Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU
Čím se Evropské spotřebitelské centrum zabývá?
Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC) bezplatně pomáhá a radí spotřebitelům v jejich sporech s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Poskytuje informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu. Je členem sítě Evropských spotřebitelských center s pobočkami ve 30 zemích. Financováno je Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí.
Co by impulsem k založení Evropského spotřebitelského centra?
Evropská komise a národní státy chtějí prostřednictvím Evropských spotřebitelských center posilovat postavení spotřebitele při přeshraničním nakupování na jednotném trhu. Spotřebitel z jedné země zpravidla neví, jaké právo je aplikovatelné na jeho konkrétní stížnost nebo reklamaci vůči podnikateli z jiné země, nezná všechny jazyky EU ani právní prostředí či nástroje pro vymáhání svých práv v daných zemích Evropy. Proto vznikla síť ESC.
S jakými konkrétními případy může pomoci spotřebitelům Evropské spotřebitelské centrum?
REKLAMA
Asistujeme spotřebitelům v jejich přeshraničních sporech s podnikateli z jiných zemí Evropské unie. I proto většinu případů tvoří problémy v letecké dopravě, tedy zrušené a zpožděné lety či problémy se zavazadly, a nákupy přes internet. Dalšími oblastmi jsou ubytovací služby, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách nebo služby využívané přes internet.
Můžete představit vaši práci na nějakém typickém příkladu spotřebitele na dovolené v zahraničí?
Dva Češi nebyli spokojeni se službami nizozemské cestovní kanceláře. Během zájezdu do Gabonu se objevilo několik zásadních problémů, například „soukromá loď“ pro přepravu v rámci cesty byla ve skutečnosti běžná zásobovací loď, sdílená s dalšími lidmi, byly potíže s ubytováním, a safari – vrchol zájezdu – trvalo pouhé dvě hodiny. Cestovní kancelář neodpovídala na žádosti klientů o vrácení části peněz, ale poté, co se do případu zapojila síť Evropských spotřebitelských center, společnost nabídla kompenzaci ve výši 1 385 eur, tedy zhruba 35 000 Kč.
Jakou agendu naopak pro spotřebitele neřešíte?
REKLAMA
Nezabýváme se národními případy, tedy když má český spotřebitel spor s českým podnikatelem. Tyto případy nejsme příslušní řešit, nicméně odkazujeme na notifikované subjekty ADR, tedy mimosoudního řešení sporů, nebo na spotřebitelské organizace.
Je pomoc Evropského spotřebitelského centra poskytována zdarma?
Ano.
Jakým způsobem se na Evropské spotřebitelské centrum mohou obracet spotřebitelé?
REKLAMA
Pokud už mají konkrétní problém, který s podnikatelem z jiné země EU, Norska nebo Islandu nemohou vyřešit po vlastní ose, mohou se na nás obrátit nejlépe prostřednictvím elektronického formuláře, který je dostupný na www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost.
Jaké jsou další vize rozvoje Evropského spotřebitelského centra?
Mnohá Evropská spotřebitelská centra, včetně českého, se letos stala kontaktním místem pro platformu ODR, tedy mimosoudního řešení online sporů. To je jedna z cest dalšího směrování.
Centra ale nejen pomáhají spotřebitelům mimosoudně řešit konkrétní spory, ale už po více než dekádu také poskytují Evropské komisi informace o funkčnosti opatření přijatých na jednotném trhu, podílejí se na připomínkování navrhované spotřebitelské legislativy, dělají společné projekty na podporu spotřebitelů při přeshraničním nakupování a tak dále. Výzvou do budoucna bude pro spotřebitelskou oblast jako celek nástup digitálního zboží a digitálního obsahu. Zajímavé je také sledovat vývoj judikatury v jednotlivých zemích, který práci sítě ESC samozřejmě ovlivňuje.
Děkuji za rozhovor.