „ano“.