Obchodník zkrachoval, ale manažeři bonusy dostanou
Společnost MF Global patřila mezi největší brokerské světové společnosti s poměrně slouhou tradicí a jeho bankrot byl poměrně velkou ránou, která celý investorský svět pořádně vystrašila. Firma vyhlásila bankrot koncem října minulého roku, když nejdříve ohlásila největší ztrátu v historii ve výši 192 milionů dolarů a o pár dnů pak požádala o ochranu před věřiteli. Důvodem prý bylo, že společnost ve velkém investovala do evropských dluhopisů bez toho, aby se zajistila proti případným ztrátám a stala se tak první obětí evropské dluhové krize.
Jen několik dní po oznámení bankrotu pak začala vycházet najevo poněkud nepříjemná skutečnost, že retailoví klienti, ač spoléhající se na pojištění peněz a oddělení klientských účtů od majetku společnosti, mohou o nemalou část svých peněz přijít. Společnost totiž jejich peníze používala na své rizikové obchody, a jelikož ztráty nebyly malé, na účtech klientů chybělo několik stovek milionů dolarů – podle posledních zpráv je to až 1,6 miliard dolarů.
Postiženi byli také někteří čeští investoři, kteří měli u společnosti obchodní účet a obchodovali prostřednictvím českých brokerských společností. Z některých diskuzí na internetu vyplývá, že účty klientů, kteří obchodovali s americkou MF Global Inc., byly ve velké části převedeny na společnost R.J.O’Brien. Ti, kteří měli účty u britské MF Global UK Ltd, budou muset své prostředky žádat od společnosti osobně.
Podle návodu, který je na stránkách GFOCP, to mohou od začátku února dělat dvěma způsoby. Buď u obchodníka, resp. u zvláštních správců KPMG (do konce března), nebo u záručního systému Financial Services Compensation Scheme (FSCS, což je něco jako u nás GFOCP). Podle FSCS jde o dva paralelní procesy a klienti se tak mohou obracet buď na FSCS, nebo nejdříve na správce, a když nedostanou všechno, mohou se obrátit na FSCS.
Bohužel, auditorská společnost KPMG, která působí jako zvláštní správce, zveřejnila na svých stránkách kromě jiného i seznamy všech klientů, včetně jejich jmen, adres a částek, s nimiž obchodují (obchodovali) u MF Global.
REKLAMA
Jaké je šance, kdy, a vůbec jestli, své peníze dostanou, zatím není jasné. Podle právní expertky společnosti Colosseum, paní Evy Bobkové, „je šance vždy, nicméně v současné chvíli nedisponujeme informacemi o tom, o jakou částku se bude jednat. Společní zvláštní správci v současné chvíli zahájili prozatímní a částečnou výplatu 26 centů z 1 USD klientům, kteří potvrdili, že souhlasí s výší nároku vůči MF Global UK Limited vyčísleného zvláštními správci. Paralelně mají klienti možnost se obrátit se svým nárokem na FSCS.
Společnost Colosseum se samozřejmě snaží získat pro své klienty co nejvíce informací, aby jim mohla co nejvíce při uplatnění jejich nároku pomoci, nicméně to vůbec není snadné za situace, kdy je naše společnost považována za jeden z mnoha subjektů, kteří uplatňují svůj nárok vůči společnosti MF Global UK Limited.“
Bonusy za neschopnost?
Ihned po vypuknutí skandálu se pod tlak dostal bývalý guvernér New Jersey a šéf banky Goldman Sachs John Corzine, který byl obviňován ze zpronevěry. Většina investorů i obchodníků, kterým krach MFG pošramotil pověst by jej i jeho kolegy viděla ve vězení. To se zatím, bohužel, odkládá, protože vyšetřování probíhá velmi pomalu a většina to bere s nelibostí.
Jako blesk z čistého nebe pak zapůsobila zpráva, jež investory, kteří přišli o své peníze (resp. jejich část), nebo na ně budou muset několik dalších měsíců čekat, určitě naštve ještě více. Jeden ze správců konkurzní podstaty (pokud se tak bankruptcy trustee dá přeložit), který dohlíží na to, že budou uspokojeny pohledávky velkých institucionálních dlužníků vůči MFG, totiž minulý týden rozhodl, že ředitelé provozního, finančního a právního oddělení společnosti dostanou odměny v řádu stotisíců dolarů.
REKLAMA
Již při jmenování Louise Freeha, bývalého šéfa FBI, do této funkce nemělo mnoho lidí dobrý pocit a jejich tušení se dnes naplňuje. Freeh odůvodňuje své rozhodnutí a velikost odměn tím, že „hodnota jejich práce při navrácení majetku věřitelům převažuje náklady na ně.“ Jak poznamenala Nomi Prins na svém webu, dalo by se to přeložit i tak, že velké banky mohou být klidné, že dostanou své peníze zpátky.
Bohužel, většina zainteresovaných to tak jasně nevidí. Vyplácet statisícové bonusy lidem, kteří způsobili pád jedné z největších brokerských společností na světě a přitom kryli zpronevěru více než miliardy peněz drobných klientů, je skutečně výsměchem do tváře poškozených. V neposlední řadě jde také o morální problém, kdy se větší důraz klade na odškodnění velkých finančních institucí, ale více než půl druhé miliardy dolarů „zmizelých“ z účtů drobných klientů se již možná získat nepodaří.