Petr Stuchlík: Fincentrum není na prodej
Nahradil jste ve funkci generálního ředitele společnosti Fincentrum předchozího generálního ředitele Miloně Millera. Proč k této změně došlo? Přeci jen by ve své funkci krátce, přibližně jeden rok…
Tím hlavním důvodem pro angažování Miloně Millera bylo rozhodnutí akcionářů společnosti, tedy Martina Nejedlého a mě, na sklonku roku 2007 postupně připravit společnost pro expanzi do dalších zemí, zejména do Ukrajiny. V tomto cíli měl nový generální ředitel hrát významnou roli jako člověk, který doplní celý manažerský tým.
Začátek finanční krize tyto plány celkem logicky oddálil, a proto s odloženou expanzí do dalších zemí tu pro něj není místo.
Proč zrovna vy jste generálním ředitelem? Přeci jen většinový podíl ve společnosti má Martin Nejedlý a on v této funkci již stál.
Po osmi letech fungování Fincentra jsme si řekli, že některé záležitosti možná přivítají nový pohled. Ale především se ukázalo, že Martinovo místo je mnohem spíš v rozvoji vlastní sítě finančních poradců, zatímco já jsem větší technokrat a byrokrat, navíc s manažerskými zkušenostmi z velké mezinárodní firmy.
Martin Nejedlý se stal řádově před rokem zemským ředitelem. Co vede firmu k tomu, aby se její šéf stal zemským ředitelem?
REKLAMA
Je to otázka spíš na Martina Nejedlého…
Původní představa z roku 2007 byla ta, že se Martin bude hlouběji věnovat rozvoji českého finančního poradenství, Miloň Miller zastřeší Fincentrum jako firmu a já se budu věnovat zahraničnímu rozvoji. Zahraniční rozvoj do Ukrajiny, ale i do Maďarska jsme odložili, proto Martin zůstal jako zemský ředitel a člověk, který společně s Filipem Duchoněm rozvíjí síť finančního poradenství v České republice, tedy core business Fincentra, já jako člověk, který řídí firmu jako takovou, a tím pádem z tohoto manažerského týmu vypadl Miloň.
Byla to jediná změna, v týmu kromě Filipa dále stále zůstává Hanka Strnadová jako finanční ředitelka, Milan Repka jako ředitel Fincentrum Slovensko, Pavel Hulák jako ředitel zaměstnaneckých výhod, Majka Abu Assad za Event a Martin Slapnička i vy za média.
Navíc naše rozhodnutí se ukazuje jako správné, Martin Nejedlý má jako zemský ředitel výsledky velmi dobré. Od května 2008, kdy tým převzal, zvýšil produkci na trojnásobek. Razí cestu pečlivého výběru spolupracovníků, důsledné manažerské práce a propracovaného kvalitního poradenského modelu. Jsem velmi rád, že s tímto přístupem dokázal dosáhnout takovýchto výborných výsledků a stal se tak inspirací i pro ostatní kolegy.
V uplynulém roce došlo k rozvázání kontraktu se dvěmi zemskými řediteli. Prvním z nich byl Zdeněk Kubeš. Co vedlo Fincentrum k rozvázání spolupráce s tímto zemským ředitelem? Jeho síť posléze převzal Martin Nejedlý. Na trhu se spekulovalo o tom, že se jednalo o jakési „sekání hlav“, kdy chtěla firma získat více provizí, protože zemský ředitel pochopitelně odčerpává poslední část provizí, která se dělí mezi strukturu.
To je hloupost. Každý, kdo zná hospodaření velké firmy v této branži, ví, že dobrý zemský ředitel se dá vyvážit zlatem. Naším zájmem rozhodně není mít navěšeno na centrálu spoustu malých ředitelství. To je sebevražedný způsob, který se nedá dlouhodobě udržet.
O kauze Zdeňka Kubeše se na trhu šíří tolik fám, že se každý týden setkávám s novou. Zdeněk Kubeš měl ve svém ředitelství sérii obchodů, které by třeba škarohlíd označil jako podvod.
Vím, že v některých konkurenčních firmách se takovíto zemští ředitelé přikrývají a že rozvázání spolupráce se zemským ředitelem je velká výjimka, nicméně my ve Fincentru důsledně vyžadujeme čisté a transparentní vztahy na všech úrovních… Po několika měsících jsme seznali, že spolupráce nemůže dál pokračovat. Byť se Zdeněk Kubeš k některým problémům zpočátku stavěl čelem.
