Petr Stuchlík: Špatných poradců se zbavujeme
Fincentrum se umístilo mezi deseti nejlepšími firmami v anketě Českých 100. Co podle tvého názoru vyneslo Fincentrum tak vysoko?
To je otázka na organizátory tohoto prestižního ocenění. Když jsem s nimi na Pražském hradě v pátek hovořil, shodovali se na několika důvodech. Ze všech velkých poradenských firem je Fincentrum dlouhodobě nejvíc konzistentní a předvídatelné. Již v počátcích před 15 lety jako internetový portál jsme radili českým spotřebitelům, naše názory na (ne)výhodnost produktů jako IŽP nebo stavební spoření se časem příliš neměnily.
Naše analytické projekty jako Fincentrum Hypoindex či Banka roku jsou významnými součástmi českého finančnictví. Často se zapomíná, že Banku roku vyhlašujeme od roku 2002, Hypoindex sestavujeme od roku 2003. Jsme vidět, jsme vidět pozitivně a přinášíme hodnotu všem stranám. Nekupujeme si image reklamními kampaněmi, ale tvrdě na něm roky dřeme.
Fincentrum má také nejnižší počet stížnosti na práci svých poradců u regulátora, to je dlouhodobě neměnná a známá věc. Dobří poradci s námi pracují roky, nečelíme negativní publicitě kvůli těm špatným, protože se jich prostě zbavujeme.
Fincentrum je slušná poradenská firma, pevná součást českého a slovenského finančního světa. Už 15 let. V tom nemáme konkurenci. Jsem na poradce a zaměstnance Fincentra hrdý.
REKLAMA
Poslední měsíce byly napjaté pro celý finančně poradenský obor. Pokud by poslanci schválili regulaci provizí za životní pojištění, zvýšily by se tendence regulovat i další smluvní ceny. Jak se v této situaci Fincentru dařilo?
Distribuce životního pojištění s rezervotvornou složkou čelí mnoha problémům, i když se situace postupně zlepšuje. Připravovaná regulace však tyto problémy buď vůbec neřešila, nebo velmi nešťastně. Je to jako léčit rýmu silným cytostatikem: způsobíte více problémů než užitku.
Fincentrum přesto bylo připraveno na schválení a dopady této regulace, je to povinnost celého vedení směrem ke klientům i poradcům. Být připraven – to je naše práce. Každá zásadní tržní změna přináší i nové příležitosti, které jsme byli připraveni využít. Nicméně by se prostě zásadně zmenšil trh životního pojištění, a i když jste sebegeniálnější manažer, na třetinovém trhu velké růsty nevytvoříte. Přesto jsem přesvědčen, že by si Fincentrum relativně polepšilo a dobrých poradců by se změny příliš nedotkly.
Sám jsi řekl, Petře, že by byla tendence více regulovat další produkty. Máme zde zákon o úvěru a investice. Jsem proto rád, že regulace v navrhované podobě – která by byla precedentní pro celý sektor – neprošla.
REKLAMA
Osobně ses hodně angažoval v informování politiků ohledně možných dopadů připravované cenové regulace. Co považuješ za nejtěžší při komunikaci s politiky?
Omezený zájem. Naše témata jsou odborná, složitá, nejsou pro voliče sexy a politiky logicky příliš nezajímají. Možná, kdybych k některým zoufalejším zástupcům lidu přistupoval s otevřenou peněženkou, jejich zájem by se zvednul, ale to nemám zapotřebí.
Petře, celý rok 2015 mě utvrdil v tom, že do politiky opravdu nechci. Zároveň posílil můj obrovský respekt k těm politikům, kteří svou práci dělají dobře a poctivě. Je jich celá řada, i když samozřejmě mediálně jsou často vidět ti, pro něž je plat a status poslance životním vítězstvím. Pro který udělají cokoliv.
Jaká je podle tvého názoru blízká a vzdálenější budoucnost oboru finančního poradenství?
REKLAMA
Blízká i vzdálenější budoucnost je podobná a případná regulace na ní nemá příliš vliv: obor se postupně profesionalizuje. Zaplať Pán Bůh za to.
Jak vnímáš konkurenci na finančně poradenském trhu?
I konkurence se profesionalizuje, různé pidifirmicky na excelech a bez odborného zázemí po pár letech končí nebo živoří. Bez dlouhodobého zodpovědného přístupu ke klientovi nelze být úspěšný. Regulace způsobila ještě něco: Bez určité minimální velikosti nelze fungovat, protože prostě neufinancujete compliance. To je stejný trend jako jinde ve finančnictví: je vlastně jedno, zda jste banka či poradenská společnost.
Co připravuje Fincentrum pro příští rok?
Několik projektů, které posílí kvalitu poradenství Fincentra a přinesou hodnotu poradci i klientovi. Stále budeme podporovat rozvoj Fincentrum Reality, které takovým projektem jsou. Mimochodem, také nespadly z nebe, spustili jsme je v roce 2012.
Z novinek v českém Fincentru, o nichž mohu hovořit, bych rád vyzdvihnul digitální a CRM team, který jsme pod vedením Davida Lorence spustili v nové podobě v září tohoto roku. První pilotní projekty přinášejí slibně výsledky, rok 2016 pak naplno ukáže jejich potenciál.
Děkuji za rozhovor.