Petr Fejtek: Prodej životních pojistek devastuje finanční poradenství
Proč jste odešel z pozice šéfredaktora měsíčníku FP Finanční poradce, který vydává Economia?
Znáte to o té poslední kapce, kterou přetéká pohár. Že nikdo ve firmě nic neřídí, no budiž, poměrně dlouho dobu funguje setrvačnost. Pak se začnou střídat jacísi manažeři, ale když školíte toho třetího, přestává to bavit. Nato se najme úžasná španělská firma, aby vymyslela inovační skok. Nakonec vedení prohlásí, že její řešení je úžasné, leč nepoužitelné. No taky dobře, mě trénovala ještě RVHP .
Když se však majitel zeptá, co je to B2B, to zpozorníte, zejména když jste právě v divizi B2B (= byznys to byznys). To není Blesk, to dokonce není ani economic paper, jakým byly původní HN, ani ten popík, co jsou dnes… B2B je velmi úzce cílené komunikační médium, ne o mezinárodním obchodu nebo dotacích z Bruselu a už vůbec ne o Michelle Obama nebo Kate Rowling.
Nu, marketing už taky víc než rok nikdo nedělal, a když byl odejit Dan Köppl, to byla ta předposlední kapka. A tu úplně poslední mi nabídli mí inzerťáci, tak jsme se domluvili, že tamní budoucnost už skutečně nemá smysl. Šikovný grafik se najde a tiskáren je do tuctu až dvacet. Navíc se s náklady dostaneme na zlomek, takže třeba s ročním předplatným na polovinu, pod 500 korun – to je jednou do nic moc nóbl hospody.
Bude vycházet původní FP Finanční poradce i po vašem odchodu?
Zatím ano, uvidíme… Ale jak víme všichni: jedině konkurence posouvá svět někam dál! (Je jen otázka: kam? )
REKLAMA
Napadla mě ale hezká paralela s poradenským trhem – jdu vlastně nízkonákladovou cestou, protože nemusím živit drahou „centrálu“. Navíc situaci v té mé bývalé asi nejlépe charakterizoval Bohouš Bohuněk, když odcházel z marketingového klastru: „Nechci pracovat ve společnosti, která si neváží svých zaměstnanců, za kterými jsou prokazatelné výsledky, ve společnosti, kde osobní sympatie a antipatie vítězí nad profesionalitou a ve společnosti, která věří, že každý je nahraditelný. Není.“
Jaký je rozjezd nového časopisu Profi poradenství & finance?
Rozjezd po dvou dnech (vyšli jsme 8. 4.) těžko hodnotit. Pošleme zdarma ukázkové výtisky 16 tisícům poradců z rejstříku vázaných zástupců z ČNB. Takže v červnu uvidíme. Kdo by si to za 500 korun celoročního předplatného nekoupil?
Tip: Pokud jste ukázkové číslo časopisu ještě nedostali, stáhněte si PDF verzi.
Jak vnímáte současnou situaci ve finančním poradenství?
Jsem asi (určitě) naivní, nejen o této branži jsem vždycky věřil, že vývoj k lepšímu půjde rychleji než v realitě. Jasně, že nic ve financích není žádná charita, ale míra toho oškubávání klientů je stále na můj vkus přílišná. Pořád je jen tak třetina distribuce jakž takž, druhá třetina „jen“ misselling, ale ta třetí je ložená lumpárna.
Co např. říká výzkum: Změna smlouvy životního pojištění a zároveň pojišťovny je v 38 % případů právě z důvodu doporučení jejich poradce. Přitom pouze ve 13 % případů stojí za změnou pojišťovny nespokojenost se službami. A další je potvrzení míry „přepojišťování“ (že provize je až na prvním místě): Za posledních pět let změnilo v ČR svého poskytovatele životního pojištění 25 % klientů, zatímco v ostatních evropských státech jen 8 % klientů.
REKLAMA
Nejhorší jsou samy pojišťovny, které s tím nechtějí nic dělat. Ostatně víte, že se opět dostáváme na provize přes 200 % (slyšel jsem i o 220 % s dobře odkloněnými penězovody). A tak celá distribuce pojistek je to jádro pudla, která devastuje celou branži, protože stojí na vodotrysku lží. Vůbec se nedivím, že nejen v Británii, ale i v Holandsku provizní režim úplně zatrhli.
