10. 04. 2012
Pavel Ronovský: Drahé pojišťovny mají strach z porovnávání pojistek
Porovnávače pojistných nabídek, tedy specializované portály s možností porovnání a sjednání pojištění, již na českém internetu zdomácněly. S rozvojem online pojistného trhu začaly být porovnávače pro mnoho pojišťoven důležitým prodejním kanálem, který generuje nezanedbatelné množství nových smluv a klientů. Transparentní porovnávání cen a parametrů pojistek však přestává některým subjektům s méně výhodnými podmínkami vyhovovat.
Pojišťovny Generali, Allianz, Uniqa a ČPP se nejspíš zalekly dravější konkurence a po vzájemných tajných dohodách chtějí s porovnávači ukončit spolupráci. Podle statistik České kanceláře pojistitelů loni skupiny Generali PPF, Allianz a VIG, do které patří ČPP, ovládaly 82 % celého pojistného trhu s povinným ručením. Přitom na internetu je podíl těchto pojišťoven daleko menší. Například naše statistiky za posledního půl roku ukázaly, že některý z produktů jmenovaných pojišťoven si zvolilo pouze 10 % klientů portálu ČeskéPojištění.cz. Ostatní dali přednost levnějším či zajímavějším nabídkám pojišťoven AXA, ČSOB, Triglav pojišťovny nebo Slavia pojišťovny. Jejich produkty s chytrou obchodní strategií a důmyslnější cenovou politikou v současné době na internetu dominují.
Rozhodnutí velkých hráčů na pojistném trhu o ukončení spolupráce s porovnávači nás samozřejmě netěší. Záměrná diskvalifikace jednoho z velmi účinných prodejních kanálů je neférová a neprospívá zdravé konkurenci na trhu. Obzvlášť, pokud je provedena na základě tajných společných dohod. Myslíme si, že transparentní výsledky porovnávacích portálů by měly všechny zúčastněné pojišťovny motivovat ke zdokonalování svých produktů, zvyšování úrovně služeb a strategičtější cenotvorbě. Dobrovolný ústup z tohoto velmi lukrativního a rozvíjejícího se trhu je proto, pokud ne přímo zbabělý, tak alespoň velmi neuvážený. Nabízí se dokonce otázka, zda tato dohoda pojišťoven nediskriminuje porovnávače jako jeden z prodejních kanálů. Připravujeme proto v této věci podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Z naší praxe sice víme, že čeští zákazníci stále kladou velký důraz na cenu pojistky, a to hlavně v případě pojištění vozidel. Existuje však nezanedbatelné procento těch, které v první řadě zajímá hlavně kvalita pojištění a přidané další služby. Právě proto připravujeme možnost porovnání pojistných produktů nejen na základě ceny, ale i dalších parametrů pojistky. A právě zde je příležitost i pro dražší pojišťovny, které většinou nabízí širokou paletu doplňkových služeb. Opustit perspektivní prodejní kanál jen proto, že v něm nemohu konkurovat cenou, je příliš jednoduché řešení. Nabídnout kvalitu a rozsah služeb, za které by byli zákazníci ochotni zaplatit i odpovídající cenu, to je to pravé umění.