Pavel Uzel: OVB je má poslední pracovní výzva
Příchod k OVB
Z čela české OVB Allfinaz odchází na sklonku roku Günther Gramlich. Nejčastějším tipem na jeho nástupce byl Martin Gardavský. Nakonec došlo k tomu, že byl pan Gardavský odvolán z představenstva a na jeho místo jste byl dosazen vy. Co způsobilo toto rozhodnutí centrály?
To není rozhodnutí centrály, ale je to rozhodnutí dozorčí rady. Ta k tomu svoje důvody měla.
Můžete sdělit, jaké důvody ke svému rozhodnutí dozorčí rada měla?
To se ptáte špatného. Vydávat k tomu další informace považuji za předčasné a hlavně považuji za nevhodné tlumočit důvody jiných, kteří nejsou přítomni.
Jistě jste byl s důvody rozhodnutí dozorčí rady seznámen. Souvisí i s odchodem jedné významné struktury OVB ke konkurenční skupině?
Tuto souvislost nevidím.
Co vás motivovalo k přechodu do OVB?
Podívejte. Mě je 50 let a měl jsem na vybranou přejít do významné společnosti v Rakousku vykonávat podobný úkol ve Slovinsku, anebo zůstat na území České republiky a jít do OVB. Oba dva úkoly jsem považoval za tzv. poslední pracovní výzvu.
Za pět let plánuji jít do důchodu, v 55 letech, což už je oprávněné, a tato práce je moje poslední výzva. Stát v čele společnosti OVB je velkou výzvou, a ať to lidé chtějí slyšet nebo ne, OVB je vůdcem zprostředkovatelského trhu a stát v čele této společnosti je určitě i věcí pýchy. Jsem na to pyšný.
REKLAMA
Jaké změny na nové pozici chystáte? Čemu se chcete věnovat jako prvořadému úkolu?
Úkolů na startovní linii je vícero. Ať jsou to změny v koncepci fungování centrály či v koncepci a skladbě jednotlivých operativních postupů. V Německu se tomu říká ablauf organigramm (pozn. red.: organizační schéma postupů). To jsou prvotní úkoly.
Hovoří se o připravovaných a částečně již realizovaných změnách na centrále OVB již nyní. Kupříkladu má docházet k rozšiřování analytického oddělení. Pokračují tyto změny?
Řekněte mi o tom víc, ještě jsem o tom ani neslyšel :-). Ale buďme vážní. Každý má svou určitou představu. Zde jsou určité změny naplánované ještě od předchozího managementu. Některé z těchto změn budeme i dále podporovat, určité změny budeme směrovat jinam.
Vyjadřovat se ke konkrétním změnám je poměrně brzy. Dnes je čtrnáctý den, co sedím zde na židli. Ve společnosti jsem o něco déle, ale dnes jsem měl čtrnáctý den, kdy jsem měl možnost zabývat se i tím.
Finanční poradenství v České republice a jeho kvalita
Jak vnímáte trh finančního poradenství v České republice?
Trh finančního poradenství v České republice je, ač by si někdo řekl, že po šestnácti letech vývoje už docela zralý, podle mého názoru velmi mladý trh.
Finanční poradenství pro jednotlivé koncové zákazníky je jednou z nejvýznamnějších činností, která je orientovaná na budoucnost každého jednotlivého finančního poradce. Neexistuje stabilnější povolání než finanční poradenství. Samozřejmě, že někdo v tomto povolání neuspěje, ale kdo bere tuto práci poctivě a řádně, nemůže dělat na trhu stabilnější a potřebnější povolání než finanční poradenství.
Častým tématem diskusí finančních poradců je placené finanční poradenství z přímé platby klientů versus provizní finanční poradenství placené z provizí finančních institucí. Myslíte si, že může být i provizní finanční poradenství objektivní a nezávislé, nebo je jen "menším zlem", že je lepší nějaké poradenství byť ne zcela objektivní než žádné?