Vidíte možnost nějakého řešení v oblasti přepojišťování?
Velmi jednoduchou. V novele zákona č. 38 v 5leté povinné stornolhůtě. To by podle mě odstranilo ta největší zvěrstva. A pojišťovny by to navíc nebojkotovaly.
Jak se podle vás bude finanční poradenství vyvíjet dál?
Signály ukazují, že rozjezd letošního roku je bídný – takže nechme se překvapit. Můj názor je „trapně stabilní“: Férové poradenství klientele, která si to zaslouží. Ti ostatní budou dál „doplácet“ na pouliční část poradenství.
Do jaké míry lze provozovat kvalitní finanční poradenství na principu multilevel marketingu?
Podle mě dá, i když je to asi doslovně útrpná práce. Na druhou stranu ve všech těchto firmách už je možnost pracovat jako „sólista“ bez vytváření týmu. Ale myslím si, že i tahle možnost je jenom dočasná. Po čase se takový člověk osamostatní.
REKLAMA
Penzijní reforma je aktuálně velmi žhavé téma. Jak vnímáte penzijní reformu z vašeho pohledu?
Asi tušíte, že jsem výrazným zastáncem reformy, přestože z ní vinou populistů z VV zbylo jen nedochůdče. Je jasné, že měl být II. pilíř povinný, tak byl zkonstruovaný – proto se „zařízly“ i distribuční náklady (navíc po té děsivé zkušenosti ze Slovenska).
Nízkonákladovost byl obecný konstrukční či výchozí princip. Došlo tím bohužel k vytvoření barikády, kterou dále budují společně poradci a finanční skupiny (pojišťovny), které do reformy nešly – z nízkonákladových produktů není žádná rejže. K tomu blbá média…
Jaké argumenty hovoří ve prospěch vstupu do tohoto „nedochůdčete“?
- Riziko nevstoupit je vyšší než vstoupit.
- Jde o „drobné“ (zas jen jedna hospoda), ale kdo vám k vaší 500koruně dá dalších 750 kaček?
- Je dobře, že naspořené peníze nelze „vyzvednout“ (jsou na zajištění, ne na blbosti)… a ještě chrání klienta před ním samým a nejčastější chybou amatérských investorů = prodávat při poklesu.
Navíc II. pilíř cca po 25 letech nahradí životní pojišťování (znáte starou skutečně pojišťováckou moudrost: nejlepší pojištění je žádné pojištění, ale rezerva?). Pojišťovny už dávno nejsou „vzájemné“ – ale jen ziskové stroje.
Tady se dostáváme zpět na výchozí bod poradenství u nás, kterým je – bohužel – z nejméně poloviny dealerstvím pojistek: klienty principiálně straší riziky a slibuje jim, že je před nimi „ochrání“. Ve financích je navíc ovšem pravdou pravý opak – každý výnos je jedině za podstoupené riziko. Jen my blbečci stále spoléháme na nějaký socialismus (stát): Vzhůru za kyperskými komunisty. Ostatně „jistota“ je v životě jediná, i když už i ten dřevěný převlečník se prý vyrábí z recyklovaného lisovaného papíru…
A k dostatečně dlouhému horizontu: americké akciové indexy jsou na historických maximech – tj. už není nikdo, kdo by na nich prodělal (krize nekrize). A kdo investoval pravidelně a „chytl“ ty krásné výprodeje, má 10% výnosy p.a.
Ovšem výplatu z II. pilíře nakonec budou provádět pojišťovny…
A proč ne. Většina lidí si beztak vezme dvacetiletou rentu. A tam to není problém – konkurence se postará.
Vy osobně do druhého pilíře vstoupíte?
Kdyby mi bylo jen o pár let méně (teď už tam nemůžu, nás penzisty už nechtějí), určitě bych do II. pilíře vstoupil – samozřejmě do akciového fondu. Takhle jsem si tam ve III. pilíři do účastnického přehodil aspoň těch asi čtvrt mega ze starého penzijka.
A ještě jedno varování: klienta, kterému vstup „rozmluvíte“, vám jiný poradce snadno přebere! Anebo z vás za deset minut udělá(m) podvodníka.
Děkuji za rozhovor.