Nevěřte příliš finančním poradcům!
Zdravá nedůvěra ve finanční poradce prospívá. Kvalitní finanční poradci ji dokáží překonat skutečnými argumenty a plejáda finančních zprostředkovatelů prahnoucích pouze po svém zisku na úkor klienta má díky ní těžší práci. V Česku ovšem lidé finančním poradcům věří až příliš.
Na rady finančních poradců podle závěrů průzkumu České asociace pojišťoven dá neuvěřitelných 55 % Čechů. A to i po té, kdy byly podvodníky převlečenými za finanční poradce prodávány „zaručené“ návody na zbohatnutí či oddlužení a lidé díky nim přišli o miliardy korun. Ke snížení důvěry ve „finanční poradce“ nepomohly ani kauzy velkých celoevropských společností s „krycími názvy“ Helvag či Immofinanz. Stále platí stará moudrost: Důvěřuj, ale prověřuj.
Pro příklady zlodějských praktik podvodníků vydávajících se za finanční poradce nemusíme chodit daleko. Není tomu tak dávno, kdy největší finančně poradenská společnost v Česku (OVB Allfinanz) varovala před praktikami vyskytujícími se na českém trhu. „Poradce“ doporučil zrušit stavební spoření a z obdržených peněz nechal klienta předplatit investiční životní pojištění na dva roky. Nejednalo se přitom o ojedinělé případy.
Triků využívaných nepoctivými finančními zprostředkovateli je celá řada. A byly o nich popsány stohy internetových stránek i knih. Přesto důvěřivost lidí v Ćesku nepadá.
Kolik lidí důvěřuje finančním poradcům:
REKLAMA
- Česko: 55 %
- Slovensko: 48 %
- Evropa: 35 %
Českou asociaci pojišťoven trápí (zcela pochopitelně) především oblast pojišťovnictví. Smlouvu o životním pojištění ruší na popud finančního zprostředkovatele 38 % lidí rušících pojistku. Průměrná životnost smlouvy o životním pojištění, které se uzavírají nejčastěji na tři desetiletí, přitom dosahuje přibližně 7 až 8 let.
Dobrý finanční poradce dokáže pomoci. Jak ho poznat?
Česká asociace pojišťoven dává několik doporučení, jak poznat dobrého finančního poradce:
- Věnujte pozornost dobrým zkušenostem svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou každého dobrého poradce je osobní doporučení spokojených klientů.
- Buďte alespoň částečně informováni o pojistných produktech a ptejte se svého poradce na vše, čemu nerozumíte. Informace si porovnejte s těmi, které jste získal z oficiálních a nezávislých zdrojů. Pokud vám nebude schopen odpovědět, raději se obraťte na jiného.
- Neukvapujte se a nenechte se přesvědčit emocionálními argumenty. Finanční poradce, který na vás naléhá prostřednictvím emocionálních argumentů, zřejmě nemůže najít ty faktické.
- Důvěřujte, ale prověřujte a porovnávejte. Nikdy se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky.
- Říká se, že čas jsou peníze. V případě uzavírání smluv dlouhodobějších produktů to platí dvojnásob. Nechte si po předložení smlouvy nějaký čas na rozmyšlenou a nezapomeňte si prostudovat pojistné podmínky.
Osobně mám rozporuplný názor pouze k prvnímu bodu. Dát na dobré zkušenosti známých může člověka přivést do svízelné situace, zejména pokud jeho známí nejsou zběhlí na finančním trhu. Doporučení známých se tak často omezuje na povrchní dojmy z jednání a přístupu poradce, nedokáží ale mnohdy postihnout odbornou zdatnost a etickou výbavu poradce. Produkty bývají sjednávány dlouhodobé, a tak se špatná rada projeví až za několik let. Setkal jsem se nejednou s klienty poškozenými poradci, kteří jim byli doporučeni přáteli…