Když se podívám na tuto otázku, vnímám ji tak, že ten, kdo více platí poradci při placeném poradenství ze strany klienta, dostane lepší poradenství, a ten, kdo platí méně, dostane horší poradenství? To by pro mne byla ta nejvíc katastrofická scéna.
REKLAMA
Dnes nastavené poradenství dle plateb společností, kterým jsou smlouvy zprostředkované, je ten jediný reálný a víc než sto let odzkoušený způsob. Vezmeme-li poradenství zejména třeba při tvorbě pojištění, kde podle pana profesora Zielgera započítaná provize jde do dílčích splátek pojištěného a je průběžným nákladem. Když toto odbouráme a přejdeme na to, jak to dělají makléřské společnosti u velkých firem, kde se platí tzv. maklerfee, musíme si položit otázku, jakou kvalitu potom koncový zákazník dostane. Koncový zákazník. Ne firma. Koncový zákazník, který potřebuje poradit, jak se má pojistit, kam má ukládat svoje investice, jak si má zajistit finance a tím svoji rodinu.
Když jeden má půl milionu, které může utratit, má hodně peněz, dostane potom to perfektní poradenství, a ten druhý má třeba pět tisíc a dostane jenom druhořadé poradenství? Takový trh bych nechtěl.
Pavel Kohout pronesl, byť je to citát částečně vytržený z kontextu, že "skutečně kvalitní finanční produkty a služby totiž obvykle nebývají masové". Myslíte, že skutečně lze dosáhnout vysoce kvalitního finančního poradenství na bázi multilevelových společností?
Nevím, kolik Oktávek vyrobila Mladá Boleslav, ale vyrábějí je masovou výrobou dokonce na běžícím pásu, a já si myslím, že každé auto, které opouští Mladou Boleslav, je dobré auto.
Jakým způsobem zajišťuje OVB kvalitu finančního poradenství svých poradců?
Naše společnost má ve spolupráci se švýcarskou univerzitou vyvinutý a utvořený vzdělávací koncept, který je CFC, CFM, CFT.
CFC je první stupeň a znamená certificated financial consultor. Vzdělávání probíhá v průběhu celého jednoho roku v nejrůznějších intervalech. Absolvovat závěrečnou zkoušku není žádná zábava. Člověk se na ni musí hodně dlouho odborně i dovednostně připravovat. A touto formou my zajišťujeme kvalitu i na běžícím pásu.
Na druhou stranu řada nových spolupracovníků OVB je po několika úvodních kurzech vyslána do terénu, kde sice sbírají i praxi, a sice své finanční plány připravují se svými nadřízenými, ale přesto by měli být schopni nabídnout kvalitní finanční poradenství, nebo alespoň správě získat informace nezbytné k vytvoření finančního plánu od klienta. Jak toto kontrolujete?
Jednoduchou formou. Podívejme se na vzdělávací systémy mimo Českou republiku – třeba v Německu. Když jsem studoval vysokou školu ekonomického směru v Německu, měl jsem smlouvu se soukromou firmou. Tam jsem sbíral praxi a k tomu jsem chodil do školy. To znamená, v českém jazyku tolik zahrnutá cizojazyčnost, "learning by doing". A když poradce je konfrontován u zákazníka otázkou, na kterou není proškolený, a neví, tak to podle mě není žádná hanba. Něco nevědět a přiznat to je lepší, než někomu něco radit, i když nemám žádnou představu. A přesně do tohoto směru vedeme naše spolupracovníky.
Myslíte si, že v České republice, nejen v OVB, mají finanční poradci dostatečné analytické zázemí?
Otázkou je, co rozumíte pod analytickým zázemím.
REKLAMA
Dostatečnou analýzu produktů, jejich nákladovosti, reálný odhad potenciálních výnosů a různá porovnání akčních nabídek např. hypotečních bank a dalších společností.
