27. 03. 2012
Pavel Řehák: Pojišťovnictví v kontextu regulatorních změn a změn spotřebitelských preferencí
Klienti se dnes setkávají s mnohem větším počtem produktů, distribučních kanálů, klienti se odlišují – segmentují. Z tradičních segmentů (bonitní, nebonitní, masoví…) přestávají fungovat. Např. na online nákupech se bonitní chovají stejně jako nebonitní. Klienti také nerozlišují jednotlivé typy finančních institucí, někteří nerozumí ani procentům. Pojišťovna může jít některou z cest ke klientovi: Super premium nebo Value for money. Nelze se vydat cestou „všechno pro všechny“.
Zásadní bude také penzijní reforma. Přibližně 5 tisíc lidí denně se bude rozhodovat, jaký fond využije. Změny ve stavebním spoření se dotkne 550 tisíc smluv, kterým v roce 2013 bude končit vázací doba. To uvolní obrovské množství klientů, kteří se budou rozhodovat, co dál.
Konkurence a konkurenční prostředí je velká výzva. Nové pojišťovny se snaží hrát hru „koupím si podíl na trhu a pak na tom vydělám“. Pavel Řehák zavzpomínal i na své působení v oblasti bankovnictví, kdy se setkal s hláškou: „Nevadí, že máme negativní marži, doženeme to objemem.“
Trh ovlivní i Zákon č. 38. Diskuse k němu bude ještě intenzivní. Jeho dopad bude na trh zprostředkovatelů i na pojišťovny. Budeme hledat cestu, aby byl vybalancovaný pro klienty, pojišťovny i zprostředkovatele.
Připravuje se „unisex pricing“. Ženy zaplatí za životní pojištění více. „Poděkujte Evropské unii. Můžete se cítit nediskriminovány, ale zaplatíte víc,“ vzkázal ženám Pavel Řehák.
REKLAMA
3/4 produkce pojišťoven je přiváděna nezávislými finančními zprostředkovateli. Někteří se snaží vydělat „zlatokopectvím“, jiní dlouhodobě působí na trhu. Evropská komise nebude moci reagovat na všechny výzvy a překážky na finančním trhu. Efektivní regulace nemůže přijít z Evropy. Důraz by měl být na lokálním regulátorovi.
Jeden z velkých nešvarů je „výměna“ starých pojistek za nové, která přináší zprostředkovateli novou provizi, ale klient to zaplatí. To by měl řešit zákon č. 38, ale je potřeba ho dobře vyvážit. Všechny peníze v pojišťovnictví jsou od klientů. Pokud budou pojišťovny využívat dumpingové ceny, projeví se to na ochotě vyplácet pojistné plnění.