Petr Stuchlík: Růst bude letos těžší – ale bude!
Jako první jste zveřejnili auditované výsledky a 20% růst není vůbec špatný. Ale co perspektiva letošního roku?
V roce 2011 Fincentrum překonalo magickou hranici obratu jedné miliardy korun, můžeme proto být spokojeni. Důležité je, že jsou spokojeni i poradci a manažeři, kteří s Fincentrem spojili svou kariéru – rostou s námi a rostou zdravě.
Právě zdravý růst v roce 2011 musím zdůraznit, protože ten je klíčem pro růst v roce 2012 a dalších letech.
Fincentrum je finančně zdravá, silná a transparentní firma. Nejsme financováni úvěry od jiných finančních institucí, nepotřebujeme prodávat 15 % majetku, abychom měli na provize. V roce 2011 poradci a manažeři Fincentra rostli bez jakýchkoliv rizik pro budoucí vývoj, růst nebyl postaven na pofidérních produktech, které budou letos klienty stornovány. Ani nemusíme Fincentrum rozdělovat na různé VIP-Fincentrum a neVIP-Fincentrum nebo vytvářet Fincentrum Expert, abychom vytvořili iluzi péče o poradce.
Poradci Fincentra se mohou spolehnout na perfektní servis centrály, stejně jako na osobní zapojení Martina Nejedlého a mne. To jim zajistí úspěšný růst v roce 2012, tak jako to platilo v minulých dvanácti letech. V roce 2012 proto očekáváme růst na úrovni roku 2011. A bez rizik pro roky další.
Máte mezi produkty nějakého letošního „favorita“?
REKLAMA
Rok 2012 je samozřejmě ve znamení penzijní reformy a nízkých sazeb hypotečních úvěrů. Trochu ve stínu je aplikace tak zvaných protidiskriminačních opatření Evropské komise v pojišťovnictví. Neprávem, toto je můj obchodní favorit pro druhou polovinu 2012 a první polovinu 2013. Sice je to z podstaty hloupý obchodní stimul, nicméně dle mého názoru stimul velmi účinný.
A dojde k dalšímu poklesu produkce IŽP? Zčásti jej nahradily flexibilní pojistky, ale nechcete prodávat i jednorázovky?
Fincentrum v tomto ohledu svou strategii nijak nemění. Neprodáváme „jednorázovky“, ale poskytujeme Čechům a Slovákům kvalitní finanční poradenství. Takže nečekejte žádnou změnu ani v podílu jednorázově placeného životního pojistného, které má ve finančním poradenství jen omezený prostor.
Spustili jste aplikaci svého informačního systému FinDATA i na chytré mobily. Je to pomoc spíš pro manažery, anebo i pro koncové poradce?
Je to pomoc především pro poradce. Představte si: klientovi končí smlouva, má výročí nebo třeba se blíží datum konce fixace. Mobilní aplikace FinDATA 2011 na to poradce upozorní, nabídne telefonát klientovi a v případě potřeby poradce ke klientovi prostřednictvím GPS navigace dovede. Analogicky fungují intervence a zprávy z centrály. To není budoucnost, to je realita Fincentra na jaře 2012 – na platformách Apple a Android. V ČR i na Slovensku.
Manažerům FinDATA zajistí, že mají v mobilu kompletní informace o členech své skupiny, od jejich aktuální produkce až třeba po všechna telefonní čísla. Užitečnou drobností pro ředitele velkých skupin jsou fotografie všech členů.
Fincentrum do celého systému investovalo přes 20 milionů korun. Poradce Fincentra tak má dnes jistotu, že smlouvu, kterou odešle do back-office v pondělí, uvidí nejpozději ve čtvrtek ráno nejen ve svém počítači, ale i v přehledu ve svém mobilu. Samozřejmě v dalším měsíci za ni dostane provizi na svůj účet. Nemusím zdůrazňovat, jak důležité je rychlé vypořádání a informovanost pro řízení a rozvoj jednotlivých ředitelství.
REKLAMA
FinDATA 2011 jsou proto jedním z důležitých předpokladů růstu Fincentra v letech 2012 až 2017. Mobilní rozhraní je jen třešničkou na velkém a sladkém dortu. Třešničkou, která dokazuje, že jsme již dnes připraveni na postupně se zvyšující podíl mobilních zařízení, která budou za pár let stejnou samozřejmostí jako dnes notebooky.
Penzijní reforma je téma sice až napřesrok, ale někteří lidé se zajímají už nyní. Informací je přesto stále málo… Jak se chystáte, nebo už situaci využíváte?
Fincentrum je připraveno, poradci i manažeři proškoleni – klientům proto připravované změny umíme vysvětlit. V tom není problém, máme efektivní centrální vzdělávací i informační systémy… snad jen… snad jen za sebe si neodpustím dodat, že se stále snažím porozumět proč je penzijní reforma nastavená tak, jak je nastavená.