Přitom Zdeněk Kubeš byl před rozvázáním kontraktu pokládán a považován ve Fincentru za jednoho ze stěžejních lidí, na kterých stála firma. Co vedlo k tomuto obratu?
To se musíte zeptat jeho. Zdeněk Kubeš dokázal vytvořit dobré zemské ředitelství. Lidé, které vychoval a rozvíjel, stále patří k důležitým manažerům Fincentra a odvádějí svou práci velmi dobře.
Bohužel kromě těchto aktivit se v jeho činnosti objevily aktivity, které jsme vyhodnotili jako nestandardní a nemohli jsme se s nimi ztotožnit. Velmi těžce se to komentuje, protože ten případ má spoustu rovin možná včetně trestně-právní a zahrnuje i další subjekty, nejen Fincentrum. Je proto pro mne velmi složité jako pro člověka zasvěceného do všech těchto záležitostí více veřejně komentovat.
REKLAMA
V zásadě by se dalo říci, že když Fincentrum rozvázalo se Zdeňkem Kubešem kontrakt, tak veškerá jeho činnost, „kterou by škarohlíd mohl nazvat podvodem“, je záležitostí Zdeňka Kubeše, nikoli Fincentra. Nebo tomu tak není? Má činnost Zdeňka Kubeše ještě stále dopad na Fincentrum?
Teď už ne. Problémové věci jsme objevili v listopadu 2007, a i když po trhu koluje spousta různých fám, tak tento případ byl uspokojivě vyřešen před více než rokem. Fincentrum je dost velká firma na to, aby ustála i problém většího rozsahu. To k podnikání patří.
Přestože Fincentrum ustálo tuto kauzu, po Zdeňkovi Kubešovi zůstala pohledávka. Jak je velká? Nemůže ohrozit stabilitu Fincentra, pokud nebude uhrazena? To je jedna z informací, která se stále šíří trhem.
Ano, už jsem ji slyšel v mnoha verzích. Mohu vás ubezpečit, že nemůže. Každý sám vidí, že Fincentrum nezpomalilo svůj rozvoj, investuje miliony do nových projektů a rozhodně nebojuje s nějakým rok starým obchodním případem.
Zhruba rok po rozloučení se se Zdeňkem Kubešem Fincentrum rozvázalo spolupráci s dalším zemským ředitelem, Vladimírem Netušilem. Proč?
Zlé jazyky tvrdí, že jsme jej vyhodili kvůli objevenému úvěrovému podvodu k partnerské bance. To se mi také velmi těžko komentuje, protože případný trestný čin úvěrového podvodu, kterého by se případně dopustil jakýkoliv spolupracovník Fincentra, by byl skutečností, která by formálně stála zcela mimo Fincentrum. Jde o vztah banka-klient, Fincentrum by pouze hodnotilo etický rozměr případu. Zdůrazňuji, že teď se samozřejmě bavíme ve zcela obecné rovině, nikoliv o Vláďovi. Pochopitelně. Nicméně pokud máte jasné důkazy pro vážné etické či snad trestněprávní selhání, tak ani zemský ředitel nemůže být výjimkou a takoví lidé ve Fincentru být nemohou.
Ovšem jak se ukázalo hned v lednu, Vláďa byl s otevřenou náručí přivítán v Partners. Já mám čisté svědomí, protože Petr Borkovec ode mne ještě před Vánoci všechny informace v plné šíři měl.
Tím, že zemský ředitel Fincentra nastoupil do konkurenční společnosti, neporušil konkurenční doložku?
Fincentrum ve své smlouvě o spolupráci žádné konkurenční doložky nemá. Pokud naši poradci u nás nechtějí pracovat, mohou zkusit své štěstí jinde. My jsme v tomto pragmatičtí a to, že s výjimkou Honzy Majera a jeho maminky a Vládi Netušila a jeho přítelkyně, z Fincentra za ty roky ke konkurenci nikdo významnější neodešel, tak to nejlépe dokládá to, že lidé ve Fincentru pracují, protože chtějí a ne protože se bojí konkurenční doložky.
Na druhou stranu do Fincentra přicházejí lidé ze všech finančně poradenských společností. Když se bavím s představiteli jiných finančně poradenských společností, tak velmi často přijde řeč na to, že zrovna teď někde někdo nějakým způsobem, zpravidla ne zcela etickým, přesvědčuje jejich část sítě k přechodu do Fincentra.
