Facebook může být skvělou investiční příležitostí, ale může se stát dalším Pets.com (poznámka redakce: firma zkrachovala rok po svém IPO). Předtím, než investujete do Facebooku, byste měli mít solidní odpovědi na tyto otázky:
Příjmy
1. Jak Facebook dosahuje svých příjmů – jaký má byznys model?
A) Jaké jsou jednotlivé kanály, které mu generují příjem?
B) Existují nové zdroje příjmů? Jaké jsou plány pro další roky?
2. Růst: Jaké má firma plány pro navýšení příjmů?
Uživatelé
1. Facebook teď má podle svého managementu 800 milionů uživatelů.
REKLAMA
A) Jaké je věkové složení uživatelů?
B) Jaké je jejich pohlaví?
C) Odkud uživatelé pocházejí? Asie, Evropa, atd. ?
D) Jaký je vývoj u jednotlivých segmentů a regionů?
2. Jaký je příliv a naproti tomu odliv uživatelů?
A) Kolik lidí své účty uzavřelo?
i. Dostáváme počet uživatelů, ale dejte nám brutto a netto čísla!
REKLAMA
B) Kolik účtů je “spících”?
1 měsíc
1–3 měsíce
3–6 měsíců atd.
C) Jaká je pravděpodobnost, že se klient, jehož účet spal, opět vrátí a bude aktivní?
D) Je tu konkrétní segment uživatelů, kteří jsou náchylnější ke “spánku”?
3. Nárůst uživatelů
REKLAMA
A) Jaké jsou plány pro budoucí růst?
B) Není příležitost pro růst už vyčerpaná?
C) Je tento byznys model anglo-saský?
D) Jaký je vývoj v Asii? Existují plány jak dobýt nové regiony? Například Čínu, kde už jsou ostatní sociální sítě zakořeněné?
Odměny managementu
1. Jak bude management do budoucna dále odměňován?
2. Je to v souladu s názory akcionářů?
Regulace
1. Evropská unie chystá nová pravidla na ochranu soukromí. Jak se tato a podobná opatření dotknou fungování Facebooku?
2. Jak bude nakládáno s celou historií dat uživatele, když smaže svůj profil?
Odpovědi na tyto otázky pomůžou s rozhodnutím, jestli je Facebook skvělou investiční příležitostí nebo jestli ti, kteří nakoupí během IPO, náhodou nebudou nakupovat za nejvyšší možnou cenu.
Peter Bo Kiaer, akciový analytik Saxo Bank