Na trhu se šušká o nebezpečí „vlčích smeček“, které se pustí do druhého pilíře. Myslíte, že je tam skutečné nebezpečí?
Ano, pokud jde o zprostředkování, je legislativa zatím nastavena takto: v roce 2013 zhasneme a to, co dýchá, prodává druhý pilíř. Ono to nějak dopadne. Zvláště v kombinaci s omezením provizí to bohužel znamená, že druhý pilíř budou kvalitní finanční poradci prodávat jen doplňkově, zatímco různí prodejci energií, hrnců, vodiček na vlasy – ti všichni budou tlačit klienty do něčeho, z čeho až do smrti nebudou moci vystoupit.
S takovým přístupem nemohu souhlasit, dokázal bych však pochopit, že jde o politické zadání. Budiž, přežili jsme horší rozhodnutí politiků. Nemohu se ovšem smířit s povrchností Ministerstva financí a ČNB, které na jednu stranu komplikují život dobrým finančním poradcům a přemýšlejí jak co nejvíce zregulovat každý jejich pohyb… a zároveň říkají „ring volný“. Promiňte mi ta silná slova, ale rozumíte tomu?
Fincentrum v březnu navrhlo uzákonit dvouměsíční informační lhůtu před koncem fixace hypotéky po slovenském vzoru. Reagovalo již Ministerstvo financí?
REKLAMA
Oficiálně je ještě brzy. Neoficiálně zatím slyšíme spíše odmítavé reakce, což je zvláštní. Jednoduchá změna by zlepšila postavení klientů bank a slušným bankám by nijak neuškodila. Navíc tato úprava funguje na kulturně blízkém Slovensku, kde klientům pomáhá a slušným bankám neškodí.
Myslím, že na tomto jednoduchém příkladu uvidíme, jak se Ministerstvo financí opravdu staví k ochraně spotřebitele. Naštěstí je problematika v gesci kompetentního náměstka, který se nenechá oklamat lacinými argumenty velkých bank. Jsem proto optimista.
Nevedete nějaká jednání s penzijními fondy, anebo jinak – tušíte už, jaké mají představy jak o reformě 3., tak o rozjezdu 2. pilíře?
Přirozeně jednání vedeme. Mezi fondy existují velké rozdíly, některé chápou potřebu kvalitní externí distribuce více, jiné méně. Dnes se zdá, že se formuje malá skupinka fondů, respektive budoucích penzijních společností, jež svým přístupem odskočily od ostatních a které si ukrojí významnou část z druhého, ale především třetího pilíře.
Takže 830 korun je stále (oficiálně) ve hře, nebo jste zaslechl už o nějaké „české fintě“?
Existují různé nápady, s kterými Fincentrum nesouhlasí. Finanční skupiny by si měly dobře prověřit, že jejich nápady jsou legální. Setkal jsem se totiž s tím, že jistý nápad považuje regulátor za protiprávní. Případná rizika totiž nenese jen fond, ale i zprostředkovatel. To je problém, pokud nejste jen účelově založená síť prodavačů čehokoliv, která se v roce 2014 zlikviduje. A jsme opět u problematických „vlčích smeček“, pokud vás mohu citovat, Petře.
Á propos, myslíte, že to „doživotí“ vydrží? Neměla by legislativa umožnit i „vycouvat“ (opt-out by šel zpět do 1. pilíře a vlastní 2 % do dobrovolného)?
Samozřejmě, že by to legislativa měla umožnit. Polovina Čechů během života přehodnotí rozhodnutí o svém životním partnerovi a rozvádí se. I z tak zásadního kroku, jako je sňatek, existuje „opt-out“. Copak je rozhodnutí o účasti v druhém pilíři zásadnější? Navíc v situaci, kdy jej budou zprostředkovávat „vlčí smečky“ bez kvalifikace?
Na Slovensku máte dokonce vyšší růst než v Česku. Jak tam vůbec proběhla obávaná regulace poradenského / zprostředkovatelského trhu?
Fincentrum Slovensko je po pěti letech investic v černých číslech, suverénní trojka na trhu o velikosti českého Broker Trustu nebo třeba konglomerátu AWD/Rentia. Letos se zvětší o další třetinu a dělá nám radost. A to přesto, že se jeho růst musel vyrovnat právě se zásadní změnou legislativy v letech 2009 – 2011.
Regulace způsobila zvýšení nákladů, a to jak v souvislosti se změnou, tak dlouhodobě. Jisté je, že musíme vyplňovat více papírů a náklady na compliance, školení a zpracování smluv jsou na Slovensku podstatně vyšší než v ČR. Zda regulace zvýšila kvalitu zprostředkování… nevím. Kvalitu na trhu zcela jistě zvýšil ostrý konkurenční boj, odštěpení slovenských Partners z OVB i vstup Fincentra na slovenský trh. Regulace k tomu možná trochu přispěla, ale tím základním motorem jsou tržní mechanismy.
Děkuji za rozhovor.
Rozhovor vyšel v časopisu Finanční poradce