Systematické přetahování na trhu bylo zřejmě fenoménem, se kterým v roce 2005 přišlo Fincentrum na český trh jako první. Od tohoto velkého přetahování jsme v minulém roce postupně upustili, i když samozřejmě dobří a zkušení poradci jsou u nás stále vítáni, naopak konkurence se se zpožděním do této činnosti vrhla, takže dnes vesměs všechny velké finančně poradenské společnosti přetahují jako o život.
Partners v posledních týdnech velmi intenzivně. Totéž Broker Consulting. Ale za všechno mluví výsledky. Například z AWD do Fincentra přešla spousta schopných manažerů a poradců, jsou jich desítky v České republice i na Slovensku, opačným směrem nepřešel nikdo, ani jeden. Jakékoliv deklarace o podmínkách, o výhodách, které vidíme například v tištěné reklamě, jsou jedna věc, skutečnost, tvrdá čísla, vypovídají o něčem jiném.
Představitelé společností, odkud lidé odcházejí do Fincentra, zpravidla o těchto lidech hovoří ve smyslu, že měli potíže v té dané společnosti naplnit jejich etické standardy, jejich standardy práce finančního poradce, a právě proto odcházejí za štěstím někam jinam.
REKLAMA
To říkají. Opět dám prostor číslům. Fincentrum dosáhlo loni obratu 330 – 350 mil. Kč, struktura produkce patří k tomu nejlepšímu, co na českém trhu je, sjednali jsme hypotéky za více než 4,5 mld. Kč, náš koncept poradenství slaví velké úspěchy na Slovensku, kde jsme již ziskoví…
Na základě čísel jsem přesvědčený, že co do kvality poradenství i do jeho objemu je Fincentrum na špici českého finančně poradenského trhu, a to ostatně potvrdilo i vítězství Fincentra v testu spotřebitelského pořadu Černé ovce České televize v březnu 2008.
Časopis Osobní finance ale dělal test mnohem důkladnější a Fincentrum nevyhodnotil jako nejlepší, ale naopak Fincentrum dopadlo nejhůře z hodnocených společností.
Měl jsem tu čest v mediální branži dlouho pracovat, proto mě nepřekvapuje, když bohatá brněnská společnost vyhraje v testu nepříliš významného brněnského vydavatelství na pokraji existenčních problémů, navíc v pro média inzertně velmi složité době.
Tomu se dá oponovat, že Fincentrum vyhrálo v testu, který s Českou televizí organizovalo Fincentrum – byť se jedná o jiné společnosti, tak historické vazby tam jsou a konkurence na ně také upozorňovala.
Konkurence dodnes nepochopila, že se Fincentrum.cz stalo součástí akciové společnosti MAFRA, vydavatele MF DNES, Lidových novin, Metra, iDNES, Óčka, tedy nejvýznamnějšího českého mediálního domu, v roce 2001. Před osmi lety! Historické vazby – nehistorické vazby, pokud si někdo myslí, že umím ovlivňovat obsah v tomto vydavatelství, tak je velmi naivní.
Za tímto testem stála Česká televize a MAFRA, a.s. Pro mě to jsou mnohem relevantnější značky než malé vydavatelství počítačových časopisů.
Do Fincentra přichází lidé z různých finančně poradenských společností a Fincentrum vychovává i nováčky. Mezi poradci Fincentra je tak velmi různorodá skupina lidí. Jakým způsobem Fincentrum řídí kvalitu poradenství?
Říká se „co vás nezabije, to vás posílí“. Pro nás je kvalita poradenství velmi důležitá a není to jen klišé. Sami jsme si prožili i případy, kdy poradenství za každou cenu nebo poradenství, kdy kvalita nestojí na prvním místě společnosti a poradců, nakonec přináší samé problémy. I proto jsme se neváhali rozloučit se zemskými řediteli, kteří kvalitu produkce nesledovali. Jako jediní na trhu!
Fincentrum má velmi robustní vzdělávací systém, standardem poradenské práce je analýza, softwarová podpora optimalizace, konkrétní podpora analytiků u složitějších klientů. Vlastní produkce je kontrolována podle přísných měřítek, a pokud některá smlouva vybočí z těchto měřítek, tak není přijata ke zpracování, pokud její sjednavatel včetně svého manažera nezdůvodní velmi precizně, proč k takovéto výjimce sáhli.