Každá zprostředkovatelská společnost by měla mít vlastního analytika, který zanalyzuje produkty nabízené na trhu, produkty partnerů zprostředkovatelské společnosti. Ale žádná mince nemá jen levou stranu, má i pravou stranu. Vede to automaticky k tomu, že přecházíme k výhodě produktů od potřeby zákazníků.
Nedívejme se na to, jak analytik hodnotí jednotlivé produkty, ale dívejme se na to z pohledu našeho zákazníka a hlavně z jeho daných možností v daném momentě. Ta rodina se vyvíjí. A tady je důležité, aby každý zákazník měl svého finančního poradce, který rodinu doprovází v průběhu života a pomáhá jí k lepším a lepším produktům.
Máte vypracovanou analýzu, jak dlouho jeden poradce obsluhuje rodinu?
Tu analýzu jako takovou nyní nemám k dispozici. Mohu ale říci, že máme od hodně mladých spolupracovníků po spolupracovníky, kteří jsou u firmy déle než deset let, a tito poradci se starají o své klienty od počátku, kdy své zákazníky vyzískali.
Velmi často se hovoří o etice finančního poradenství. Myslíte, že už je český trh dostatečně eticky na výši, nebo stále řada finančních poradců preferuje svůj prospěch na úkor klienta?
To není otázkou České republiky. To je otázkou individuálního zprostředkovatele. Nerozhoduje, jestli se bavíme o území České republiky, Německa, Slovinska, Slovenska. To je otázkou toho individuálního prodejce, zda-li myslí v zájmu své peněženky, nebo v zájmu klienta.
Odchod struktur OVB
Na českém trhu dochází k poměrně časté fluktuaci finančních poradců mezi finančně poradenskými společnostmi. Dochází k tomu i v jiných zemích?
Vy mluvíte o našich cestovatelích.
Víte… Lidi, kteří byli všude nejméně dvakrát, a kde ještě nebyli, tam se zrovna chystají, najdete všude na světě. Lidi, kteří se nechají od někoho něco naučit, a potom to použijí proti němu, na úkor svých zákazníků, najdete také na celém světě. Takže to zase není otázkou České republiky.
Když se budeme bavit konkrétně o odchodu jedné z velkých struktur OVB reprezentované Radimem Lukešem a Petrem Borkovcem, kteří přešli ke konkurenční společnosti, jaký ekonomický dopad na OVB měl jejich odchod?
Téměř žádný.
Přeci jen, jejich produkce podle dostupných informací byla poměrně vysoká…
Ano, byla vysoká. Přesto téměř žádný.
Doporučuji nechat si zaslat náš OVB Journal, který vyjde v příštích týdnech. Tam se dočtete víc.
Zvažovali jste trestní oznámení z důvodu porušení konkurenční doložky vrcholných představitelů odcházející struktury. Je soudní spor stále aktuální možností?
K tomuto tématu se nechci v současné době vyjadřovat.
Můžete přiblížit, jakou konkurenční doložku podepisují představitelé vyšších struktur OVB?
Tu stejnou, jako představitelé nižších struktur. Konkurenční doložka není žádným tajemstvím. Když se někdo nechá něco naučit, a potom si myslí, že na tom, co se nechal naučit, bude moci působit jinou formou, je to oprávněné. Ale musíte si také uvědomit, že ten, kdo učí, si musí i podle českého práva umět hájit svá práva a svoje zákazníky.
Prohlášení Petra Borkovce, které vydal ke svému odchodu z OVB, jste jistě zaznamenal. V tomto prohlášení se vůči OVB vyjadřuje velmi kriticky. Má v některých bodech pravdu?
Z mého hlediska jsou veškerá prohlášení pana Borkovce silně iracionální a emoce nejsou vždy dobrým rádcem.
Výpověď smlouvy AXA
S účinností 20. srpna odstoupila AXA životní pojišťovna od smlouvy s OVB. Důvodem dle AXA životní pojišťovny bylo porušení smluvních podmínek. Co je důvodem rozvázání spolupráce podle vašeho názoru?
Tuto otázku ponechám bez komentáře.
Děkuji za rozhovor.