Ale nástrojů na kontrolu kvality je celá řada. Vzděláváním a kontrolou smluv počínaje přes další podpůrné programy, ať už je to komplexní software finData nebo mediální projekty typu Investujeme.cz, které rozšiřují obzor nejen poradcům Fincentra, ale celému trhu, a mohl bych pokračovat.
Fincentrum je členem asociace AFIZ. Proč zrovna AFIZ a ne USF?
USF vznikla jako „vzdoroorganizace“, která rozhodně nemůže konkurovat co do služeb, které nabízí svým členům, například na rozdíl od AFIZ má prakticky nulový lobbyistický potenciál při vytváření legislativy. Pokud se zeptáte státních institucí včetně ČNB, pojišťoven a dalších institucí, kdo je pro ně představitelem finančně poradenského trhu, tak vám všechny odpoví, že AFIZ a nikdo jiný.
AFIZ také důsledně rozvíjí kvalitu poradenství, což nekompromisně prokázal v loňském roce, když kvůli problémům s kvalitou neváhal vyloučit svého největšího člena. USF o kvalitě jen hovoří.
Proto jsme členem AFIZ.
Pro Fincentrum nyní pracuje Martin Gardavský, který podle tiskové zprávy provádí audit Fincentra. Co si pod tím má konkurence představit?
To je další ukázka důrazu Fincentra na kvalitu poradenského procesu. Martin Gardavský jako dlouholetý bojovník proti nešvarům finančně poradenského trhu a předseda Etického výboru AFIZ má za úkol kriticky revidovat všechny procesy ve Fincentru, ať už ve vlastním poradenství nebo zpracování smluv nebo všeho ostatního, čeho se poradenství týká, a napsat k tomu otevřenou veřejnou zprávu s tím, že nám doporučí, jak tyto procesy zlepšit, aby se kvalita poradenství dále zvyšovala.
Martinu Gardavskému jsme otevřeli celou společnost, má přístup ke všemu. Z naší strany je to vyjádření maximální důvěry, ale i podstoupení určitého rizika. Pokud Martin Gardavský řekne, že něco funguje nedostatečně, tak nás to sice nepotěší, ale jen s takovou zpětnou vazbou se může Fincentrum posouvat dál.
Martin Gardavský je ale předsedou Etického výboru AFIZ. Nedochází tak ke střetu zájmů?
Nevidím důvod, proč by mělo docházet ke střetu zájmů.
Třeba v tom, že nepochybně dostává honorář za provedení auditu a zároveň sedí jako předseda Etického výboru, přičemž může na základě této vazby „přimhouřit oko“, pokud se zjistí a budou posuzovat nějaké prohřešky poradců Fincentra.
Toho se nebojím. Etický výbor je složen ze zástupců finančně poradenských společností a každý může být podjatý v tomto smyslu. Především ale funkce Martina Gardavského je tou nejlepší kvalifikací, proč takový audit může dělat. Nevidím v tom důvod, proč by audit nemohl dělat, ale právě naopak proč by jej měl dělat.
Martina Gardavského do čela Etického výboru zvolily všechny členské organizace jednomyslně bez jakýchkoli větších diskusí, protože ho považují za nositele těch správných etických hodnot ve finančním poradenství, a já chci, aby se právě takový člověk na Fincentrum a jeho poradenské procesy díval a kriticky je zhodnotil.
Poměrně často se objevují spekulace o možném prodeji Fincentra.
Musím přiznat, že Fincentrum dostává nabídky na prodej. I když nás šéfové konkurence před svými lidmi pomlouvají, tak nám často za zády posílají finančně velmi zajímavé nabídky, což je pro mne i Martina doklad, že Fincentrum funguje dobře.
Vždycky mě rozesmívají představitelé konkurenčních firem, kteří na jednu stranu tvrdí svým lidem, že Fincentrum je před krachem a že to je hrůza a podobně, a na druhou stranu nám pošlou oficiální letter of intent s nabídkou odkupu za opravdu atraktivní částky. To jsou věci, které potvrzují mé přesvědčení, že Fincentrum dělá svou práci dobře.
Mohu prohlásit, že Fincentrum není na prodej. Ani Martin Nejedlý ani já ho prodat nechceme.
Děkuji za rozhovor.